2557
Sök

Varva bilen, tar den skada???

98 Inlägg
25 januari 2006
#41
4G63GalantGTI_R skrev:
right dude......

gött me folk som kör evo RESPEKT!!!!


400 häst stämmerpå 7bult 92,5 års modell,,, men 6 bultmotorn innan92.5 håller ca 650 häst på std bottendel= BRA!!!

Hehehe.. har faktiskt lite koll på de wink Kan faktiskt plocka ur 650 hk på orginal botten på 8an oxå!.. Första av de nyare som håller för de.. Men turbon hänger inte mer än 400 hk va så jag menade!! big_smile

Visst blir det högre tryck på kolvarna när dom rör sig fortare på det sättet.. Men påfrestningen vid varje tändning blir högre då motorn varvar mindre med spjället på vid gavel smile

Ingen idé att sitta å köra lugnt bara för att bilen ska gå liiite längre.. kompet blir ju bara mindre för varje 1000 mil ändå.. Men du får väl renovera när skiten rasar vilket det inte kommer göra förrän något verkligen tagit stryk.. Du har väl 136 hk i bilen om jag inte missminner mig.. Inget att diskutera.. en sak om man kanske låg på gränsen av för vad prylarna håller för då kan man ju hålla igen lite ;D


5 710 Inlägg
26 januari 2006
#42
Pepe skrev:
Dessutom vet vi vad som dödar Saabs T7 motorer, mycket kallkörning..då läcker förbränningsångor förbi kolvringar och blandar upp oljan bland annat..Men det fenomenet händer i bara när motorn är kall..

Mja, det passerar allt endel blow-by luft ned i vevhuset även när motorn är varm.
Det farliga vid mycket körning korta stäckor är att bränslet som sunkar ned oljan inte förångas eftersom oljetemperaturen aldrig hinner bli tillräckligt hög.

Slayer9  skrev:
En helsyntetolja blir "seg" vid temperaturer under -20 grader, sen vet jag inte hur det är med delsyntet om det är runt -5 grader eller under kanske..

Man kan inte dra generella regler bara beronde på om det är hel eller halvsyntet.....
"Segheten" (viskositeten) anges av viskositetsindex dvs siffrorna på oljeburken och inte hur den är framställd.

MVH Jonas
..............

735 Inlägg
26 januari 2006
#43
Farfar brände nån ventil på sin opel astra 1.8 16v -98 för nått år sen. Verkstadsnissen påstod att han hade "gubbkört" bilen för mycket därav motorhaveriet. Vilket åxå stämde, Farfar körde aldrig över 3000 varv! tongue Verkstadsnissen sa att nyare motorer med 4 V per cylinder ska varvas till 4-4500 varv innan växling, annars får inte ventlierna tillräckligt med smörjning. Att dra den nära varvstopp lite då och då var heller inte fel. Förutsatt att bilen har arbetstemperatur då förstås! När motorn var kall blev han tipsad om att att ligga under 3000 varv för att minska på slitaget.
Dessa tips tycker jag verkar vettiga å det följer jag även med min beemer. För övrigt är det numera till och med roligt att åka astra med farfar wink

96 Inlägg
23 november 2009
#44
Om vi ska plocka fakta ur mina läroböcker från plugget med personbilsinriktning så står det: Ca. 70% av motorns slitage uppstår vid kallkörning utav motorn. Men som flera stycken redan har påpekat så måste man gasa ur bilarna ibland, likadant med bromsar, använder du dem inte tillräckligt hårt och ofta så rostar de ihop istället. Slutsats: Använd bilarna lugnt vid kallstart och brassa på emellanåt när de är varmkörda.

1 339 Inlägg
23 november 2009
#45
Dagens trådlyft wink

Dock ganska intressant


Edit: Btw hur är det, är skillnaden verkligen så stor när vi pratar kallstart vinter jämfört med sommaren?
Senast redigerat av Volvo740an (24 november 2009)


671 Inlägg
24 november 2009
#46
Kan man varva en motor
Detta är mina erfarenheter
En gammal volvo tål att varvas kall en gammal bmw är känslig och måste värmas upp innan.
Vippor o topppackning rycker lätt på BMWna men väl varma är de ok och mer välbalanserade än Volvon.
Olika motorer tål varv olika mkt
kortslagig tål mer varv än långslagig
Välbalanserad tål såklart mer varv
Som många här nämnt så har konditionen på motorn stor betydelse.
En frisk ren o tät motor som inte skitar ner oljan på en kvart tål att varvas

