3270
Sök

Frågor om trimsats/uppgradering till Saab 9-3 Aero -01

48 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag har en Saab Aero -01 (205hk orginal) som jag har tänkt att köpa lite godis till motorn i sommar men vet inte vad jag ska ha!
Jag har tänkt mig att landa runt 270-300hk har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på! :

Vad eller vart ska jag vända mig till när jag ska trimma bilen?
Vad är det jag ska ha?
Vad ska jag tänka på innan jag lämnar in den?
Hur mycket klarar växellåda, orginal turbon och kopplingen av?

Är lite ny gällande motorer men lär mig snabbt!

Tack på förhand!

/Frippe


2 021 Inlägg
18 december 2009
#2
Maptun är duktiga kolla in deras sida http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=44

Kopplingen lär inte bli långlivad samt att kolvringarna i T7 motorn tyvärr inte håller för några 300hk.


493 Inlägg
19 december 2009
#3
Fredri-k skrev:
Tjenare!

Jag har en Saab Aero -01 (205hk orginal) som jag har tänkt att köpa lite godis till motorn i sommar men vet inte vad jag ska ha!
Jag har tänkt mig att landa runt 270-300hk har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på! :

Vad eller vart ska jag vända mig till när jag ska trimma bilen?
Vad är det jag ska ha?
Vad ska jag tänka på innan jag lämnar in den?
Hur mycket klarar växellåda, orginal turbon och kopplingen av?

Är lite ny gällande motorer men lär mig snabbt!

Tack på förhand!

/Frippe

Hej du!

Om jag var dig så skulle jag lägga mig på ett steg3 som landar på ca 270hk, från t.ex maptun, nordic osv... Det klarar motorn av, men avgas osv måste bytas till steg3-hårdvara men de kan variera lite från vilket företag du vänder dig till med bränsle osv... men det ser du på trimföretagens hemsida. Maptun är nog att rekomendera.
Växellådan är det inga problem med, men visst du kan ju köra ihjäl en växellåda med orginaleffekt men om du kör "som folk" så är det inga problem! Orginalturbon klarar gott och väl av effekter runt 270-280hk, brukar ladda 1.3-1.4bar på steg3. Ska du ha nytta av någon större turbo så ska du upp över 300hk och då måste det i andra kolvar, och bränslesystemet måste uppgraderas och då är du uppe i en helt annan prisklass.
Kopplingen får du räkna med att byta, men kör på orginalkopplingen tills den ger upp, min har hållt än så länge:D

Mvh

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

48 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#4
Tack för svar!

Är det viggen kopplingen man ska köra på om orginal rasar?
Är det någon speciells avgasrörsats som jag ska satsa på?


493 Inlägg
19 december 2009
#5
Viggenkoppling är lämplig, inte allt för dyr och klarar gott och väl av den effekten/vridet du är ute efter:)
Njaa det räcker egentligen med ett 3"DP som skarvas med orginal, dock så kan ljuddämparn bak stoppa upp lite så den går att kapa om det skulle bli så. Annars ett 3"DP med 2.5" resterande vägen är väl kanske något att satsa på, om du vill byta hela:)
Men se till att du köper en DP med katalysator för annars kan det bli dyra böter och usch vad du förstör miljön! wink kika med streetgear, dom har billiga grejer:)

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

7 Inlägg
19 december 2009
#6
Rille0 skrev:
Maptun är duktiga kolla in deras sida http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=44

Kopplingen lär inte bli långlivad samt att kolvringarna i T7 motorn tyvärr inte håller för några 300hk.

Jodå kolvringarna håller allt för 300 hk....
Har kört med 291hk i min T7 motor i 7 år nu utan några som helst problem.
Hirsch tar ut 305 hk utan att röra något inne i motorn med fulla saab garantier.

Mvh Fredrik


493 Inlägg
19 december 2009
#7
Olsson-Aero skrev:
Fredri-k skrev:
Tack för svar!

Är det viggen kopplingen man ska köra på om orginal rasar?
Är det någon speciells avgasrörsats som jag ska satsa på?

Som Pontaaa nämnde så finns en bra DP med Sport/race katt på streetgear. Kör själv med den och JT 3" catback. Jätte bra avgasvärden efteråt.

Har steg 3 från Speedparts. Sjukt nöjd.

Min orginal koppling gav upp efter ca 20mil tongue Den hade då gått 13000 mil.

Har du fler frågor så kan du skicka PM.

min koppling har gått några 1000mil till och otroligt nog verkar den hålla ihop:D

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

162 Inlägg
19 december 2009
#8
Hej!
Jag skulle rekomendera att sätta dit ett 15t turbo agg, om du endå skall göra ett kopplings byte, mycket mos för lite pengar, + att du slipper chippa om bilen, till nästa uppgradering, då chippet kostar massa stålars sad.  bara ett tipps, mvh /Nicke

www.Racestuff.se
www.maptun.se

Dessa 2 är riktigt bra och omtykta trimfirmor

Jag har 7 intressen: Bilar å sex

48 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#9
Okej! Tack för all snabb information.
Vad är "DP" (downpipe) som sagt lite ny inom motor...

Vh Fredrik


362 Inlägg
19 december 2009
#10
Fredri-k skrev:
Okej! Tack för all snabb information.
Vad är "DP" (downpipe) som sagt lite ny inom motor...

Vh Fredrik

DP är avgasystemet direkt efter turbon tongue Ett företag jag kan rekomendera är EXD där hittar du mycket roligt till din saab.
Senast redigerat av Thunis (19 december 2009)


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
19 december 2009
#11
maptun steg 4 är en bra utgångspunk smile
jag skulle defenitivt byta intercoolern oxå!
den kyler dåligt och har en tendens att spräcka gavlarna om man laddar på lite.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

493 Inlägg
20 december 2009
#12
Som sagt så har du redan 15t-turbon orginal, det går ändå inte att bara byta turbon och får mer effekt, då behöver du en programvara anpassad efter nya turbon om allt ska gå rätt till. Men som sagt maptun steg3/steg4 rekomenderas lite beroende på hur mycket pengar du vill lägga ut:) och downpipen är den avgasbiten som går ut från turbon och gör en böj neråt in under bilen och går bakåt!
Några sidor du kan kika på:
www.maptun.se
www.streetgear.se
www.exd.se
www.speedparts.se
www.nordicuhr.se

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se


Sök