3795
Sök

Dumpventil Volvo 940 Turbo

22 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#1
Hej hej! Har en rätt lätt fråga för er som kan detta. Hur man kopplar in en dumpventil är frågan igentligen? MEN jag undrar vart man ska sätta den slangen som ska gå till insuget... vart finns det plats för den? Eller sätter man något sorts "T-kors!" på någon annan slang som går in i insuget? Jag har en FT motor om det spelar någon roll? Sedan har jag sportluftfilter, spelar det någon roll om man har burk eller öppet filter?

Tacksam för svar!

Mvh smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 december 2009
#2
söker du så hittar du minst 200 trådar om hur du kopplar in en dumpventil på en volvo

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 december 2009
#3
1 kör original dumpen och öppet filter så får du ljudet och bilen går fortfarande bra

2 alla bilar med lmm går crap efter man bytt till eftermarknads . som sägs i de typ 1000000 tusen trådar de kommit upp om dump till volvo de senaste åren


493 Inlägg
10 december 2009
#4
MrEricsson skrev:
1 kör original dumpen och öppet filter så får du ljudet och bilen går fortfarande bra

2 alla bilar med lmm går crap efter man bytt till eftermarknads . som sägs i de typ 1000000 tusen trådar de kommit upp om dump till volvo de senaste åren

Det är skillnad på återcirkulerande och atmosfärisk avlastningsventil! En bil med återcirkulerande orginaldump som brukar sitta på bilar med lmm, går inge sämre om du byter till en eftermarknads återcirkulerande dump... om du däremot byter till en atmosfärisk så förlorar du beräknad luftmassa vilket gör att det blir fel luft/bränsleblandning...
Senast redigerat av Pontaaa (10 december 2009)

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 december 2009
#5
Pontaaa skrev:
MrEricsson skrev:
1 kör original dumpen och öppet filter så får du ljudet och bilen går fortfarande bra

2 alla bilar med lmm går crap efter man bytt till eftermarknads . som sägs i de typ 1000000 tusen trådar de kommit upp om dump till volvo de senaste åren

Det är skillnad på återcirkulerande och atmosfärisk avlastningsventil! En bil med återcirkulerande orginaldump som brukar sitta på bilar med lmm, går inge sämre om du byter till en eftermarknads återcirkulerande dump... om du däremot byter till en atmosfärisk så förlorar du beräknad luftmassa vilket gör att det blir fel luft/bränsleblandning...

en fråga bara vem är så dum att man byter en fullt fungerande återcirkulerande dump mot en återcirkulerande dump ?
jo jag kan dumps har lekt med dom på just 940 turbo och dom går crap med allt annat än de som sitter på turbosarna


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 december 2009
#6
MrEricsson skrev:
Pontaaa skrev:
MrEricsson skrev:
1 kör original dumpen och öppet filter så får du ljudet och bilen går fortfarande bra

2 alla bilar med lmm går crap efter man bytt till eftermarknads . som sägs i de typ 1000000 tusen trådar de kommit upp om dump till volvo de senaste åren

Det är skillnad på återcirkulerande och atmosfärisk avlastningsventil! En bil med återcirkulerande orginaldump som brukar sitta på bilar med lmm, går inge sämre om du byter till en eftermarknads återcirkulerande dump... om du däremot byter till en atmosfärisk så förlorar du beräknad luftmassa vilket gör att det blir fel luft/bränsleblandning...

en fråga bara vem är så dum att man byter en fullt fungerande återcirkulerande dump mot en återcirkulerande dump ?
jo jag kan dumps har lekt med dom på just 940 turbo och dom går crap med allt annat än de som sitter på turbosarna

då har du inte lekt mycket
det går NÄSTAN ha vilken dump som hällst på 940 så länge du justerar allt rätt
jag har till exempel  monterat bosch dumpar ( inte för att det är kina dump) på polarens 940
men det finns gott om folk som kör med andra dumpar än original

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

493 Inlägg
10 december 2009
#7
MrEricsson skrev:
Pontaaa skrev:
MrEricsson skrev:
1 kör original dumpen och öppet filter så får du ljudet och bilen går fortfarande bra

2 alla bilar med lmm går crap efter man bytt till eftermarknads . som sägs i de typ 1000000 tusen trådar de kommit upp om dump till volvo de senaste åren

Det är skillnad på återcirkulerande och atmosfärisk avlastningsventil! En bil med återcirkulerande orginaldump som brukar sitta på bilar med lmm, går inge sämre om du byter till en eftermarknads återcirkulerande dump... om du däremot byter till en atmosfärisk så förlorar du beräknad luftmassa vilket gör att det blir fel luft/bränsleblandning...

en fråga bara vem är så dum att man byter en fullt fungerande återcirkulerande dump mot en återcirkulerande dump ?
jo jag kan dumps har lekt med dom på just 940 turbo och dom går crap med allt annat än de som sitter på turbosarna

Jag var "dum" och böt orginal återcirk på saaben min mot en annan återcirk! den nya var mycket snyggare och blankare och den lät faaan så mkt goare!! Sen i kombination med öppet filter och grövre luftsnok så låter den inge mindre än en öppen dump:)
"en fråga bara"... vrf skulle det gå sämre med en eftermarknads återcirkulerande???

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se


Sök