2233
Sök

850 tdi -97 kokar vattnet i expansionskärlet!

7 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#21
Jo glömde att fråga, när jag luftar med verktyget ska jag lossa på returslangen och låta det rinna över i en behållare för att sedan fylla på kärlet eftersom nivån sjunker hela tiden tills all luft är ute ungefär som när man luftar bromssystem?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
2 december 2009
#22
luftnings verktyget är nog ett sådant att du suger först undertryck i systemet innan du släpper på vätskan för då suger den in vätskan överallt och resulterar i att man slipper lufta systemet, så gör iallafall den vi har på jobbet

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

bilmek
27 Inlägg
4 december 2009
#23
Hammarbom skrev:
Jo glömde att fråga, när jag luftar med verktyget ska jag lossa på returslangen och låta det rinna över i en behållare för att sedan fylla på kärlet eftersom nivån sjunker hela tiden tills all luft är ute ungefär som när man luftar bromssystem?

Jag tycker att du har onödiga utgifter som inte leder nånstans
dels köpa lock samt inhandla luftningsverktyg!!!
Jag har jobbat på volvo 35 år och vet vad jag pratar om.
Jag bad dej ta bort termostaten och provköra, då lufta den ur sig själv i princip
Du behöver inte ens ha kylarlocket på
Trycker den ut vatten och du har cirkulation i kylaren kan du räkna med toppackning

4 001 Inlägg
4 december 2009
#24
dynamik skrev:
Hammarbom skrev:
Jo glömde att fråga, när jag luftar med verktyget ska jag lossa på returslangen och låta det rinna över i en behållare för att sedan fylla på kärlet eftersom nivån sjunker hela tiden tills all luft är ute ungefär som när man luftar bromssystem?

Jag tycker att du har onödiga utgifter som inte leder nånstans
dels köpa lock samt inhandla luftningsverktyg!!!
Jag har jobbat på volvo 35 år och vet vad jag pratar om.
Jag bad dej ta bort termostaten och provköra, då lufta den ur sig själv i princip
Du behöver inte ens ha kylarlocket på
Trycker den ut vatten och du har cirkulation i kylaren kan du räkna med toppackning

jag tycker fortfarande att han ska prova med ett nytt lock först, det är inte så roligt att skruva bort termostaten på dessa motorerna... trångt och bökigt och skitigt.

Alternativ 1. Ett nytt lock ca 100kr & 1 minuts arbete
Alternativ 2 (från en mekaniker sen 35 år, så nu vet vi varför det är så dyrt att lämna in bilen) Testa med att plocka bort termostaten (och sedan montera tillbaka den) ca 1-2 timmars arbete  = ca 50kr/tim (om du gör det själv i förhållande till lternativ 1) + glykol

sen om jag inte har helt fel så är det ganska sällan som toppackningen ger sig på dessa motorer, betydligt vanligare med dålig cirkulation p.g.a vattenpump eller kylare.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

bilmek
27 Inlägg
4 december 2009
#25
kolvas skrev:
dynamik skrev:
Hammarbom skrev:
Jo glömde att fråga, när jag luftar med verktyget ska jag lossa på returslangen och låta det rinna över i en behållare för att sedan fylla på kärlet eftersom nivån sjunker hela tiden tills all luft är ute ungefär som när man luftar bromssystem?

Jag tycker att du har onödiga utgifter som inte leder nånstans
dels köpa lock samt inhandla luftningsverktyg!!!
Jag har jobbat på volvo 35 år och vet vad jag pratar om.
Jag bad dej ta bort termostaten och provköra, då lufta den ur sig själv i princip
Du behöver inte ens ha kylarlocket på
Trycker den ut vatten och du har cirkulation i kylaren kan du räkna med toppackning

jag tycker fortfarande att han ska prova med ett nytt lock först, det är inte så roligt att skruva bort termostaten på dessa motorerna... trångt och bökigt och skitigt.

Alternativ 1. Ett nytt lock ca 100kr & 1 minuts arbete
Alternativ 2 (från en mekaniker sen 35 år, så nu vet vi varför det är så dyrt att lämna in bilen) Testa med att plocka bort termostaten (och sedan montera tillbaka den) ca 1-2 timmars arbete  = ca 50kr/tim (om du gör det själv i förhållande till lternativ 1) + glykol

sen om jag inte har helt fel så är det ganska sällan som toppackningen ger sig på dessa motorer, betydligt vanligare med dålig cirkulation p.g.a vattenpump eller kylare.

Nej nej vi är inte så dyra när vi har rätt verktyg, du byte den på 10 min bara du har en torxbits till termostathuset.

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2009
#26
åk till en verstad å fråga om du får mäta hc halten i expansionskärlet. har du mer än typ 0-5 i hc så är de bara å byta toppackningen eller skruva ner å kontrollera topp/foder osv.


4 001 Inlägg
4 december 2009
#27
dynamik skrev:
Nej nej vi är inte så dyra när vi har rätt verktyg, du byte den på 10 min bara du har en torxbits till termostathuset.

Sitter den annorlunda på V70? det var iaf. inte torx på min och det var bökigt och krångligt iaf. den som klarar det på 10 minuter är inte dålig, men den kanske sitter som i Audi på 850-motorerna

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2009
#28
kolvas skrev:
dynamik skrev:
Nej nej vi är inte så dyra när vi har rätt verktyg, du byte den på 10 min bara du har en torxbits till termostathuset.

Sitter den annorlunda på V70? det var iaf. inte torx på min och det var bökigt och krångligt iaf. den som klarar det på 10 minuter är inte dålig, men den kanske sitter som i Audi på 850-motorerna

'

volvo 850/v70 Tdi = audi spis !


På din 850 hade du kanske de gamla termostathuset å de är bökigt å byta tar längre tid än 10min.!

de lite nyare är de bara å lossa 2 torx så är saken biff sen typ, lika enkelt som på rödmotorerna typ.


4 001 Inlägg
4 december 2009
#29
Xuri skrev:
volvo 850/v70 Tdi = audi spis !

Vet det men termostaten sitter placerad olika iaf. på Audi 2,5tdi -95 mot vad dom gör på en V70Tdi -98

Xuri skrev:
På din 850 hade du kanske de gamla termostathuset å de är bökigt å byta tar längre tid än 10min.!

de lite nyare är de bara å lossa 2 torx så är saken biff sen typ, lika enkelt som på rödmotorerna typ.

ofan, så på nyare V70 med Audi-spisen har alltså termostaten placerad som på motorerna när dom sitter i Audi då?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2009
#30
kolvas skrev:
Xuri skrev:
volvo 850/v70 Tdi = audi spis !

Vet det men termostaten sitter placerad olika iaf. på Audi 2,5tdi -95 mot vad dom gör på en V70Tdi -98

Xuri skrev:
På din 850 hade du kanske de gamla termostathuset å de är bökigt å byta tar längre tid än 10min.!

de lite nyare är de bara å lossa 2 torx så är saken biff sen typ, lika enkelt som på rödmotorerna typ.

ofan, så på nyare V70 med Audi-spisen har alltså termostaten placerad som på motorerna när dom sitter i Audi då?

Nä 850/v70 gamla mod har audi spisen om de skiljer mellan termostathusen där vågar jag inte säga men sen på volvos diesel skiljer de

å mellan nya å gamla volvo bensinare så skiljer de sig på vitmotorerna också å de var dom jag trodde du snackade om, sorry



Sök