4371
Sök

Hjulsensor till ABS, vad händer utan?

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
Hej!
Ja jag har tagit av mitt fjäderben fram på min Volvo 940 -96. Lossade insexbulten som håller fast hjulsensorn till ABS systemet. Men när skruven väl var av så fick jag kämpa mycket för att få av sensorn som är av plast, så den gick sönder...

Så nu undrar jag vad som händer om man kör utan den, är det bara att abs:en inte fingerar eller blir det fel på bromsarna också?
Var kan man få tag på en ny sådan?

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

458 Inlägg
27 november 2009
Anti Block Funktionen kommer bara vara ur funktion, givarna vid fjäderbenen mäter ju bara varv på däcken så det skickas sedan vidare till en box som ger ut rätt tryck vid varje ventil till bromsarna, så du kommer kunna bromsa men det blir som att åka 240 big_smile hehe Rätta mej om jag har fel men ja tror fan att jag har rätt denna gång! cool

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
Jonnsard skrev:
Anti Block Funktionen kommer bara vara ur funktion, givarna vid fjäderbenen mäter ju bara varv på däcken så det skickas sedan vidare till en box som ger ut rätt tryck vid varje ventil till bromsarna, så du kommer kunna bromsa men det blir som att åka 240 big_smile hehe Rätta mej om jag har fel men ja tror fan att jag har rätt denna gång! cool

okej, du vet inte var man får tag på nya?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Volvoskadad
127 Inlägg
27 november 2009
Så rätt så rätt, nu kommer däcken att låsa sig vid hård inbromsning. Dock kommer ju abs lampan att lysa och det gillar ju inte besiktningen!
mvh johnny

I'm living the life I was born to live

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
Boggieman skrev:
Så rätt så rätt, nu kommer däcken att låsa sig vid hård inbromsning. Dock kommer ju abs lampan att lysa och det gillar ju inte besiktningen!
mvh johnny

haha, bara så jag vågar kara bilen är jag nöjd:D Men får fixa det innan besiktningen i alla fall:P
Du vet inte heller vart man kan köpa dem?tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

1 498 Inlägg
27 november 2009
Finns att köpa på ad center. mekonomen, MECA. Biltema , skruvat. blocket .skroten  typ överallt. Jobbigt att leta själv??

1 498 Inlägg
27 november 2009
Jag kanske glömde det självklaraste volvo

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
ascona-tic skrev:
Finns att köpa på ad center. mekonomen, MECA. Biltema , skruvat. blocket .skroten  typ överallt. Jobbigt att leta själv??

Aha okej, trodde det inte var så vanligt, men tack i alla fall:)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Trimmare
129 Inlägg
27 november 2009
Kör också utan sensorn på ena sidan. däcken låser sig väldiigt lätt tycker jag, å bromspedalen blir ganska mjuk........

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
gle skrev:
Kör också utan sensorn på ena sidan. däcken låser sig väldiigt lätt tycker jag, å bromspedalen blir ganska mjuk........

Menar du att om den ena är trasig så ska jag koppla ur den andra med?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Trimmare
129 Inlägg
27 november 2009
nej de behöver du inte. men e ena trasig så funkar inte den andra heller.
den slår av absen typ. så de blir som att åka gammal bil. men luft i sytemet. lätt trampat......

Sök