Hejsan
Efter att jag tätade mitt avgassystem, som läckte vid vissa skarvar, med biltemas avgaspasta
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82925 så är avgastrycket högre, och bränsleförbrukningen har ökat.
Innan var grenröret spräckt, så avgaserna tog den "lätta" vägen ut, så samma problem fanns ej förut. Man märker också nu att bilen är lite mer svårstartad, när avgaserna måste gå genom ljuddämparen. När man skakar på ljuddämparen (både bakre och mellersta) så hör man att det ligger skräp där, sotflagor och liknande. Kan det vara orsaken till trögheten?
En annan möjlig anledning är att avgaspastan "smetats ut" så den sticker in lite i avgasrören vid skarvarna och blockerar flödet. Jag har också använt biltemas packningar mellan grenrör-motorblock. De såg ut att passa hyggligt, men vad är erfarenheten av dem? Kan de ligga i vägen?
En fjärde grej är att mellersta ljuddämparen endast hänger på en krok, grenröret blev lite felvänt, så det gick inte att vrida ljuddämparen rätt. Detta borde egentligen inte ha någon påverkan. Bilen luktar också lite bränt, inte som bränd plast, utan snarare lite bränd bensin på något sätt. Svårt att förklara, men man känner det.
Tips tack.