3000
Sök

Slutsteget stängs av efter ca 30min (överhettat?). Vad är problemet?

48 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
Tjenare!

Har lite problem med mitt slutsteg, det är ett:

MDS Grand Prix GP3 2007-design

Maxeffekt: 2x360 W eller 1x760 W max
Effekt RMS 4Ohm: 2x120 W (2 ohm RMS: 2x180 W) eller 1x360 WRMS bryggkopplat
Equalizer: Avancerad fjärrkontroll med ställbar bas-Eq ingår (0-12dB vid 45Hz)
Delningsfilter: Ja, högpass/lågpass, 40-400Hz
Frekvensomfång: 10-25000Hz
Signalbrus: >75dB
Ingångskänslighet: Low input 200mV-5V; High input 1,5-14V

Steget driver en http://www.bilradioservice.se/default.a … ProdID=261 bas (basen är kopplad plus (+) på plus (+) och minus (-) på minus (-) sen in i steget)
21mm2 kablar från batteriet
21mm2 jord
jag tror att det är dem dimesionerna ( Mds x1 installationskit )

Det stäng av efter ca 30min (kostant musik) och är varmt som s*t*n, sen kan jag sätta på det igen efter ett tag och då fungerar det som det ska.

Tar basen för mycket ström av steget, så att den slår på ett överhettningsskydd (om den nu har det)?

Tacksam för svar!!

/Frippe

6 851 Inlägg
1 december 2009
har du alla +  från basen till + på steget? steget är bryggat?
isf. koppla ena spolens + på basen till den andra spolens - på basen, resterande + och - kopplar du till steget.

48 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
Precis.

Så det är då förmodligen problemet? Kopplingen mellan basen och steget?

Någon som vet vart man kan få tag i ett kopplings schema till basen så man kan laborera lite med Ohmen ?

Tack för snabbt svar

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 december 2009
Som du har kopplat nu så belastar basen steget med 1Ohm (2x2Ohms spolar) och steget tål 4Ohms last när man bryggkopplar, det är alltså kraftigt överbelastat. Du har inte så många val mer än att göra som TT-Avant sa, seriekoppla basens spolar och brygga steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

251 Inlägg
1 december 2009
Fredri-k skrev:
Precis.

Någon som vet vart man kan få tag i ett kopplings schema till basen så man kan laborera lite med Ohmen ?

Tack för snabbt svar

Du ska inte laborera med ohmen... Koppla stegets + till ena talspolen sen - från den talspolen till
+ på den andra talspolen och sedan - tillbaka till steget. (Som TT-avant åxå skrev.)
Annars har du snart spelat sönder ditt steg!!

Eller så skaffar du ett nytt steg som är stabilt i 1 Ohm bryggat!!

/TiGgR.

297 Inlägg
1 december 2009
TiGgR skrev:
Fredri-k skrev:
Precis.

Tack för snabbt svar

Du ska inte laborera med ohmen... Koppla stegets + till ena talspolen sen - från den talspolen till
+ på den andra talspolen och sedan - tillbaka till steget. (Som TT-avant åxå skrev.)
Annars har du snart spelat sönder ditt steg!!

Eller så skaffar du ett nytt steg som är stabilt i 1 Ohm bryggat!!

/TiGgR.

eller ett monoblock stabilt för 1 ohm^^ känns lite bättre

251 Inlägg
1 december 2009
Jonathan_lindgren skrev:

Som om det har nån betydelse?? Bara det är stabilt i 1 Ohm big_smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
6 851 Inlägg
1 december 2009
TiGgR skrev:
Jonathan_lindgren skrev:

Nja det kan ha en viss betydelse. Att brygga ett steg ner till 1ohm så ligger det inte långt ifrån kortslutning då belastningen kommer vara som 0.5ohm stereo, LÅGT.
Sedan har ju detta diskuterats tidigare, det är  inte alltid det är bättre att lasta ner steget till 1ohm eller mera. man förlorar endel kontroll m.m på basen/arna vilket inte alltid är så kul.
Senast redigerat av TT-Avant (1 december 2009)

251 Inlägg
1 december 2009
TT-Avant skrev:
TiGgR skrev:
Jonathan_lindgren skrev:

Nja det kan ha en viss betydelse. Att brygga ett steg ner till 1ohm så ligger det inte långt ifrån kortslutning då belastningen kommer vara som 0.5ohm stereo, LÅGT.
Sedan har ju detta diskuterats tidigare, det är te alltid det är bättre att lasta ner steget till 1ohm eller mera. man förlorar endel kontroll m.m på basen/arna vilket inte alltid är så kul.