Fd Bannad
657 Inlägg
24 november 2009
#47
tobee skrev:
Farfar brände nån ventil på sin opel astra 1.8 16v -98 för nått år sen. Verkstadsnissen påstod att han hade "gubbkört" bilen för mycket därav motorhaveriet. Vilket åxå stämde, Farfar körde aldrig över 3000 varv! tongue Verkstadsnissen sa att nyare motorer med 4 V per cylinder ska varvas till 4-4500 varv innan växling, annars får inte ventlierna tillräckligt med smörjning. Att dra den nära varvstopp lite då och då var heller inte fel. Förutsatt att bilen har arbetstemperatur då förstås! När motorn var kall blev han tipsad om att att ligga under 3000 varv för att minska på slitaget.
Dessa tips tycker jag verkar vettiga å det följer jag även med min beemer. För övrigt är det numera till och med roligt att åka astra med farfar wink

han lär ju få hyfsad bränsleekonomi iaf, dessutom svårt att hålla hastighetsgränserna om man måste upp på 4000 innan man växlar:O

Märkesbög

2 656 Inlägg
24 november 2009
#48
endorfinslaven skrev:
Kan man varva en motor
Detta är mina erfarenheter
En gammal volvo tål att varvas kall en gammal bmw är känslig och måste värmas upp innan.
Vippor o topppackning rycker lätt på BMWna men väl varma är de ok och mer välbalanserade än Volvon.
Olika motorer tål varv olika mkt
kortslagig tål mer varv än långslagig
Välbalanserad tål såklart mer varv
Som många här nämnt så har konditionen på motorn stor betydelse.
En frisk ren o tät motor som inte skitar ner oljan på en kvart tål att varvas

ja de där medd volvo motorn håller jag inte med om drog min 745 på stoppet direkt och topppackningen gick åt skogen direkt big_smile haha så de resonemanget håller inte :p och ja de va en kul grej för o se om bilen höll bara smile

att vipporna inte håller  på m20 motorerna e allmänt kännt men på m30in håller dom helt ok


3 259 Inlägg
24 november 2009
#49
Cordoba_Robban skrev:
vet att äldre bilar kan vara bra o blåsa ur ibland....när dom börjar gå lite ryckigt o så....men äldre bilar ska inte behövas...

motorn får ju jobba mer vid högre varv men vissa anser att man så ofta man kan hålla varven under 3000....men ibland tror jag att motorn mår bra av att få ut lite aggretioner...motorn e som du o jag....den måste få avreagera sig ibland...

big_smilebig_smilebig_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Ointresserad.
936 Inlägg
24 november 2009
#50
tobee skrev:
Farfar brände nån ventil på sin opel astra 1.8 16v -98 för nått år sen. Verkstadsnissen påstod att han hade "gubbkört" bilen för mycket därav motorhaveriet. Vilket åxå stämde, Farfar körde aldrig över 3000 varv! tongue Verkstadsnissen sa att nyare motorer med 4 V per cylinder ska varvas till 4-4500 varv innan växling, annars får inte ventlierna tillräckligt med smörjning. Att dra den nära varvstopp lite då och då var heller inte fel. Förutsatt att bilen har arbetstemperatur då förstås! När motorn var kall blev han tipsad om att att ligga under 3000 varv för att minska på slitaget.
Dessa tips tycker jag verkar vettiga å det följer jag även med min beemer. För övrigt är det numera till och med roligt att åka astra med farfar wink

Hade hellre betalat för motorrenovering än för alla sjuka böter man fått för det lol

Teabag appreciation club.

blacken
24 november 2009
#51
Att varva en spis är okej under förutsättning att man inte gör det obelastad, när den är kall, och ej övervarv, normalt är att ha minst 1500 rpm  och max ca: 2/3 av maxvarv, eller ligga inom motorns vridmomentkurva ej över eller under...

Hemlös
321 Inlägg
24 november 2009
#52
Jo kallstarter lär ju slita något oerhört iallafall... Det är ju därför som det igentligen inte är någon fara att köpa en gammal taxi bil tongue Regelbundna servicar, alltid igång och varma nästan... Det blir ju inte mycket slitage på dom alls!

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

1 339 Inlägg
24 november 2009
#53
CruiZin skrev:
Jo kallstarter lär ju slita något oerhört iallafall... Det är ju därför som det igentligen inte är någon fara att köpa en gammal taxi bil tongue Regelbundna servicar, alltid igång och varma nästan... Det blir ju inte mycket slitage på dom alls!

Å andra sidan körs dom ganska hårt! Sen är det ju annat som slits också vid höga miltal såsom säten och ratt. Körs ju året om och den har ju rullat långt och har då blivit mer utsatt för salt osv. Högre potentiall för att rosta dvs.


825 Inlägg
24 november 2009
#54
Vet att man ska ta det lugnt så länge motorn är kall och en V8 ska Aldrig varvas kall . Då kan det bli riktigt dyrt .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________


Sök