4126
Sök

ABS Krans Byte Volvo S70 - 97 | Tips och råd någon?

Expert
27 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!

Nu har ABS kransen på vänster drivknut spruckit vilket ger ett pulserande tryck ifrån bromsen över 20kmh.
ABS säkringen är därför ur nu när jag brukar bilen, och de är inte särskilt fräckt att åka runt utan hastighetsmätare och trip då den går via ABS säkringen roll

Min fråga till er som kan, under sådant här byte, är de något man bör tänka på?
Finns de andra alternativ med ny ABS krans, hört att ny drivknut är minst lika värt då du får nya lager med krans osv.
men klarar jag av att göra detta själv en helg på dagen med domkraft och rätt verktyg?

ge gärna tips och trix.

Bilia vill ha för arbetet 1200:-
Mekonomen vill ha 1100:-
Är det värt? Eller kan jag göra själv?

kransen hitta jag för ca 450kronor.

MVH
Barros

"Det finns ett inre sammanhang mellan allt vad som sker i de bästa av alla dessa möjliga världar"

1 043 Inlägg
18 november 2009
#2
Det kan gå lätt men ibland får man pressa ur drivaxeln och det är ju inte skoj.
Byt bara kransen om drivknuten är ok.

Expert
27 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
#3
norpan1 skrev:
Det kan gå lätt men ibland får man pressa ur drivaxeln och det är ju inte skoj.
Byt bara kransen om drivknuten är ok.

Är det lika mer skoj om man har verktyg eller är de helt enkelt jävligt ändå att behöva pressa ur det?

Jag skall titta närmare på saken!
Tack!

"Det finns ett inre sammanhang mellan allt vad som sker i de bästa av alla dessa möjliga världar"

402 Inlägg
19 november 2009
#4
Jag bytte min själv på 850:in, kan tänka mej att de ser ungefär lika dant ut på S70
Vart inga större problem utom att nav-muttern satt som sat.n. Men en lååång spärrnyckel
36:ans hylsa och nån som står på bromspedalen i bilen så löser de sej nog.wink
Tyckte att själva tandhjulet gick på lite för lätt så jag slog nåra körnslag på navet så
inte ringen skulle "hänga för löst" och kasa ur sitt läge. Lycka till.smile
Senast redigerat av Pinnenpabacken (19 november 2009)


Expert
27 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#5
Pinnenpabacken skrev:
Jag bytte min själv på 850:in, kan tänka mej att de ser ungefär lika dant ut på S70
Vart inga större problem utom att nav-muttern satt som sat.n. Men en lååång spärrnyckel
36:ans hylsa och nån som står på bromspedalen i bilen så löser de sej nog.wink
Tyckte att själva tandhjulet gick på lite för lätt så jag slog nåra körnslag på navet så
inte ringen skulle "hänga för löst" och kasa ur sitt läge. Lycka till.smile

Tack för ett bra tips!
Blir att jag ger mig på fanskapet om 2 veckor då man är ledig wink

Tack igen!

"Det finns ett inre sammanhang mellan allt vad som sker i de bästa av alla dessa möjliga världar"

Expert
27 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#6
Pinnenpabacken skrev:
Jag bytte min själv på 850:in, kan tänka mej att de ser ungefär lika dant ut på S70
Vart inga större problem utom att nav-muttern satt som sat.n. Men en lååång spärrnyckel
36:ans hylsa och nån som står på bromspedalen i bilen så löser de sej nog.wink
Tyckte att själva tandhjulet gick på lite för lätt så jag slog nåra körnslag på navet så
inte ringen skulle "hänga för löst" och kasa ur sitt läge. Lycka till.smile

Tja!

fan stämmer klockrent det du säger!
Tog mig 3 timmar att göra, jag trampa bromspedalen i botten och farsan tog 36ans hylsa med släggan och drog till så kom den.

vi tog Loctite "cylinderlåsning" på ringen som lim. passa klockrent!

Tack för tipset!

https://www1.garaget.org/archive/131/130981/177318/large_177318-1695066.jpg

"Det finns ett inre sammanhang mellan allt vad som sker i de bästa av alla dessa möjliga världar"


Sök