3171
Sök

Kånglande växellåda Opel vivaro (trafic, primastar) -02

69 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Tjenare, Har en Opel vivaro -02 som krångar i växellådan.

Ska förklara lite mer ingående hur det hela gick till.
Satt och åkte helt vanligt och pendlade mellan 4-5-6ans växlar i ca 17mil. Kom fram till parkeringen och skulle ta mig en plats och föjande händer: får i backen (helt normalt inget känns konstigt) men får inte i ettan igen(!) eller någon utav som andra växlarna...

Växlespaken sitter fast i ett läge och kan bara röras up och ner men i sidled är den stum. även "knappen" som man för backen är stum(!)

har vart bort med plastkåpan strax under v-spaken och såg då två vajerlinande prylar en såg ut att styra 1 till 6ans växlar och den andra till backen.

Hoppas ni förstår min smått virriga förklaring. MVH Jocke

197 Inlägg
9 december 2009
helt riktigt. dom är ju kända för sina växellådsproblem. får prova ta loss vajrarna å kolla så dom funkar, annars är det nåt fel på lådan

BadBoys_Club

69 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Räcker det med att lossa vajrarna upptill (inne i kupén) eller lär jag bogsera hem den till garaget och tar ur hela lådan?

69 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Någon som har koll på hur det ser ut nertill? för själva spaken går snuskigt lätt inget motstånd alls i den verkar som den gått av nertill. är det vanligt eller lär man nästan gå och införskaffa sig en ny låda?

197 Inlägg
10 december 2009
kan ju vara vajern som lossnat från lådan bara. det har hänt nån gång på jobbet har ja för mig

BadBoys_Club

69 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
mmm känns lite som det, men får nog bli att bärga aset till närmsta opel verkstad. vill fan inte stå ute i en snödriva och skruva.     sen tror jag försäkringen täcker de mesta kostanaderna (kollar upp det i morrn)

Sök