Jag har en Audi A4 -04 som normalt sätt kan vara lite trögväxlad... har förstått att just denna modell (B6) kan vara sån utan att det är något direkt fel... växlarna är exakta eller hur man ska kalla det, men aningen tröga att få i... speciellt ettan och backen...
Vad jag märkte i går när jag körde (backade) iväg var att växlarna var jättelätta att få i... inte ens motstånd förutom att man känner att själva växeln går i... samma med ettan och resterande växlar... efter att den blivit ordentligt varm blev den lite trögare men absolut inte i närheten mot vad den brukar kunna vara....
vad kan det här bero på??? brukar inte växlarna bli trögare när det är kallt och inte lättare?!?!?
Har upplevt exakt samma sak på min Opel Corsa OPC -08, växlarna kan vara "tröga" men väldigt distinkta, men nu när det blivit lite minusgrader och bilen fått stå i en dag eller två så ramlar de in i sina lägen hur enkelt som helst.. Tycker det är mycket märkligt för jag van att det snarare kan bli tvärtom, precis som du säger!
Ska bli intressant om någon har en smart kommentar;)
Det var ju mysko. För som ni skriver, det brukar ju mest vara åt andra hållet. Trögare ju kallare det blir. Och såpass nya bilar som ni har borde det inte vara nån direkt skillnad. Inte mycket slitage där (än) hoppas jag.
Jag känner ingen skillnad i MG'n faktiskt. Har inte varit så hemskt kallt än iofs.
MVH. T.
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart "Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Nej det är lite skumt....men ska bli kul och se när det blir ännu kallare... typ 15-20 minus... vem vet... kanske man helt plötsligt får en automatlåda :-D
Visst skulle växlarna kunna vara slitna på min då den har ett par år på nacken nu, men då borde det ju hur som inte bli lättare att växla när det är kallt...
Kan det ha något med luftfuktigheten att göra?? att det inte är någon fukt som blir till motstånd??? (det är ju torrare ute när det är kallare)... Bör ju iof inte ha så stor inverkan för det är verkligen som dag och natt i motstånd... speciellt på backen
Nej det är lite skumt....men ska bli kul och se när det blir ännu kallare... typ 15-20 minus... vem vet... kanske man helt plötsligt får en automatlåda :-D
Nej det är lite skumt....men ska bli kul och se när det blir ännu kallare... typ 15-20 minus... vem vet... kanske man helt plötsligt får en automatlåda :-D
Hahah, ja det blir steglöst, som en pensionär som startar på fyran och varvar iväg med kopplingen som fartreglage! (Farmor) Den VAZen fick veta att den levde...
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart "Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
kan vara så enkelt att det är fel olja.. En olja som inte trivs när det blir lite varmare.. mitt tips är att dubbelkolla oljan och se så den är som den ska..
Nej det är lite skumt....men ska bli kul och se när det blir ännu kallare... typ 15-20 minus... vem vet... kanske man helt plötsligt får en automatlåda :-D
Visst skulle växlarna kunna vara slitna på min då den har ett par år på nacken nu, men då borde det ju hur som inte bli lättare att växla när det är kallt...
Kan det ha något med luftfuktigheten att göra?? att det inte är någon fukt som blir till motstånd??? (det är ju torrare ute när det är kallare)... Bör ju iof inte ha så stor inverkan för det är verkligen som dag och natt i motstånd... speciellt på backen
Hade ju inte varit dumt med steglöst... Jag hämtade precis min bil från service, passade på att fråga om växellådan med tanke på denna tråden. Meken som fixat min bil tyckte inte att lådan betedde sig annorlunda från någon annan Opc han hade kört(distinkta lägen med lite motstånd i)men någon förklaring till varför det känns som att växlarna smyger i lättare ibland när det är kallt kunde han inte förklara då även han tyckte att det borde vara tvärtom. Min låda har väl knappast inte hunnit bli vidare sliten ännu efter 2000 mil så det kan man inte heller skylla på.
Jaja, man ska ju inte klaga på att det känns som en halvautomat när man växlar, hade bara varit kul om det fanns en naturlig förklaring bara!
Edit: Även oljan i lådan byttes idag, ska se om det har något med saken att göra
kan vara så enkelt att det är fel olja.. En olja som inte trivs när det blir lite varmare.. mitt tips är att dubbelkolla oljan och se så den är som den ska..
Den ska in på service snart så jag ska be dom kika på den om inte mest för skojs skull... vore kul med en lite spännande förklaring på varför...
Jag tror inte VAG / Din Bil borde ha fyllt på någon så dålig olja... (den är servad på din bil senast) så det är ingen som bytt olja på den själv och haft i fel.. ja såvida inte din bil gjort det....
kan vara så enkelt att det är fel olja.. En olja som inte trivs när det blir lite varmare.. mitt tips är att dubbelkolla oljan och se så den är som den ska..
Den ska in på service snart så jag ska be dom kika på den om inte mest för skojs skull... vore kul med en lite spännande förklaring på varför...
Jag tror inte VAG / Din Bil borde ha fyllt på någon så dålig olja... (den är servad på din bil senast) så det är ingen som bytt olja på den själv och haft i fel.. ja såvida inte din bil gjort det....
den behöver inte vara bytt, kanske bara blivit dålig. Sen händer det faktiskt att de fyller på fel olja. jag fick motorolja i min servo på audi.. slutade med att de fick byta servopump..
Jo absolut... Men man tycker ju att den fortfarande borde bli trögare att växla vid kyla.... normalt sätt så tjocknar ju allt vid låga temperaturer.. vilket i normalfallen bör leda till en trögare låda..
Skulle det kunna vara något med densiteten av oljan??? att oljan skurit sig av vatten eller nått som gör den mer lättflytande när den är kall??? nått annat??
När det blir kallt krymper ju kopplingen och ingående axeln till lådan så att kopplingen lättare kan koppla ur det kan ju vara därför. När bilen blivit varm och trögare att växla är det lättare att lägga i 1 och backen när motorn är avstängd eller? Iså fall är det kopplingen som kärvar lite på ingående axeln.
hmm har jag inte ens tänkt på... kan vara så... får testa sen... Om det skulle vara så att kopplingen kärvar på ingående axel, är det något man bör åtgärda och hur?