7 december 2009
Trådstartare
Bytade termostat för ett par veckor sen och bilen gick klockrent till i lördags. Blev varm snabbt och la sig på sina normala 90 grader. När jag sedan skulle starta bilen i lördags så gick temperaturen upp till 120 grader när jag endast körde i 70km/h. Värmen fungerade halvtasktigt kanske 2/3 utav vad den brukar.
Idag så tömde jag hela systemet på kylarvätska, spolade både motorn och kylaren med vattenslang, fyllde på med nytt vatten och glykol luftade med luftnippeln men ingenting hjälpte. Bilen blir fortfarande varm men nu saknar den värme i kupén helt.
Jag fortsatte och misstänkte att de var en luftbubbla som inte ville ge sig så jag tog bort returslangen?, den övre tunna slangen till expansionskärlet, tog vattenslangen och pressade så de kom helt klart vatten men det är fortfarande samma fel.
(Även testat klämma på alla slangar för att få bort eventuella luftbubblor)
Vad kan de vara för fel? Misstänker läckage & trasig vattenpump, men hur skall jag veta om den är trasig?
(Jag öppnade och tog ur termostaten och startade bilen och då kom de vatten) = hel vattenpump?
Tacksam för all hjälp som jag kan få!
Senast redigerat av thrinker (7 december 2009)