3528
Sök

Volvo 244 -76, B21A orkeslös och går dåligt, dör vid gas.

1 915 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#1
Behöver lite tips på åtgärd för att få min bil att funka normalt igen.

Volvo 244 -76 med B21A motor, SU HIF6 förgasare.

Det började med för ett par dagar sedan att bilen var svårstartad och den kändes orkeslös.
Maxvarv var 1200rpm med full gas, drog jag ut choken så dog motorn och fanns ingen tomgång på den.

Felsökte igår och då funkade inte bilen utan choke, med max choke så gick motorn ett tag, tills den blev varm och kvävde sig då, men även varm funkade den inte utan choke heller.

När/om den startar så dör den så fort jag rör gasen.

Tändingen är bra(brytarlöst), kompressionerna ligger på 11kg på alla cylindrar, bensin får den.

Så gissar att det är nåt fel på förgasaren, SU HIF6.
Renoverade förgasaren för ett år sedan, innan renovering drog den 2l/m, efter drog den 1l/m och var piggare.
Men nu den senaste tiden så har den dragit 2½l/m, men har varit pigg och funkat bra att köra med.

Kollade CO på verkstad innan besiktningen för nån månad sedan, den stod på 9,9 (mätaren gick inte högre)
Ställde ner den till 2,5 men då pendlade den mellan 2-3 i CO och bilen gick dåligt och var orkeslös och behövde choke hela tiden för att orka frammåt.
Vid besiktning så låg co på 3,5 och nu vet jag inte vad den står på då jag efter besiktning ställde på CO, så motorn skulle orka gå utan förgasarsmällar, detta var ca 1 månad sedan.

Utan choke får den för lite bensin, med choke får den för mycket.
Hur jag än justerar CO och nålen så blir det ingen skillnad.
Motorn vill ej gå.....

Kan det vara nåt annat än förgasaren ?

Skulle vara bra att få motorn att gå som den ska, men har ingen lust att köpa ny förgasare, om det nu är den som krånglar, renoverade den ju för 1år sedan, ca 600mil sedan. Borde funka längre än så.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 314 Inlägg
2 december 2009
#2
Kolla vakum Slangen mellan bromsservon och insuget, har du dåliga motorkuddar kan den slita sönder slangen till den. då drar motorn tjuvluft genom sprickan och motorn blir precis som du beskriver det..
Värt att kolla iaf!
Senast redigerat av Volvofarfar (2 december 2009)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

34 Inlägg
2 december 2009
#3
olja i förgasaren fyllt på?? Membranet i förgasaren??

islurren1
2 december 2009
#4
Otät flottörnål? eller hål på flottören kanske? För denna förgasaren finns det väll inget membran i?

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
2 december 2009
#5
Det låter ju onekligen att den är för snålt inställd. Har du kollat om packningarna till insuget är hela?

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

21 761 Inlägg
2 december 2009
#6
islurren1 skrev:
För denna förgasaren finns det väll inget membran i?

Stämmer bra, SU-HIF6 har inget membran. smile

Trotteln är bra att kika på. Med avstängd motor, ta bort luftfiltret och testa att lyfta upp kolven hela vägen och se att den inte kärvar.

På en 240-77 med B21 som jag hade för länge sedan, där var slangen mellan insug-bromsservo trasig. I mitt fall gick dock motorn på 3 cylindrar, fjärde cylindern tände inte och jag tror orsaken var att bränslet sögs bort pga läckan i gummislangen.

1 915 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#7
Var ute för en stund sedan igen, nu går motorn upp o ner i varv.
maxchoke och varvet pendlar mellan 0-2000rpm och drar jag in choken minsta lilla eller rör gasen så dör motorn.



Slangen är hel och ny för 400mil sedan
Volvofarfar skrev:
Kolla vakum Slangen mellan bromsservon och insuget, har du dåliga motorkuddar kan den slita sönder slangen till den. då drar motorn tjuvluft genom sprickan och motorn blir precis som du beskriver det..
Värt att kolla iaf!

Olja finns i förgasaren och membran finns det inget i en SU.
SORC skrev:
olja i förgasaren fyllt på?? Membranet i förgasaren??

Hur kollar jag om den är otät ?
islurren1 skrev:
Otät flottörnål? eller hål på flottören kanske? För denna förgasaren finns det väll inget membran i?

Packningar verkar hela, ingen reaktion med startgas.
Blir ingen skillnad om jag ställer CO på max eller min, går lika dåligt. Funkar endast med max choke, men rör jag gasen så dör motorn.
RannerKing skrev:
Det låter ju onekligen att den är för snålt inställd. Har du kollat om packningarna till insuget är hela?

Kolven går lätt.
Drönirettab skrev:
Trotteln är bra att kika på. Med avstängd motor, ta bort luftfiltret och testa att lyfta upp kolven hela vägen och se att den inte kärvar.
På en 240-77 med B21 som jag hade för länge sedan, där var slangen mellan insug-bromsservo trasig. I mitt fall gick dock motorn på 3 cylindrar, fjärde cylindern tände inte och jag tror orsaken var att bränslet sögs bort pga läckan i gummislangen.
Senast redigerat av Louksor (2 december 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 915 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
#8
Idag har jag testat med original tändsystem, andra tändstift & tändkablar och har även haft isär förgasaren och gjort rent den.

Resultat: Motorn går lika dåligt som förut sad

Är väldigt sugen på att skicka bilen till skroten nu! ;(

Kom gärna med fler tips & förslag.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

876 Inlägg
4 december 2009
#9
Får han soppa som han ska?


1 915 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
#10
Den pumpar fram bensin iaf till förgasaren, så det är inget problem.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
5 december 2009
#11
värkar som en almät slut förgasare...prova och byt den är ju gjort på 5minuter så....

hellre pallbocks kung än trailer queen

1 915 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#12
tror jag har en stromberg jag kan testa med, men har för mig den inte är i så bra skick..
ska se om jag hittar den iaf, kan inte bli sämre..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 915 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#13
Nu funkar den igen!
Ny förgasare löste felet smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök