Nu är det dags att köpa stereo till Volvo 480'n.
Det jag vill ha är ett frontsystem på 5.25tum (standard i 480n) och ett baksystem, ett par 6x9or. Problemet här är att jag inte har någon hatthylla i 480'n, så jag har tänkt att stoppa högtalarna i en sån
HÄR (<-- klick)
Där kommer första frågan in, är MDS-lådan på länken bra för 6x9'orna?
Att bygga egen högtalar-låda tror jag att jag håller mig undan, dels för att jag har noll kunskap om allt som har med trä och spik att göra, och dels för att jag inte vill skära av mig mina fingrar
Sen till "the big deal"
Jag har varit på MDS-återförsäljaren här i stan och provlyssnat samt snackat lite med killar som kan betyldigt mer än en själv..
Har kommit fram till att det blir något av dessa två altenativen:
MDS GP369 - 6x9'or
+
ROAD GEAR RGMF1250 - slutsteg
+
MDS Fanatic FD5 - mellanregister plus diskant
Priset hamnar isåfall på 2300:-, och jag behåller min nuvarande JVC stereo som jag kör frontsystemet på (4x40w) .
eller
Clarion Fanatic Digital MP3-paket - simpel as that
2400:-
------
Tar jag altenativ 1 så kommer jag att få bättre 6x9'or, plus ytterligare lite bättre ljud eftersom jag kör dem genom ett externt slutsteg.
Fronstsytemet blir också lite bättre då jag får upp diskanten jämfört med om den satt fast på mellanregistret.
MEN, jag behåller min gammla JVC-stereo. (Lite specs: 40wattx4 , 40 - 20000Hz, signalbrus: 70dB)
Vilket förmodligen kommer betyda att fronsystemet inte kommer kunna ge fullt ut..
Altenativ 2 skulle ge mig en bättre stereo, men sämre 6x9'or (provlyssnade inne på affären och de lite dyrare i paket 1 hade betydligt klarare ljud, annars var det inget fel på de i altenativ 2 heller.) plus att jag får lov att köra 6x9'orna på stereon's inbyggda förstärkare.
Diskanten blir nog inte heller lika bra, då den blir att sitta nere vid fötterna med mellanregistret.
Så, hur bör jag resonera i mitt köp?
Ska jag satsa på lite bättre högtalare och kanske uppgradera stereon i framtiden, eller är de i altenativ 1 så pass bra att dom duger gott åt mig, trots att jag får njuta utan ett externt slutsteg?