3399
Sök

Besikta med turbokitt

407 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#21
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:

läs tråden om motorbyten

Tror du att han godtar en sådan "källa"?

SFROs besiktningsman har skrivit det och tror jag inte att han ljuger direkt

Han sa att jag kommer få se han köra turbo i sen BMW 525i. Lagligt.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 december 2009
#22
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:

Tror du att han godtar en sådan "källa"?

SFROs besiktningsman har skrivit det och tror jag inte att han ljuger direkt

Han sa att jag kommer få se han köra turbo i sen BMW 525i. Lagligt.

du kan få se mig köra min 16v turbo skattad/besiktad/försäkrad. men är den laglig för det? nej det är den inte.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 december 2009
#23
Diesel_77: Ska han montera en "luffar-turbo" (dvs ett friskluftsintag på huven) så är det absolut inga problem att få igenom besiktningen...Är det en riktig turbo som skall monteras så skall det till en blind besiktningsman som dessutom begår tjänstefel om han släpper igenom den...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

407 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#24
Han säger att det går köra lagligt för  en ford 1932 med turbo kör.
Men jag säger att bilar under 1950 behöver inte besiktas. Det förklara saken.

Nu funderar han big_smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 december 2009
#25
min pappas granne som kände en kille som var kompis med en brevbärare vars kusin pluggade två veckor som polis, sa till mig att man för köra hur fort man vill om man har två olika skor på sig...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

138 Inlägg
2 december 2009
#26
NITROUS skrev:
min pappas granne som kände en kille som var kompis med en brevbärare vars kusin pluggade två veckor som polis, sa till mig att man för köra hur fort man vill om man har två olika skor på sig...

Åh, då ska jag ta på mig två olika skor imorgon och köra förbi polisstationen i 200 och sedan hänvisa till dig när de försöker sätta dit mig. För du hittar väl inte på.... wink

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 december 2009
#27
Necrocide skrev:
NITROUS skrev:
min pappas granne som kände en kille som var kompis med en brevbärare vars kusin pluggade två veckor som polis, sa till mig att man för köra hur fort man vill om man har två olika skor på sig...

Åh, då ska jag ta på mig två olika skor imorgon och köra förbi polisstationen i 200 och sedan hänvisa till dig när de försöker sätta dit mig. För du hittar väl inte på.... wink

nejnej fan det är helt sant... han hade ju pluggat till polis så han kan ju inte ha fel, hallå roll

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 december 2009
#28
Nitrous: Din pappas granne minns inte riktigt rätt. Det där med skorna stämmer, MEN man måste ha en Adidas dojja på höger fot, och en Nike på vänster, annars gäller inte regeln/lagen!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 482 Inlägg
3 december 2009
#29
En M50B25 med turbo är inte laglig. Men det kan gå att besikta ändå om han får rätt besiktningsman.

Anledningen till att det är olagligt är pga att en M50 finns inte med avgascert för turbo. Det spelar ingen roll med effekter då motorn blir ombyggd. Då skall det stå Utbytt/ombyggd motor på reggbeviset.

Saxat från SFRO Hemsida:
Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
Senast redigerat av Noxxer (3 december 2009)

BLT Service
Theracords Music Label

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 december 2009
#30
Noxxer skrev:
En M50B25 med turbo är inte laglig. Men det kan gå att besikta ändå om han får rätt besiktningsman.

Anledningen till att det är olagligt är pga att en M50 finns inte med avgascert för turbo. Det spelar ingen roll med effekter då motorn blir ombyggd. Då skall det stå Utbytt/ombyggd motor på reggbeviset.

Saxat från SFRO Hemsida:
Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.
Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Det gäller endast fram till 1992, sen måste man ha certifieringsintyg.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök