3303
Sök

Går inte att få i växlar

BFO
130 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Hej! Audin stod under natten och nu när jag skulle köra så gick det inte att få i några växlar alls förutom backen. Vad kan det bero på? Kopplingen känns iofs lite slut, men senast jag körde den så fungerade den prima. Det har varit cirka -2 grader senaste dygnet om det har något med vxl-oljan att göra..

Mvh Johan

502 Inlägg
28 november 2009
låter som det är nått fel på växellänkaget, nått stag som lossnat/gått av kanske
eller nån gaffel i lådan kanske men de går ju inte av bara sådär
Senast redigerat av JoeyJ (28 november 2009)

509 Inlägg
28 november 2009
Hände mig på en honda jag hade. Skulle växla ner från 5:an till 4:an men de gick inte, gick inte få i några andra växlar heller. De va en utav fjädrarna som sitter i lamellen som had gått söndrer å antagligen fastnat så de inte gick att frikoppla. Helt utan förvarning hände de.

BFO
130 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Okej. Ja det hände ju oannonserat under natten bara. Men den där andra teorin lät mer trovärdig. Hoppas bara att det inte blir så dyrt för mig..

93 Inlägg
29 november 2009
Prova peta i backen, tryck in kopplingen och dra på starten försiktigt så märker du om det frikopplar eller ej..  Sen kan du fixa någon polare som puttar lite försiktigt på bilen o försök få i någon växel..
Mvh

BFO
130 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
kolvringen_ skrev:
Prova peta i backen, tryck in kopplingen och dra på starten försiktigt så märker du om det frikopplar eller ej..  Sen kan du fixa någon polare som puttar lite försiktigt på bilen o försök få i någon växel..
Mvh

Jag testade följande:

Där bilen står parkerad lutar det. Därför rullade jag bakåt med backen i och det gick fint. Väl ute på gatan så försökte jag vålda i 1:an men utan resultat. När bilen sen stod still och jag la i backen så driver den ändå väldigt lite bakåt när jag kopplar och har backen i. Det tyder ju på att kopplingen kanske är dålig.

Men även när bilen är avstängd går det inte att få i någon växel, det är ju lite märkligt. Det går ju utan problem på våra andra bilar.

502 Inlägg
29 november 2009
kanske är staget/vajern som spaken drar i sidled som lossnat, alltså sitter spaken fast i läget över backen, eller kanske backspärren som pajjat på nått sätt

Vet inte om det går att se stagen på växellådan om du kollar under huven eller under bilen? isåfall kan ju du kolla om det rör på sig när en polare drar i spaken

BFO
130 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
problemet "löst" eller något. Gick ut på morgonen igår och testade att pumpa kopplingen förbryllt upp och ned i flera minuter. Efter det startade jag bilen och den fungerar numera som vanlig. Mycket märkligt men skönt att det löste sig!

-utan 940
1 728 Inlägg
30 november 2009
Den har hydraulisk koppling antar jag? Låter som att den behöver luftas eller renovera nån av kopplingscylindrarna.

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 november 2009
vatten/fett som är dåligt å har frusit så urtrampningslagret går trögt på axeln tex..

1 210 Inlägg
30 november 2009
De har inte löst sig... som nån sa ovan du har en läckande slavcylinder eller huvudkopplings cylinder.. Bör bytas och sen fylla på och lufta..  Om du inte gör detta så kommer felet att uprepa sig tills du inte kan koppla alls till slut... Så laga nu medans du kan.

BFO
130 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
Problemet har absolut löst sig nu, för bilen är såld smile

Sök