3574
Sök

740 GLT 16v startar inte !?

snel hest
152 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Köpte mig en volvo 740GLT 16v förra veckan, hade lite ojämn tomgång framför allt vid kallstart och generatorn verka inte ladda riktigt fullt.
Men bilen gick och funka, körde ca 1mil och testa sen ställde jag den och den har stått tills idag då jag skulle börja laga den inför bes.
Bilen var död i batterikraft, startkabla igång han och han gick fint.. Tog loss startkablarna o då verka han gå dåligt så lät dom sitta på i ca 1 minut. Sen tog jag loss dem, den funka fint för att sedan börja gå ojämnt och när jag gasade så börja den "möa" mer och mer.
Tillslut dog den, testa tanka men ingen skillnad, starta ej med startkablar. Men när jag bogsera igång den så starta den men gick piss och gick inte gasa mer än 2000 rpm kanske och gick inte på alla lät det som!
Döda bilen och testa starta på startgas, funka inte.  Började kolla gnista, var regelbunden och fin gnista på alla stift. Bränslepumpen gick och den spruta bränsle ur btr'n när jag testa.

Spridarna klickar och ingen fukt i fördelaren, ingen skillnad med annan styrbox heller. Några felkoder gick inte att utläsa.. Vafan kan vara fel? Kan tändningen ha ställt om sig och tänder i fel läge?

Ge mig tips på vad jag ska kolla!

Motorn är B234F med LH jetronic 2.4 somsagt.

mvh


25 Inlägg
16 oktober 2009
#2
Fick du inga felkoder alls på den?


snel hest
152 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
#3
Tror jag gjorde rätt när jag kolla felkoder. Tryckte i stiftet i 2'an, slog på tändningen, höll inne knappen 1.5 sek och sen blinka den 1-1-1 (långa mellanrum).. Sedan likadant på stift nummer 6... Om det är så man gör så vart det inga felkoder!


Darth Vader
1 644 Inlägg
16 oktober 2009
#4
Om den säckar ihop när du tar bort startkablarna så tyder ju detta på att batteriet är helt kass. Inte för att det är lösningen till ditt problem Philip, men plocka du bort det innan du felsöker vidare smile

Edit: Nej Philip, kör nu inte utan batteri, ersätt det med ett fungerande.
Senast redigerat av DoWahDiddy (16 oktober 2009)

Braaaaap?

snel hest
152 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
#5
DoWahDiddy skrev:
Om den säckar ihop när du tar bort startkablarna så tyder ju detta på att batteriet är helt kass. Inte för att det är lösningen till ditt problem Philip, men plocka du bort det innan du felsöker vidare smile

Men du tom, tror du verkligen att bilen går så bra utan batteri? :S


Smålänning
7 883 Inlägg
16 oktober 2009
#6
-Sjoblom- skrev:
DoWahDiddy skrev:
Om den säckar ihop när du tar bort startkablarna så tyder ju detta på att batteriet är helt kass. Inte för att det är lösningen till ditt problem Philip, men plocka du bort det innan du felsöker vidare smile

Men du tom, tror du verkligen att bilen går så bra utan batteri? :S

Du ska så klart sätta in ett som är friskt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

snel hest
152 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
#7
twin_cam skrev:
-Sjoblom- skrev:
DoWahDiddy skrev:
Om den säckar ihop när du tar bort startkablarna så tyder ju detta på att batteriet är helt kass. Inte för att det är lösningen till ditt problem Philip, men plocka du bort det innan du felsöker vidare smile

Men du tom, tror du verkligen att bilen går så bra utan batteri? :S

Du ska så klart sätta in ett som är friskt.

Jo, jag förstod det wink.. Så bakom flötet är jag inte smile

Ska testa byta batteri imorn och annars bogsera igång fanskapet och mäta över generatorn


137 Inlägg
17 oktober 2009
#8
Du får mäta soppatrycket. Det finns väl 2 pumpar på dom där, den ena kanske har lagt av.
Men det verkar ju mera som att batteriet skulle va heldött o inte tar emot laddning.
Senast redigerat av Mogge_83 (17 oktober 2009)

Brake em' down like a shotgun !!!

snel hest
152 Inlägg
snel hest
152 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
#10
Statusuppdatering.. Bilen startade inte med nytt batteri, byta lmm gjorde ingen skillnad, k-sprit hjälpte inte... Vi bogsera igång bilen och efter en stund på tvåan hosta han igång, dog såfort man gasa men efter lite bogsering och några försök så blev han varm och gick jämnt på tomgång. Gick att gasa han upp till 3 000rpm om man försökte, sen möa och misstände han bara (svara aldrig riktigt på gasen dock).. Fick upp han på varvstopp några gånger men sen möa han ihop. Gick inte att köra den, bara tomgång och små gasning.
Ska försöka fåtag på fördelare, rotor och tändspole och testa. Tror det är för svag gnista för att han ska orka tända riktigt!


snel hest
152 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#11
Kontrollera felkoder idag, fortfarande ingenting.. Bytte tändspole, ingen skillnad, hade rätt spänning fram till tändspolen.
Ska testa byta fördelar lock och rotor imorn!


140 Inlägg
20 oktober 2009
#12
Tja!

Kanse långsökt.

Men byt tändkablarna med de kan ju spöka eller om de sitter i fel ordning.

//Tb

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.

snel hest
152 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#13
Funderar på det.. Sitter tändkablarna likadant i följd på b234f som b230f?


snel hest
152 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#14
Uppdatering...

Har nu bytt, fördelare,rotor, styrbox,tändmodul, tändspole men fortfarande inget liv!

Startar somsagt inte på startgas, bogserar man igång så har han jämn tomgång men skjuter jävel och möar o har sig när man gasar. Går att pumpgasa till några tusen varv men går inte köra.

Ska kolla så att kammen står rätt mot remhjulet imorn.. Måste man tabort remhjulet då? Det eller dåligt komp är min sista gissning!

http://www.youtube.com/watch?v=ijXqO4MkIKc
Senast redigerat av -Sjoblom- (22 oktober 2009)


224 Inlägg
22 oktober 2009
#15
prova å satt handen för lmm mätar eller lossa kontakten när du starar den, ifall den gett upp  ,ev databoxen som sagt upp sej? dom brukar gå sönder på 740 glt 16v

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"

snel hest
152 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#16
Flyttade över styrboxen till polarens 16v, och på hans så funka den klockrent.. Testade även hans lmm, ingen skillnad!


151 Inlägg
6 december 2009
#17
-Sjoblom- skrev:
DoWahDiddy skrev:
Om den säckar ihop när du tar bort startkablarna så tyder ju detta på att batteriet är helt kass. Inte för att det är lösningen till ditt problem Philip, men plocka du bort det innan du felsöker vidare smile

Men du tom, tror du verkligen att bilen går så bra utan batteri? :S

Tja Bilen går kanon utan batteri!! Men kolla så Generatorn laddar som den ska!. Låter som bilen går ett litet tag på den lilla strömm som finns i batteriet sen dör helt tongue



Sök