3697
Sök

Varför Startar inte bilstereon?

Fd Bannad
657 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Hejsan!

Köpte mig en bilstereo på biltema för att ersätta skräpet som satt i hitlerpulkan innan. Sagt och gjort, plockade ur gamla, fanns passande anslutningar så bara att plugga i den nya, men ville aset starta?!?! Näj!!

Testade om stereon funka genom att testa i en annan bil och jomenvisst den funka, men inte i Audin, den gamla funkade dock. Eftersom det är gult blått lila och andra färger kors och tvärs överallt som jag fattar nada av, så tänkte jag att det kanske var någon kompetent snubbe här som hade en aning vad som ska göras, för det har inte jag:/

Märkesbög

2 914 Inlägg
21 december 2009
hejssan.

har du kopplat direkt plus på gul på stereokablaget, sedan en kabel som startar av att du har igång nyckeln sätter du på röd, (om du nu vill ha så den startar när du har igång bilen, annars tar du direkt plus där också) sedan svart är ju givetvis jord,

lycka till smile

Fd Bannad
657 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
hejssan.

har du kopplat direkt plus på gul på stereokablaget, sedan en kabel som startar av att du har igång nyckeln sätter du på röd, (om du nu vill ha så den startar när du har igång bilen, annars tar du direkt plus där också) sedan svart är ju givetvis jord,

lycka till smile

Direkt plus på gul=hmm

Tror ingen här egentligen fattar hur lite jag fattar om det här, går det inte att slå på så vettefan hur man lagar saker:lol:

Märkesbög

2 914 Inlägg
22 december 2009
Hedning skrev:
kalle_kalle skrev:
hejssan.

lycka till smile

Direkt plus på gul=hmm

Tror ingen här egentligen fattar hur lite jag fattar om det här, går det inte att slå på så vettefan hur man lagar saker:lol:

jepp tongue direkt plus på gul.
men om du frågar någon kompis du har som är lite elkunnig, dom kanske kan hjälpa dig.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
22 december 2009
Nja det är nog så enkelt att du ska byta den röda och den gula.
På vissa vag bilar är det direkt plus och tändnings plus tvärtom.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Fotograf (Dock ej bilfotograf)
166 Inlägg
22 december 2009
Den gula ska ha konstant +12V. Den är till stereons minne. Den röda ska vara till tändning +12V, men du kan även ha den röda till konstant +12V. Den svarta med jord. Ibland är det skiftat i originalkablaget och kan således behöva skiftas i isokablaget, men stereon ska ändå gå igång när du har bilen  igång. Det enda som händer isåfall är att du inte har något minne till stereon. Har du ingen multimeter så du kan mäta? Annars som kallekalle skrev, ta hjälp av nån som kan och se och lär. Är dumt att hålla på för mycket själv när man inte har någon kunskap. Även 12V kan börja brínna om man gör fel.

1 867 Inlägg
22 december 2009
Audi/VAGbilar gör så, kablarna är skiftade i originalkablaget av nån jävla anledning.
Köp en iso-adapter till VW Polo så funkar det, den har som enda uppgift att städa upp i den konstiga kabeldragningen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

2 665 Inlägg
23 december 2009
Hedning skrev:
Hejsan!

Köpte mig en bilstereo på biltema för att ersätta skräpet

Konstigt formulerat. tycker det låter som samma sak! lol

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

ljudfantast
1 372 Inlägg
23 december 2009
Rickard-v skrev:
Hedning skrev:
Hejsan!

Köpte mig en bilstereo på biltema för att ersätta skräpet

Konstigt formulerat. tycker det låter som samma sak! lol

hohoho

Sök