2286
Sök

Korta eller sätta dig längre rör för högre avstämmning?

1 468 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
lådan är ca 300 liter. 80x80x50 yttermått. det jag kan göra är att ersätta sidan med 15" hålet med en annan skiva med mindre portar på eller göra slotport för att ändra avstämmningen va? 
christofer_k skrev:
Leo86 skrev:
och det gör jag enbart med att skaffa ett längre rör om ja fattat allt rätt?
evilaudio skrev:

om du har en avstämmning på 80zh nu så bör du nog sänka den till 50-60.

tror du måste ha större låda om de ska bli rätt  om nu lådan e byggd te 80 hz  då e den nog för liten för 50 hz  rätta mig om jag har fel

2 665 Inlägg
25 september 2009
JA längre rör lägre avstämning.

Du bör ju mäta bilens kupe resonans. Sedan bygga en låda med resonasen vid samma frekvens, som du portar till samma frekvens. Men det lär ju inte gå att lyssna på musik men det är väl inte tanken heller.

Tänk på att under avstämningen belastar inte lådan konen och den fladdrar fritt o tål lite effekt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
25 september 2009
Jonathan_lindgren skrev:
Leo86 skrev:
aha okej. så ett längre rör blir juh lägre avstämming. på så sät bör det spela högre?
Jonathan_lindgren skrev:
det är väl olika från bas till bas?
ofta vill man väl ha lägre avstämning?

hmm finns ju en punkt i registret där din bas spelar som bäst... vart den ligger varierar... ofta väljer man att stämma av den punkten lågt eftersom basen känns bättre då (kraftigare vibrationer)

tex min hemmabas spelar som fan på runt 60 hz... men sämmre på tex 80 lr 40 hz... vilket stämmer ganska bra mot avstämningen jag själv valde på min låda smile

det är vad jag vet... så nån mer vetande får gärna fylla i smile

Att din hemmabas beter sig så beror på stående vågor mellan vägg o vägg eller golv o tak. Beroende på storleken på rummet förstärks vissa frekvenser och vissa släck delvis ut.
Senast redigerat av Rickard-v (25 september 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

4 693 Inlägg
26 september 2009
Min bil peakar runt 48 hz F.Y.I

Booyakasha!

669 Inlägg
10 december 2009
nån som vet peaken i min bil? hur mäter man det? bmw 318i e36 1992

Sök