2860
Sök

Bmw 320i - kan inte växla

9 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
Fick sladd idag och åkte ner i ett dike. Som tur va så var det bara snö, va inga synliga skador på bilen. Vi kunde inte bogsera bilen först men sen hämtade en kompis sin Audi (4hjulsdrift).. gick inte då heller.
Till slut så fick jag lägga i 2an och försökte gunga upp bilen genom att koppla och gasa snabbt hela tiden.

Vi fick ut bilen till slut men sen när jag skulle åka hem så kunde jag inte få in nån växel
Går att växla när bilen är avstängd.. satt jag fick stänga bilen och lägga i 1an och rulla hem. Går att lägga i 2an o 3an under körningen men jävulskt trögt. Och kopplingspedalen skakar... =\

Vad kan detta vara för något?... Innan jag ringer till verkstan imorgon, vore bra och veta vad som har hänt.

p.s. Luktade bränt lamell som fan..

371 Inlägg
22 december 2009
Är det vajer eller hydraulik till din koppling?

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 december 2009
BMW har hydraulisk koppling, iaf sen E30 kom (1983), om inte tidigare...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
22 december 2009
Hamnade ut för liknande grej med min 740tic, hade dragkamp o de börja lukta bränd lamell o sen fick jag inte i växlarna längre. Sen när ja rev kopplingen så hade tryckplattan delats i 3 delar ( Skivan som ligger mot lamellen )...Kan ju va möjligt att du har fått samma fel, men kolla att slavcylindern rör på sig att de int bara är kopplnings vätskan som fari iväg...Antar att du har hydraulisk kopplin annars om du har vajer så kolla att den är hel o rör sig....Funkar allt de som de ska är de nog tyvär bara att riva kopplingen...

Edit: testa koppla ur o bogsera en bit med växel i, ifall kopplingen har bränni fast i tryckplattan...

Sök