2510
Sök

Fråga angående öppna batterier i skuffen?

669 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#1
hallå jag ska koppla in 2 extra batterier i bilen.
nu är det så att alla 3 batterierna är olika men jag vet att alla är bra!.
jag kommer ladda dom några gånger per vecka. med fet batteriladdare

sen är dom inte tät!
vad kan hända om man har otäta batterier i skuffen?
farligt på nått sätt? gaser å skit?

tacksam för svar


2 665 Inlägg
1 december 2009
#2
Skojar du?
Ska du inte koppla dem till bilens generator??

Gaser ja visst. heter det inte knallgas som bildas. Frätande syra finns väl i batteriet.
Är inte 100 men jag säger glöm det!!  (om du inte vill avsluta dit liv i förtid)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

4 693 Inlägg
1 december 2009
#3
Batterisyra är frätande, helt klart!

Om dom läcker så använd dom absolut inte! NEJ NEJ NEJ

Sen ska man inte ha olika batterier heller för den delen.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
1 december 2009
#4
snipercat skrev:
nu är det så att alla 3 batterierna är olika men jag vet att alla är bra!.

Hur menar du med olika?
Olika fabrikat, olika storlek?

Bäst är att ha likadana batterier när de sitter ihopkopplade tätt intill varandra, annars finns risk att ett mindre batteri blir mer urdraget än ett större.

snipercat skrev:
sen är dom inte tät!
vad kan hända om man har otäta batterier i skuffen?
farligt på nått sätt? gaser å skit?

Vad menar du med "inte tät"?

Man bör undvika batterier med vanliga skruvkorkar, såna kan i vissa fall vara så pass otäta att de blir lite fuktiga av syra på ovansidan av batteriet. De flesta av dagens batterier är dock mer eller mindre slutna eftersom de har olika typer av "kanalsystem" inuti batterilocket som ska göra att syran inte tar sig ut från batteriet fastän det lutar eller skakar. smile

52 Inlägg
1 december 2009
#5
ska du ha 2 batteri bak i bilen så det bästa är väl nog sådana gel batterier och den sätta en tjock kabel fram till batteriet till plus polen då.  Sen jorda kan du göra bak i kofferten men se till att hitta en bra jord punkt då bästa borde nog igentligen varigt jordkabel fram från den med. Se till att sätta säkringar i båda sidor vid batteriets plus pol både fram o bak. om du inte kopplar dom till generatorn kommer du nog tröttna snabbt på att behöva ladda dom hela tiden.  Med samma storlek på batterierna menas tex 60Ah på alla batterier och dom ska vara ungefär lika nya.  Kan vara lite jobb med det så jag satt mitt där fram istället då får det ventilation man slipper dom långa kablarna o massa annat jobb


669 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#6
kablar och annat är fixat. bara batterierna jag funderar över. om de går att köra så. olika amper å storlek å ålder. kanske bäst å köpa 3 st nya på biltema?

men det känns ju onödigt eftersom dom jag har nu fungerar..
Senast redigerat av snipercat (2 december 2009)


Elektriker
1 138 Inlägg
2 december 2009
#7
glöm inte laddrelä annars kan du kyssa generator farväl..

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

52 Inlägg
2 december 2009
#8
3 nya på biltema är heller inte att rekomendera. men om dom du har nu e i relatift samma storlekar kör på det kolla vattnet i alla se till att dom blir bra ventilerade på något sätt vet ej hur riktigt när det gäller en koffert men  knallgas bildas endast vid laddning (har jag för mig) så dit förslag e kanske bäst med att ladda dom 2 i kofferten hemma ha luckan öppen  eller  batterierna ur plockade men det e inte riktigt bra för batterierna o ladda upp ladda ur väldigt mycke o sen hålla på så.  föresten varför ska du ha fler batterier?


669 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#9
jag har sinus 3000,   re sx bas 15d4". folk som säger att jag behöver extra batterier.


52 Inlägg
2 december 2009
#10
yikes oj fy för satan =P 3000 RMS   det e inte att leka med  ja du ska definitift ha extra batteri men dom måste vara kopplade till generatorn för annars kommer du inte så långt om du kör o basar med en stor 15" are. men då återkommer frågan om hur du ska koppla allt hmm


143 Inlägg
2 december 2009
#11
daajvid skrev:
glöm inte laddrelä annars kan du kyssa generator farväl..

Jag kör inget laddrelä och det funkar fin fint, så NEEE det behöver du inte.