Öhhh... Ja köper man ett steg på Biltema som är "stabilt" i 1 Ohm kanske...

Och JA, jag vet att ett stereosteg som är bryggat ser halva impedansen.. Så ett Stereosteg som är stabilt i 2Ohm är som ett monosteg som är stabilt i 1Ohm..........

Huvudsaken att det är stabilt med 1Ohms last... Sen vilket kalle anka steg man nu köper....
Åhhhh...

/TiGgR.
Senast redigerat av TiGgR (1 december 2009)

DLS
1 147 Inlägg
1 december 2009
Hoppas det är ok om jag lånar din tråd lite.

Känns precis som jag har råkat ut för samma grej.
Steget är varmt så man kan bränna sig, och högtalarna den driver glappar samtidigt som power-on signalen blinkar i ojämn takt. Alltså stänger den av sig och sätter på sig inom en bråkdel av en sekund.

251 Inlägg
1 december 2009
huntelaar skrev:

Steget är varmt så man kan bränna sig, och högtalarna den driver glappar samtidigt som power-on signalen blinkar i ojämn takt. Alltså stänger den av sig och sätter på sig inom en bråkdel av en sekund.

Vilen bas/basar? Slutsteg? Hur kopplat???

/TiGgR.

DLS
1 147 Inlägg
1 december 2009
TiGgR skrev:
huntelaar skrev:

Vilen bas/basar? Slutsteg? Hur kopplat???

/TiGgR.

Driver inte ens en bas genom den.
Driver ett kitsystem vars högtalare är sprängda så in i helvete. Och dom håller ingen bra kvalité.

Kör kenwood Kac-6203 och dragit kablar, tom bättre kablar än sist jag kopplade in mitt första steg, och den funkar bra. Lågnivån är splittad och remoten dragen emellan.

6 851 Inlägg
1 december 2009
TiGgR skrev:
TT-Avant skrev:
TiGgR skrev:

Sedan har ju detta diskuterats tidigare, det är te alltid det är bättre att lasta ner steget till 1ohm eller mera. man förlorar endel kontroll m.m på basen/arna vilket inte alltid är så kul.

Öhhh... Ja köper man ett steg på Biltema som är "stabilt" i 1 Ohm kanske...

Och JA, jag vet att ett stereosteg som är bryggat ser halva impedansen.. Så ett Stereosteg som är stabilt i 2Ohm är som ett monosteg som är stabilt i 1Ohm..........

Huvudsaken att det är stabilt med 1Ohms last... Sen vilket kalle anka steg man nu köper....
Åhhhh...

/TiGgR.

Nu fattar jag inte a du menar?Köper man ett 2ohms stabilt stereo steg, så kan du enbart brygga steget och lasta det med en bas som har imp. 4ohm eller högre (8,16 m.m). Hur kan du då få detta att vara samma som ett 1ohm stabilt monoblock?
Är steget 1ohm stabilt i stereo, kan du brygga det steget och lasta det till 2ohm bryggat läge (eller 4,8,16m.m)
Så jag fattar inte alls hur du menar.

251 Inlägg
1 december 2009
TT-Avant skrev:
Nu fattar jag inte a du menar?Köper man ett 2ohms stabilt stereo steg, så kan du enbart brygga steget och lasta det med en bas som har imp. 4ohm eller högre (8,16 m.m). Hur kan du då få detta att vara samma som ett 1ohm stabilt monoblock?
Är steget 1ohm stabilt i stereo, kan du brygga det steget och lasta det till 2ohm bryggat läge (eller 4,8,16m.m)
Så jag fattar inte alls hur du menar.

Om man köper ett stereosteg som enligt manualen är stabilt i 2 Ohm bryggat så kan du....
just det, koppla in en sub med 2 Ohm´s impedans. (steget ser då 1 Ohm)

Därför är ju många steg som tex mitt JBL GTO1004E 2Ohm stabilt i stereo men bara 4Ohm bryggat!!(Det ser 2Ohm)

Därför skrev jag att han ska köpa ett steg som är 1Ohm stabilt.. Monoblock om du vill eller ett stereo som är stabilt i 1Ohm BRYGGAT!!!! (Om det finns eller inte vet jag ej men det är vad han ska ha isåfall!!)

