Subw000fer--92 skrev:
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Jodå, det gör dom ändå, morsans bil var pedant skött men den gilla inte vintern.
Samma med en kompis fars C200 (-01 tror) han fick på rostgarantin bytt huv, alla dörrar och baklucka
och den bilen är fan knappt körd i regn
Men de verkar som om en del av mercas färger
är känsligare för rost än andra.
Precis, det är väl därför Mercedes fått detta ryktet. Du kan pedant vårda den och nog fan blir det rost på den ändå.
Nej da, Ingen av familjens mercor har haft några rost problem...Några av bilarna har vi haft över 10år och dem har inte rostat ännu
Beror ju på modell,
alla mercedes modeller oavsett ålder rostar inte. Och ett rostfritt exemplar betyder inte att ett märke inte har problem, för att citera Vi bilägare angående Förr-förra E-klass vilken sägs vara "värst";
Förnäma bilar får inte förvandlas till skäckiga kexburkar, ens efter många år. Tyvärr har det visat sig att E-klass inte håller måttet.
Varning för lacksläpp och rostbildning under gummilisterna på dörrbågarna samt runt nyckelhålet på kofferten. Även skärmkanterna fram och bak är i farozonen. Ensidig galvanisering och dålig vidhäftning av lacken är orsaken till problemen.
Andra oroshärdar är infästningen för fjäderbenen, infästningen för handbromsen, hjulupphängningens hjälpram och igensatta tröskellådor, där dålig dränering på sikt orsakar rostOch betyg: 1 av 5 möjliga.
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … odelID=370Mercedes C-klass, förra modellen:
De känsligaste skarvarna längst ner på dörrarna täcks av en list som kan samla smuts och fukt och skärmkanterna bak har smutssamlande hylla.Något traditionellt slitskydd under bilen finns inte. I stället är hela underredet täckt av plastsköldar. Därunder saknas behandling.
Karossen är galvaniserad till 85 procent, men alla ytterplåtar har endast enkelsidig beläggning. Varning för lacksläpp.
Betyg: 2 av 5 möjliga.
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … odelID=369Ovanstående är inte detsamma som en dålig bil, men viss varning finns. Observera att ovanstående modeller har "ensidig galvanisering och dålig vidhäftning av lacken" och kan börja rosta lite varstans, vilket också varit fallet.
Nyare modeller har bättre betyg, men jag skulle då inte bli förvånad om det sänks. Även förra E-klass har haft rostproblem. Och A-klass av både förra generationen och nuvarande likaså...
Sedan finns det konkurrenter som har problem med vissa delar av karossen, och jag tar upp det direkt för att annars är det bara någon som svarar med att "men konkurrenternas bilar rostar också!". Vi tar värsta konkurrenten från Bayerns sämsta modell enligt vi bilägares tester; Bmw 5-serie E39 pre-faclift. Även den med en tvåa i betyg:
BMW 528 (E39, min anmärkning)har ett noggrant rostskydd. Bilen har ett galvskikt som går upp jäms med takbågarna. Bilen har också extra vaxskydd i utsatta balkar.Sedan har man i efterhand tillfört, vilket är anledningen till en sänkning i betyg:
"Det har med tiden visat sig att tätningen i bakluckor och dörrar inte hållit måttet. Tätningen blir spröd och spricker med påföljd att fukt letar sig in vilket resulterar i rostangrepp på luck- och dörrskarvar"Observera att detta endast gäller baklucka och dörrar.
Vad Mercedes har är alltså rakt igenom felkonstruerat rostskydd,
på åtminstone de modeller här ovan ev. flera. Jag skulle våga påstå att även de nya har problem då jag haft en hel del kontakt med aukt. Mercedes i stan. Detta skall vägas upp mot "vanliga" bilar som oftast bara har ett par svaga punkter...