2 december 2009
Trådstartare
Behöver lite tips på åtgärd för att få min bil att funka normalt igen.
Volvo 244 -76 med B21A motor, SU HIF6 förgasare.
Det började med för ett par dagar sedan att bilen var svårstartad och den kändes orkeslös.
Maxvarv var 1200rpm med full gas, drog jag ut choken så dog motorn och fanns ingen tomgång på den.
Felsökte igår och då funkade inte bilen utan choke, med max choke så gick motorn ett tag, tills den blev varm och kvävde sig då, men även varm funkade den inte utan choke heller.
När/om den startar så dör den så fort jag rör gasen.
Tändingen är bra(brytarlöst), kompressionerna ligger på 11kg på alla cylindrar, bensin får den.
Så gissar att det är nåt fel på förgasaren, SU HIF6.
Renoverade förgasaren för ett år sedan, innan renovering drog den 2l/m, efter drog den 1l/m och var piggare.
Men nu den senaste tiden så har den dragit 2½l/m, men har varit pigg och funkat bra att köra med.
Kollade CO på verkstad innan besiktningen för nån månad sedan, den stod på 9,9 (mätaren gick inte högre)
Ställde ner den till 2,5 men då pendlade den mellan 2-3 i CO och bilen gick dåligt och var orkeslös och behövde choke hela tiden för att orka frammåt.
Vid besiktning så låg co på 3,5 och nu vet jag inte vad den står på då jag efter besiktning ställde på CO, så motorn skulle orka gå utan förgasarsmällar, detta var ca 1 månad sedan.
Utan choke får den för lite bensin, med choke får den för mycket.
Hur jag än justerar CO och nålen så blir det ingen skillnad.
Motorn vill ej gå.....
Kan det vara nåt annat än förgasaren ?
Skulle vara bra att få motorn att gå som den ska, men har ingen lust att köpa ny förgasare, om det nu är den som krånglar, renoverade den ju för 1år sedan, ca 600mil sedan. Borde funka längre än så.
V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01