3265
Sök

Spjällhus SAAB 9-5 -98 Olika modeller??

2 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
Hej!

Har haft måttliga (?) problem med en verkstad den senaste månaden ang ett spjällhus.

Verkstad 1: byter ut spjällhuset och sätter dit ett nytt.
Verkstad 2: kollar så att det gamla spjällhuset verkligen var trasigt. Det var det INTE, men det hörde inte heller till en SAAB 9-5 årsmodell -98.(alltså min bil)

Varför jag i första taget bad en annan verkstad kolla upp detta, var för att 1:an även sa att styrdonet var kaputt och ville ha massor med pengar för att laga detta (det var INTE trasigt) Det var bara något pyttelitet mjukvaruprograms fel, och fixades på mindre än 5 minuter.
Och verkstad 2 tror inte att jag hade behövt byta spjällhus alls.
Så därför bad jag verkstad2 kolla upp detta..
Men som sagt, hörde inte till min bil.. Men han såg att det inte var trasigt i alla fall..

HUR ser man detta? Alltså till vilken årsmodell ett spjällhus hör till?
Verkstad 2 pratade om att "insugningsrören/et"(jag är helt novis om vad detta är) skulle vara rakt till -98 års modellen, men det gamla som jag fick tillbaka av verkstad 1 hade "sneda" rör..
Man såg med blotta ögat att de 2 olika spjällhusen inte alls var likadana.

Men jag vill ha lite mer kött på benen innan jag knallar in på verkstad1 och ifrågasätter varför de gett tillbaka något annat än MITT gamla spjällhus.

Verkstad2 ville helst inte "komma i kläm" på grund av att de bor grannar med varandra.

Ska jag be en annan SAAB verkstad hjälpa mig med detta, eller kan någon här förklara mer ingående?

tacksam för all hjälp ;-)

//Emma

7 Inlägg
1 december 2009
Finns 2 olika spjälhus, kommer inte ihåg riktigt vilken årsmodell det bytes. Men man kan använda det nya spjälhuset även på dom äldre bilarna.
Är du helt säker på att nån tidigare ägare inte bytt spjällhus på bilen?

2 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
Hej fredrik9999

Har kollat igenom serviceboken. Den är fullständig med kvitton och allt, men inget om ett byte av spjällhus förrän jag gjorde det.
Ska kontrollera numret på det gamla sp.huset och sedan kontakta SAAB och fråga vad de säger.

Det roliga (?) med allt detta är ju att det spjällhus jag fick tillbaka inte var trasigt !?!
Varför i hela friden ge tillbaka ett HELT spjällhus?
Det är därför man blir extra misstänksam..
Om du förstår wink

Verkstad 2 (den verkstad som fixade min bil till slut) har hållt på med SAAB sedan -70 talet. Och både far o son på denna verkstad är övertygade om att den inte tillhör min bil..
Så jag vill veta varför verkstad 1 gjort på detta viset och få reda på om de bytt något som iinte behövdes bytas..
Hela verkstad 1 besöket kostade mig ca 6000 kr, och det är pengar jag gladeligen skulle lagt på mitt hem och min familj istället.

Verkstad 2 skulle ju sätta in det gamla spjällhuset för att se om det var trasigt eller ej, men det passade inte, men var inte heller trasigt..

Så förstå att man känner sig lite lurad..

Tack för responsen ;-)

//Emma

Sök