2806
Sök

Ovanligt slö 2.3 10v Audifemma.. ?

1 150 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#1
Tja, tror att jag valde rätt kategori för mina följande frågor..

Jo, de är så att efter lite funderingar har jag kommit fram till att min Audi Coupe är slö, tror det. De va en kille som sa till mig att hans 2.3a var bra mycket piggare än va denna va. Sen är de så att emellanåt, ibland mer sällan, och ibland lite oftare, så när motorn är kall och vid acceleration börjar han bluddra lite vid 2900 varv. Det är precis som om det är ett varvstopp som går in. Detta försvinner om jag vrider av tändningen under en halv sekund.. Funderar på om de kan vara något med databoxen som åstadkommer dessa problem? Är inte jättedjup i mina kunskaper inom motorer, så lite tips och idéer skadar inte..

Tack på förhand!

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

169 Inlägg
1 december 2009
#2
Börja med och läsa ut felkoderna. Om du inte vet hur du gör kan du gå in på nordicaudi.com och läsa i FAQ:n.

Mvh Mattias

44 Inlägg
1 december 2009
#3
Tjena...kolla upp fördelarlock och tändkablar...låter som överslag i tändsystemet...

Mvh Jonas


1 150 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#4
Mattias_M skrev:
Börja med och läsa ut felkoderna. Om du inte vet hur du gör kan du gå in på nordicaudi.com och läsa i FAQ:n.

Mvh Mattias

Jo de gör man genom att plugga in en felkodsläsare i bilen? Och med hjälp av felkoderna ska jag väl kunna få reda på vad som är galet, om jag inte är helt bakom flötet?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#5
Jonth skrev:
Tjena...kolla upp fördelarlock och tändkablar...låter som överslag i tändsystemet...

Mvh Jonas

Det är relativt nytt allt det där.. Men de tål ju att bli översett en gång till.. Tack smile

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

169 Inlägg
1 december 2009
#6
S_Henjer skrev:
Mattias_M skrev:
Börja med och läsa ut felkoderna. Om du inte vet hur du gör kan du gå in på nordicaudi.com och läsa i FAQ:n.

Mvh Mattias

Jo de gör man genom att plugga in en felkodsläsare i bilen? Och med hjälp av felkoderna ska jag väl kunna få reda på vad som är galet, om jag inte är helt bakom flötet?

Du behöver inte en felkodsläsare utan en test lampa och några kablar. Då kan du själv blinka ut koderna.

1 150 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#7
Mattias_M skrev:
S_Henjer skrev:
Mattias_M skrev:
Börja med och läsa ut felkoderna. Om du inte vet hur du gör kan du gå in på nordicaudi.com och läsa i FAQ:n.

Mvh Mattias

Jo de gör man genom att plugga in en felkodsläsare i bilen? Och med hjälp av felkoderna ska jag väl kunna få reda på vad som är galet, om jag inte är helt bakom flötet?

Du behöver inte en felkodsläsare utan en test lampa och några kablar. Då kan du själv blinka ut koderna.

Okejokej:) Får gnaga vidare på detta..

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 december 2009
#8
Hur gick det? Fick du fram blinkkoderna?

Kolla annars tändkablarna. Du kan mäta motståndet från ena änden till den andra på alla fem kablar från fördelarlocket och till tändstiftet. Resistansen ska vara så nära 5Kohm som möjligt, eftersom det sitter resistorkablar.

Mät även lambdan när du ändå håller på.

Hur är det med service, hur är det skött? Bytt bränsle och luftfilter på senaste tiden?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

982 Inlägg
3 december 2009
#9
gör rent vevhusventilation brukar va dålig/trasig/sprucken/tät på gamla audis

1 150 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#10
te_wik skrev:
Hur gick det? Fick du fram blinkkoderna?

Kolla annars tändkablarna. Du kan mäta motståndet från ena änden till den andra på alla fem kablar från fördelarlocket och till tändstiftet. Resistansen ska vara så nära 5Kohm som möjligt, eftersom det sitter resistorkablar.

Mät även lambdan när du ändå håller på.

Hur är det med service, hur är det skött? Bytt bränsle och luftfilter på senaste tiden?


Mvh Tommy

Nej har inte kollat alls på något.. Men alla filter är bytta precis å tänddelar..

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#11
Beeenny skrev:
gör rent vevhusventilation brukar va dålig/trasig/sprucken/tät på gamla audis

De kan man också kolla över.. Kanske skulle gå över lite sånt här nu under vinter.. Har även hört att katten kan vara igensatt/dålig, även det kan ju vara en anledning att han är slö, då han inte kan trycka ut avgaser så som han ska?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 december 2009
#12
Börja med att kolla katten, den är ju rätt simpel att ta väck, är den igensatt så blir bilen slö precis som du säger.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 150 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#13
te_wik skrev:
Börja med att kolla katten, den är ju rätt simpel att ta väck, är den igensatt så blir bilen slö precis som du säger.


Mvh Tommy

Kan man på nåt vis få reda på om den är kass utan att köpa en ny och prova?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

huh?
10 427 Inlägg
3 december 2009
#14
En katalysator kan man ju nästan se om den är dålig. Förutsatt
om den är igensatt i "början". Har den smällt ihop nånstans i mitten
är det ju värre.

Edit:
Här är en guide för hur man kan "demontera" en Audi Coupe V6-katalysator och kolla
så att alla avgaser passerar rätt igenom. http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var= Iofs inte riktigt samma sak, men man kan ju upptäcka ev skador.

Katalysatorn kan väl "smälta ihop" om det rinner in bränsle som antänds i den?
Senast redigerat av steifan (3 december 2009)


1 150 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#15
steifan skrev:
En katalysator kan man ju nästan se om den är dålig. Förutsatt
om den är igensatt i "början". Har den smällt ihop nånstans i mitten
är det ju värre.

Edit:
Här är en guide för hur man kan "demontera" en Audi Coupe V6-katalysator och kolla
så att alla avgaser passerar rätt igenom. http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var= Iofs inte riktigt samma sak, men man kan ju upptäcka ev skador.

Katalysatorn kan väl "smälta ihop" om det rinner in bränsle som antänds i den?

Aa de har jag hört innan att det kan smälta igen.. Kanske är värt att byta skiten i vilket fall som helst..

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..


Sök