3006
Sök

Avgassystem

12 Inlägg
10 juli 2004
Trådstartare
Hej på er alla har en liten fråga...hur många här har lattjat till ett eget avgassystem o hur har ni gjort?...

hade varit kul att diskutera denna grej....även grenrör osv.

/MVH Guzzi nr 601

95 Inlägg
26 juli 2004
'Jag anser att det inte är värt om man inte ska göra det i rostfritt eller titan.

En halvsats kostar ca: 2500 kr till din bil.

12 Inlägg
26 juli 2004
Trådstartare
men om man bygger dte i rostfritt för att man tycker det är lattjo o inte behöver betala en enda spänn så känns det ok eller?

95 Inlägg
26 juli 2004
Klart att det är okej då big_smile

Snorgubbe
79 Inlägg
27 juli 2004
Själv åker jag 9000T, och behövde 3,5"DP resten 3".
Allt material kosta ca 2000 och tog ungefär en hel lördag att svetsa ihop. Det är inget titan eller rostfritt inblandat, tycker det är för svåra material att beräkna på( rostfritt expanderar ju grymt mycket mer än vad vanlig "plåt" gör) men det är ju upp till var och en....
Senast redigerat av Born Looser (27 juli 2004)

2nd place=First loser

1 414 Inlägg
27 juli 2004
Jag byggde ihop med en kompis dubbla avgas system med ljuddämpare i vanliga rör, sprayade teroson rostskydd på det o det har funkat jättebra, ingen mening att lägga pengar på rostfritt o böka med materialet, rostskyddsburkarna kostade 145 kr/st, det gick på 2 st, själva rörbitarna kostade 300 kr o Viggendämparna 600 kr/st tror inte man kommer mycket billigare undan...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

12 Inlägg
28 juli 2004
Trådstartare
Ok jag har väl en förmån att jobba på en idustri där allt är i rostfritt o skrotgården är stor...ok det tog en jävla tid först bygga tre ljuddämpare sen ta fram alla jävla krökar o göra slutrören....de var mycket jobb bakom att få dem i skicket de är i...... Sen gick det en hel dag från kl 7 till 20 för att få upp skiten o då har vi tagit från flexröret och bak....ska börja kolla på en DP.....
Jag får väl erkänna att jag inte svetsat allt själv.
Vad menar ni med att rostfritt sväller?...det måste vara tunna rör eller?

95 Inlägg
28 juli 2004
guzzi skrev:

Vad menar ni med att rostfritt sväller?...det måste vara tunna rör eller?

Allt som blir varmt expanderar, dock så är Titan och rostfritt det ända rätta att bygga avgassytem av.

"Svartstål", "Bondstål",SS1312, S235JRG kalla det vad ni vill, expanderar också så det så smile

12 Inlägg
29 juli 2004
Trådstartare
Det är jag helt med på jag fick väl in det på fel sätt....jag läste det precis som att det inte är bra med rostfritt för att det sväller så det inte skulle passa....

Vad sägs om betäckningen SS2343....

95 Inlägg
29 juli 2004
SS2333 är mer ekonomiskt (läs: billigare), den bästa legeringen av rostfritt är SS2353, den är mer korrosionsbeständig och tål duktigt med värme.

Dessa material ovan rekomenderas när man bygger X-rör.

711 Inlägg
29 juli 2004
Fins inget som är grymmare än "Eisenmann"-system. Vill du ha ljud som till och med HD-åkare vänder sig om, då ska du ha "Eisenmann".
http://www.eisenhaus.com/main.php
Senast redigerat av Black Knight (30 juli 2004)

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle

Hound Dog
9 Inlägg
30 juli 2004
jag är har byggt 3tum hela vägen till min det gick på 600kr med en dämpare.rostfritt är hårdare men sväller och lättare spricker vid höga temraturern när det kyls ner och värms upp,rostfrit väger mer .måste ha tunna rör .bondrör sväller och blir mjukare och håller.men  rostar....titan men håller  kostar röv..

Fiat uno turbo 1,3i.e

711 Inlägg
30 juli 2004
Här kan ni lyssna på "Einsmann", visserligen väldigt kort, men aldrig fel mer ett smakprov:)

Filmen Einsmann 2 är något längre.

http://bmwe46.tk/

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle

12 Inlägg
30 juli 2004
Trådstartare
jag måste säga att Einsmann inte lätt nå vidare gött...men smaken är väl som baken....
Jag borde väl vara orolig  efter ha läst det ni skriver om hur Rostfritt "syrafast" rör skulle svälla spricka......väga mycket...osv men jag tvivlar när jag fick upp mitt system så sparade jag gamla flexröret på plats o jag måste bara säga att flexröret ser jävligt fräscht ut nu innan jag bytte tänkte jag att fleröret går väl åt helvete inom en kort tid nu med det nya rostfria systemet men allt ser super fint ut!!!

hp
6 Inlägg
18 september 2004
ähh..går väl med ett vanligt 2 tums rör då!

LicensSvetsare
280 Inlägg
5 april 2006
Är licensierad svetsare och jobbar till 95% med rostfritt, både syrafast och vanligt, jag kan inte se någon anledning att inte bygga med rostfritt, syrafast är dock onödigt dyrt för en bil, om du inte ska parkera i en salthög och köra runt i agressivt vatten.... Min åsikt

Har själv byggt i vanligt rostfritt, ska snart börja på headers och downpipe i samma mtrl.

Slår man yxan i båten får man ro som fan!

12 086 Inlägg
5 april 2006
Bygga avgassystem i Titan? Snacka om höjdare.. kom ner på jorden! =P

Bygga eget system är kul, har man en Volvo lr Saab kan det övervägas då de finns så billiga färdiga system till dessa bilar annars tjänar man både pengar och får avgassystemet som man vill.

Givetvis utgår jag ifrån att man har tillgång till verktyg och lämplig arbetsplats.

157 Inlägg
20 december 2009
Jag har planer på att tillverka eget avgassystem från katten och bak, tänkte riva ner min gamla mittburk som är oändligt stor och ersätta den med en mindre.. sedan montera slutburk på 523:an.. Det ska bli ett 2,5" avgas är det tänkt.. men eftersom det är en sugmotor undrar jag hur mycket det kommer låta?

Polish my nuts and serve me a milkshake!

463 Inlägg
21 december 2009
JapMax skrev:
Bygga avgassystem i Titan? Snacka om höjdare.. kom ner på jorden! =P

Bygga eget system är kul, har man en Volvo lr Saab kan det övervägas då de finns så billiga färdiga system till dessa bilar annars tjänar man både pengar och får avgassystemet som man vill.

Givetvis utgår jag ifrån att man har tillgång till verktyg och lämplig arbetsplats.

Finns bilar som levereras från fabrik med titan-avgas.. förmodligen mest Porsche och Ferrari o dyl, men även Renault Megane R26R

Sök