3352
Sök

940 ombygg till T5 alternativt T6

237 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#1
Jag håller på att rensa ur en 940 kaross som ska byggas om lite med bur oskit o ut med allt onødigt skit,
Nu undrar jag om det fungerar på samma sætt med T6 som det gør med T5 an nær man ska in med den i 940!!

eller om det blir mera styr att trycka in T6 an,
sitter o valar o kvalar om jag ska køpa mig en S80 T6 o rensa ur med kablage o skit
eller en 850 T5 o ta motorn o sånt ur..

tacksam før svar av någon som gjort detta smile

Turbo knackare

632 Inlägg
20 december 2009
#2
Volvo 5:orna har bra mycket goare ljud! smile

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 december 2009
#3
Angåenge montering i en Rwd volvo så är det samma som med 5an. Fast du slipper ju korta 960 tråget.

Jonas

237 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#4
Dansken- skrev:
T6:n är en riktig härlig maskin, men motorstyringen från S80 kommer du inte att kunde använda pga. startspärren, så du måste slänga på ett eftermarknadssprut.

Köp en T6:a med 81 mm borr, alltså om du har tänkt ladda lite mer wink

Den kommer ha mycket mycket mera ladd nær den ær klar..
det kommer bli eftermarknads sprut i den bilen med eftersom, just nu ær det bara valet o kvalet om d blir 5.an eller 6.an, satsar ganska høgt på hæst antalet i dena bilen men vet inte vilken som ær lættast att hæmta ut mest ur smile ??!!!

Turbo knackare

237 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#5
Dansken- skrev:
bloodimir skrev:
Dansken- skrev:
T6:n är en riktig härlig maskin, men motorstyringen från S80 kommer du inte att kunde använda pga. startspärren, så du måste slänga på ett eftermarknadssprut.

Köp en T6:a med 81 mm borr, alltså om du har tänkt ladda lite mer wink

Den kommer ha mycket mycket mera ladd nær den ær klar..
det kommer bli eftermarknads sprut i den bilen med eftersom, just nu ær det bara valet o kvalet om d blir 5.an eller 6.an, satsar ganska høgt på hæst antalet i dena bilen men vet inte vilken som ær lættast att hæmta ut mest ur smile ??!!!

Det är alltid lättare att få ut mycket effekt om du har mycket slagvolym. 2,8 liter är ju mycket mer än 2,3 liter. Okay, självklart måste du köpa en vevstake till om du bygger på en T6, men det är också den ena nackdelen jag ser.
Bygg en T6 med två 19T eller två K24  turboaggregat. Då kommer du att ha en grym motor smile

Joo det ær sant, mera volym ær ju lættare att mata ut lite ur, joo d ær ju en liten nackdel, men d ær ju inget problem, men ær det lætt att få tag på kolvar o sånt till dessa, eller det kanske ær relativt det samma som t5.an har!! ??

njaa blir nog større aggregat æn så då, men det blir ju problem med platsen før 2 stora snurrer med vilket jag tænker mycket på, om den inte går att singel konvertera vill sæga. .

Før denna bilen kommer inte att rulla på væg med plåtar, jag komemr køpa mig test plåtar varje gång jag ska ut på byn o dra lite, elelr om den ska ut på bana smile

Turbo knackare

283 Inlägg
20 december 2009
#6
"Då tar du avgasen grån cylinder 1-3 i ena inloppet och cylinder 4-6 i andra. På det viset minimera du störningarna mellan cylinderna".

nja isånnafall ska man väl köra 1,3,5 för sig och 2,4,6 för sig lr?smile
Senast redigerat av bear_volvo (20 december 2009)

Meister
6 763 Inlägg
20 december 2009
#7
bloodimir skrev:
Dansken- skrev:
bloodimir skrev:

Den kommer ha mycket mycket mera ladd nær den ær klar..
det kommer bli eftermarknads sprut i den bilen med eftersom, just nu ær det bara valet o kvalet om d blir 5.an eller 6.an, satsar ganska høgt på hæst antalet i dena bilen men vet inte vilken som ær lættast att hæmta ut mest ur smile ??!!!

Det är alltid lättare att få ut mycket effekt om du har mycket slagvolym. 2,8 liter är ju mycket mer än 2,3 liter. Okay, självklart måste du köpa en vevstake till om du bygger på en T6, men det är också den ena nackdelen jag ser.
Bygg en T6 med två 19T eller två K24  turboaggregat. Då kommer du att ha en grym motor smile

Joo det ær sant, mera volym ær ju lættare att mata ut lite ur, joo d ær ju en liten nackdel, men d ær ju inget problem, men ær det lætt att få tag på kolvar o sånt till dessa, eller det kanske ær relativt det samma som t5.an har!! ??

njaa blir nog større aggregat æn så då, men det blir ju problem med platsen før 2 stora snurrer med vilket jag tænker mycket på, om den inte går att singel konvertera vill sæga. .

Før denna bilen kommer inte att rulla på væg med plåtar, jag komemr køpa mig test plåtar varje gång jag ska ut på byn o dra lite, elelr om den ska ut på bana smile

Eftersom att båda är vitmotorer så är det samma stakar och kolvar i 6:an. Är iaf vad jag har läst


139 Inlägg
20 december 2009
#8
t6 är ju fränare men betydligt jobbigare om du ska regga, men det kanske du inte tänkt

57 Inlägg
20 december 2009
#9
Jag skulle säga T6, motorn är jättego, och rolig! Dessutom är motorn en av Volvos bästa, även enligt mig. Kanske lite mesigare ljud i T6 än i T5, har ingen direkt erfarenhet av T5, men av T6 har jag! big_smile


237 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#10
OK ja det kansek stæmmer att det ær samma stakar o kolvar i dom før att båda e vitmotorer big_smile
ok så det ær bara svetsa ett singel grenrør då med lopp 1.2.3 i ena o resten i andra på twinentry??

jag skulle tror att 6.an har finare ljud nær man laddar ur den ett par kilo smile
har iaf tittat på 2 olika s80 t6.or jag ær sugen på att inhandla smile
måste bara bli øverens med mig sjælv vilken jag vill ha i bilen!!

måste væl bli som med 5.an att man tar motor kablaget o sætter dit typ VEMS eller dyligt før att få start på den?
o att man anvænder sig av 960 motor fæsten med mera??

men någon snackade om att man inte behøvde svetsa om tråget på 6.an stæmmer det??

Turbo knackare

Bonntrimmare
620 Inlägg
20 december 2009
#11
bloodimir skrev:
OK ja det kansek stæmmer att det ær samma stakar o kolvar i dom før att båda e vitmotorer big_smile
ok så det ær bara svetsa ett singel grenrør då med lopp 1.2.3 i ena o resten i andra på twinentry??

jag skulle tror att 6.an har finare ljud nær man laddar ur den ett par kilo smile
har iaf tittat på 2 olika s80 t6.or jag ær sugen på att inhandla smile
måste bara bli øverens med mig sjælv vilken jag vill ha i bilen!!

måste væl bli som med 5.an att man tar motor kablaget o sætter dit typ VEMS eller dyligt før att få start på den?
o att man anvænder sig av 960 motor fæsten med mera??

men någon snackade om att man inte behøvde svetsa om tråget på 6.an stæmmer det??

ja det stämmer du tar tråg olje pickup vatten rör osv från 960/s90 och monterar på t6an samma motor bara att t6an har turbo wink

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv


Sök