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k

Gladen Audio
2 388 Inlägg
2 december 2009
#12
daajvid skrev:
glöm inte laddrelä annars kan du kyssa generator farväl..

Jag känner ingen som använder laddrelä och då är det 5-10 batterier i skuffen vi snackar om
och effekt mellan 5-40kwrms. vet inte heller nån som haft problem med att generatorn pajar....

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 december 2009
#13
Laddrelä finns ju redan så det är nog inget probloem. wink Däremot så kan ett skiljerelä vara en bra idé, så att man kan stå och spela med bilen avstängd utan risk för att inte kunna starta bilen sen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
2 december 2009
#14
ChriZtoffer skrev:
Laddrelä finns ju redan så det är nog inget probloem. wink Däremot så kan ett skiljerelä vara en bra idé, så att man kan stå och spela med bilen avstängd utan risk för att inte kunna starta bilen sen.

Det var skiljerelä jag antog han menade :-)

Jo klart det finns ju dem som står o spelar på p-däcket/biltema parkeingen oxå, tänkte inte på dem.
Dock får man ju spela bra högt o länge om man tömmer ett par batterier helt.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

52 Inlägg
2 december 2009
#15
skilje relä är ganska dyrt fungerar bra med huvudbrytare  mellan också  det har jag så planerar man att stå länge med musik film eller data igång kan man koppla bort batteri nr 1 och andvända batteri nr 2 sen när man ska iväg och det inte går att starta på batteri nr 2 bryter man först strömmen från det och sen startar man strömmen från batteri 1 sen när bilen är igång startar man  batteri nr 2 också så det laddas. Tror ej det är bra på nyare bilar där det finns mycke elektronik och sådant  men på lite äldre bilar fungerar det bra  tycker jag iallafall :-P


Gladen Audio
2 388 Inlägg
2 december 2009
#16
TomsomiTom skrev:
skilje relä är ganska dyrt fungerar bra med huvudbrytare  mellan också  det har jag så planerar man att stå länge med musik film eller data igång kan man koppla bort batteri nr 1 och andvända batteri nr 2 sen när man ska iväg och det inte går att starta på batteri nr 2 bryter man först strömmen från det och sen startar man strömmen från batteri 1 sen när bilen är igång startar man  batteri nr 2 också så det laddas. Tror ej det är bra på nyare bilar där det finns mycke elektronik och sådant  men på lite äldre bilar fungerar det bra  tycker jag iallafall :-P

På större utställningar/ljudtävlingar är det ju oftast ström framdraget (finalen på SM-finalen undantaget smile ) så man kan ha laddare igång och spela. jag har en 50A laddare monterad i bilen som kopplas in när det ska demospelas.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
2 december 2009
#17
snipercat skrev:
kablar och annat är fixat. bara batterierna jag funderar över. om de går att köra så. olika amper å storlek å ålder. kanske bäst å köpa 3 st nya på biltema?

men det känns ju onödigt eftersom dom jag har nu fungerar..

När man kopplar ihop flera batterier med varandra så är det alltid det sämsta som "avgör" hur bra det kommer att fungera, dvs om det tex är ett av batterierna som är slitet och kanske har hög självurladdning så kommer även de andra batterierna att självurladda pga att hela kretsen försöker nå en stabil spänningsnivå.

En annan sak angående slitna batterier är att de tappar både kapacitet och startströmsförmåga, vilket i praktiken innebär att de nästan fungerar som en belastning för de bättre batterierna. Det sämre batteriet kommer inte att vara till någon större hjälp, det blir en "flaskhals" istället. smile

Som jag tidigare skrev så finns det nackdelar med att ha olika stora batterier också, ett mindre batteri kan procentuellt sett bli mer urladdat än de andra batterierna och då kan det ta onödig skada.

Visst kan man köra på det sättet, men då ska man veta vad som gäller angående detta med självurladdning och djupurladdning. Annars är nog chansen relativt stor att sakerna inte vill fungera som man har tänkt. Bla av den anledningen är det bättre att INTE rekommendera ihopkoppling av diverse olika batterier. smile

Nu skrev du iof att du tänkte underhållsladda batterierna ett par gånger i veckan, då ska de rimligtvis inte hinna självurladda något märkbart. Dock kan du knappast utnyttja alla batterierna fullt ut med tanke på att de är olika, sånt ser jag personligen som en "förlust".


Sök