3338
Sök

Hjälp ang vevhusvent

370 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#1
tjena..
jag besikta min v70 00:a idag och fick anmärkning på oljaläcka i motorn och bes gubben sa att det e troligtvis stop i vevhusvent filtret?
mycke o jobb?
vad kan hända?
tacksam för svar

Låt Turbon Glöda

139 Inlägg
22 december 2009
#2
Smidigast är att köpa en ny oljefälla med slangar och montera. Ska se om jag hittar en bra tråd till dej.


Edit: http://forum.turboperformanceclub.nu/vi … mp;t=76813

Ser likadant ut på din v70
Senast redigerat av Matspetter (22 december 2009)

370 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#3
oki...finns det o köpa på tex mekonomen eller e det volovo som gäller?

Låt Turbon Glöda

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
One Man Clan
4 287 Inlägg
23 december 2009
#5
hur många mil har din turbo gått ? Om vevhusventen är täppt brukar de sällan resultera i oljeläckage... skulle tro att din oljereturpackning till turbon e kass eller packboxen på vevaxeln vid svänghjulet...

hur långt har din kärra gått ? väl servad?


2 Inlägg
23 december 2009
#6
Xuri skrev:
hur många mil har din turbo gått ? Om vevhusventen är täppt brukar de sällan resultera i oljeläckage... skulle tro att din oljereturpackning till turbon e kass eller packboxen på vevaxeln vid svänghjulet...

hur långt har din kärra gått ? väl servad?

Och en orsak till att packboxar/packningar ger sig i många fall? tätt vevhus wink

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 december 2009
#7
GT47-80R skrev:
Xuri skrev:
hur många mil har din turbo gått ? Om vevhusventen är täppt brukar de sällan resultera i oljeläckage... skulle tro att din oljereturpackning till turbon e kass eller packboxen på vevaxeln vid svänghjulet...

hur långt har din kärra gått ? väl servad?

Och en orsak till att packboxar/packningar ger sig i många fall? tätt vevhus wink

Ja eller så är de så att vevaxeltätningen e felgjord på dom å inget annat wink

Jag har aldrigt  sett en vitmotor som skulle åka dit på besiktningen pga oljeläckage för vevhusventen är täppt. då är de Riktigt mycke oljeläckage... De är std med att o-ringen i blocket till oljereturen på turbon börjar läcka efter 15-20k mil... jag har problemet på min v40 på 14000mil..


2 Inlägg
23 december 2009
#8
Xuri skrev:
GT47-80R skrev:
Xuri skrev:
hur många mil har din turbo gått ? Om vevhusventen är täppt brukar de sällan resultera i oljeläckage... skulle tro att din oljereturpackning till turbon e kass eller packboxen på vevaxeln vid svänghjulet...

hur långt har din kärra gått ? väl servad?

Och en orsak till att packboxar/packningar ger sig i många fall? tätt vevhus wink

Ja eller så är de så att vevaxeltätningen e felgjord på dom å inget annat wink

Jag har aldrigt  sett en vitmotor som skulle åka dit på besiktningen pga oljeläckage för vevhusventen är täppt. då är de Riktigt mycke oljeläckage... De är std med att o-ringen i blocket till oljereturen på turbon börjar läcka efter 15-20k mil... jag har problemet på min v40 på 14000mil..

Ja va som ligger kan ju alltid ha en miljon variabler, precis som besiktingsmännens uppfattnning av "mycket" oljekläckage smile  för mycket tryck i vevhuset å kamhuset är dock aldrig bra... smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 december 2009
#9
GT47-80R skrev:
Xuri skrev:
GT47-80R skrev:

Och en orsak till att packboxar/packningar ger sig i många fall? tätt vevhus wink

Ja eller så är de så att vevaxeltätningen e felgjord på dom å inget annat wink

Jag har aldrigt  sett en vitmotor som skulle åka dit på besiktningen pga oljeläckage för vevhusventen är täppt. då är de Riktigt mycke oljeläckage... De är std med att o-ringen i blocket till oljereturen på turbon börjar läcka efter 15-20k mil... jag har problemet på min v40 på 14000mil..

Ja va som ligger kan ju alltid ha en miljon variabler, precis som besiktingsmännens uppfattnning av "mycket" oljekläckage smile  för mycket tryck i vevhuset å kamhuset är dock aldrig bra... smile

jobbade för några år sen  på volvo så vet vilka variabler som de brukar bli på dom motorerna.


370 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#10
bilen har gått 28 000mil och borde va bra servad för det va en mekaniker som hade bilen sen 02:a

Låt Turbon Glöda

Supraman
2 300 Inlägg
24 december 2009
#11
vevhusventen måste på dessa motorer rengöras regelbundet.
har man oljeläckage så brukar dessa sluta när trycket i vevhuset är normalt.
om det är tätt i vevhuset blir trycket på packningarna större och då kan det trycka igenom även och packningarna är hela.
packningar runt roterande axlar fungerar inte som det är tänkt om trcket är högt i vevhuset.

oljereturen brukar hålla så länge man inte är på den.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.


Sök