2883
Sök

Vad betyder enheten DIN och SAE i effektsammanhang?

113 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#1
I regbeviset står på min nuvarande bil kW 74. Hur många hästar är det?
På min gamla BMW står kW 110 DIN. Hur räknar du ut hästarna då?
Slutligen exemplet med min Subba. Där står kW 140 SAE. Vad är det för skillnad?
Jag vet bara att den sistnämnda hade 195 hk, men inte hur det förhåller sig. Någon? smile


Trucker
2 710 Inlägg
3 december 2009
#2
Det jag fått höra Om DIN o SAE är att nån av dom (han nämnde vilken, men jag minns ej) delar på kraften överallt. drivlina osv.. o den andre enbart motorn.

Antar att Subban ska vara "sportigare" och då ska hästarna inte "sprida" sig utan hela effekten ska vara på hjulen dvs smile

Ang din nuvarande bil på 74kW. Jag brukar alltid, eller i dom flesta fallen plussa på runt 40-50 och då får man ut hästarna. Annars kan du gångra 74 med 1.36 och då får du ett mer exakt svar smile

Mvh

Fart missbrukare

Motborgare
1 099 Inlägg
3 december 2009
#3
BMWgrabben skrev:
Det jag fått höra Om DIN o SAE är att nån av dom (han nämnde vilken, men jag minns ej) delar på kraften överallt. drivlina osv.. o den andre enbart motorn.

Ja. SAE tar inte med förlusterna i de aggeregat som normalt drivs av motorn, som vattenpump, oljepump, generator och kylfläkt.
Se på det som bruttoeffekt.

(Efter att ha läst dojans referens, så refererar jag tydligen till SAE innan 1972)

-- K
Senast redigerat av Kavli (3 december 2009)

1 749 Inlägg
3 december 2009
#5
DIN står för Deutsche Industir Normen
SAE står för Society of Automotive Engineers

Man kan lika gärna jämföra fahrenheit och celsius
Alltså, det är olika normer.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
3 december 2009
#6
patrikke skrev:
DIN står för Deutsche Industir Normen
SAE står för Society of Automotive Engineers

Man kan lika gärna jämföra fahrenheit och celsius
Alltså, det är olika normer.

Nej det kan man inte. Fahrenheit och Celsius är olika enheter. När man mäter effekt i en bilmotor använder man enheten kW oavsett om det är DIN eller SAE, som är olika "metoder" att mäta motoreffekt på.

EDIT: SAE och DIN är alltså olika standardiseringar, som bl. a. berättar hur man ska mäta upp en motors effekt. De kan också berätta om viskositet eller gängstandarder. Om du är intresserad över precis vad de säger är det nog bara att googla lite.
Vill du veta hur mycket effekt din motor har i hk mätt multiplicerar du antalet kW med 1,36, dvs 1 kW = 1,36 hk
Senast redigerat av axelj (3 december 2009)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
3 december 2009
#7
Samanfattningsvis

BMWn har 110kw på svänghjulet med rätt spec
Subarun (?) lämnar 140kw på svänghjulet utan generator osv
Seaten lämnar 74 kw men utan anvisning till hur effekten är uppmätt

för att få ut hk från kw så multiplicerar du med 1.37 eller va det nu är

Rock'n Roll

113 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#8
big_smile Sååå mycket tack! Fan vad duktiga ni är! Kul att höra vad dessa beteckningar
står för också. Nu kan jag räkna ut hk, och får själv ta hänsyn till hur de är uppmätta
när jag frågar hk på nästa bil jag köper. Tack allihop! smile



Sök