Tyckte jag var ganska tydlig i det...... Så då spelar det ju ingen roll om han köper ett monosteg eller ett stereosteg!!!! wink

/TiGgR.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 december 2009
TiGrR, finns ett litet fel i din beräkning. Med en bas som har dubbla 2Ohms talspolar kan man få till 4Ohms (seriekopplat) eller 1Ohms (paralellkopplat) impedans, inte 2Ohm. wink Vist man kan köra med bara en talspole inkopplad men det är inte att rekommendera. Så om han nu parallellkopplar spolarna så lär han ha ett monoblock som är 1Ohm stabilt eller ett 2-kanals steg som är 0,5Ohm (stereo) stabilt, vilket dock är väldigt ovanligt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

251 Inlägg
1 december 2009
ChriZtoffer skrev:
TiGrR, finns ett litet fel i din beräkning. Med en bas som har dubbla 2Ohms talspolar kan man få till 4Ohms (seriekopplat) eller 1Ohms (paralellkopplat) impedans, inte 2Ohm. wink Vist man kan köra med bara en talspole inkopplad men det är inte att rekommendera. Så om han nu parallellkopplar spolarna så lär han ha ett monoblock som är 1Ohm stabilt eller ett 2-kanals steg som är 0,5Ohm (stereo) stabilt, vilket dock är väldigt ovanligt.

NEJ NEJ NEJ!!!!!!  Om ett 2-kanals steg är angivet som stabilt i 1 Ohm BRYGGAT så är det just vad den klarar av..... En last på 1 Ohm.... (Men det blir ju 0.5 Ohm som du skriver!)
Och jag har aldrig påstått att den basen blir 2 Ohm kopplat på något vis överhuvudtaget... Bara pratat om slutstegens last!! Och man ska ALDRIG spela med bara 1 talspole inkopplad om nu inte tillverkaren säger att det är möjligt att göra, vilket jag sett..

/TiGgR.

6 851 Inlägg
1 december 2009
TiGgR skrev:
Så ett Stereosteg som är stabilt i 2Ohm är som ett monosteg som är stabilt i 1Ohm..........

/TiGgR.

Det va just denna delen som varken jag eller ChriZtoffer hängde med på..
Denna jämförelse är inte riktig. Skall ett stereo steg vara stabilt i 1ohm bryggat, så måste det vara 0.5ohm stabilt i stereo. Det är just detta som många steg ej klarar av då det blir en otrolig värme och jag skulle ej heller tro att man få någon vidare kontroll på basen (så klart att det är olika beroende på slutsteg)

251 Inlägg
1 december 2009
TT-Avant skrev:
TiGgR skrev:
Så ett Stereosteg som är stabilt i 2Ohm är som ett monosteg som är stabilt i 1Ohm..........

/TiGgR.

Det va just denna delen som varken jag eller ChriZtoffer hängde med på..
Denna jämförelse är inte riktig. Skall ett stereo steg vara stabilt i 1ohm bryggat, så måste det vara 0.5ohm stabilt i stereo. Det är just detta som många steg ej klarar av då det blir en otrolig värme och jag skulle ej heller tro att man få någon vidare kontroll på basen (så klart att det är olika beroende på slutsteg)

Jo jämförelsen är helt riktig... Men har för mig att jag skrev att jag inte vet om det finns sådana steg...

/TiGgR.

Superhedde
255 Inlägg
1 december 2009
Man kan även köra en spole per kanal vilket ger exakt samma effekt som om man seriekopplat och sedan bryggat. Fördelen är lägre Qts, snabbare respons. Om man seriekopplar och bryggar så upplevs basen lite fördröjd och "fasfel" jämfört med en spole per kanal. Testa och förundras!!wink

NEJ det är inget problem att signalen är stereo. Musik är mono vanligtvis under 80hz. Om det inte skulle vara det så är stereokopplat ändå alltid mer musikaliskt än seriekopplat o bryggat iaf. Har ALDRIG upplevt seriekopplat som bättre än stereokopplat. Då kan jag ändå aldrig låta bli att testa varje gång. roll

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av DJ_Hedde (1 december 2009)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Sök