3693
Sök

Mäta om lmm är trasig?

6 Inlägg
18 maj 2007
Trådstartare
#1
Har en Passat 1,8T -98 och jag tror att min luftmassemätare är trasig. Jag undrar om man kan mäta upp den med en multimeter på något sätt. Jag har ingen tillgång till  vagcom. Tänkte att man kan ohmmäta mellan de fyra stiften och få fram något värde, eller om det finns något annat sätt?

Diesel puffare ;)
161 Inlägg
18 maj 2007
#2
om du tar ut kontakten och startar så ska programmet gå ner på limphome program fungerar den där så är toligtvis lmm sönder

Bygger en Fabia RSI = Snabbare och Snyggare!!

6 Inlägg
18 maj 2007
Trådstartare
#3
Jag har tagit bort lmm för att göra rent den med elektronikspray. Har hört att tråden kan bli skitig eller gå av. Men när jag tittar i min ser jag bara något som ser ut ungefär som en mobiltelefons SIMkort inte någon tråd, ska det se ut så?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 maj 2007
#4
Hej, hur gör den om du bara trycker fullt i friläge? Är Lmm paj så bluddar den lite, drar långsamt uppåt och stannar innan maxvarv... Expirimentera inte för mkt för de brukar gå väldigt magert när den haverarat...

Är det de symptomen så ska du använda AIR SENSOR CLEANER från CRC... Har änvänt den på 2 bilar nu med Lmm problem (även mig egen) och det funkar... Burken kostade 84 kr, helt klart värt att prova även på din...

MVH Hampus


"The Stig"
390 Inlägg
18 maj 2007
#5
Stå på tomgång och dra ur kablarna till LMM:en.Låter det lika som förut är den trasig.Svårare behöver det inte vara..

Mwh Patrik

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 maj 2007
#6
323fSportT skrev:
Stå på tomgång och dra ur kablarna till LMM:en.Låter det lika som förut är den trasig.Svårare behöver det inte vara..

Mwh Patrik

Det kan även vara så att den bara mäter fel men fortfarande fungerar, då går den från felmätning till nödläge... Alltså inte rätt sätt att göra...

Kolla felkoder på VAG verkstad så vet de vad felet är sen..

MVH Hampus


1 675 Inlägg
18 maj 2007
#7
Jo dra ur kontakten till den.Går det som vanligt är det fel på den. Gjorde det med min var kass.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

"The Stig"
390 Inlägg
18 maj 2007
#8
volvo_1987 skrev:
Jo dra ur kontakten till den.Går det som vanligt är det fel på den. Gjorde det med min var kass.

Precis smile

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

6 Inlägg
18 maj 2007
Trådstartare
#9
Tack för alla svar! Har testat att köra med lmm urkopplad och då blev bilen slöare, så den verkar hel,passade också på att göra rent den med elektronikspray. Jag får helt enkelt leta vidare efter orsaken  till att den laddar för dåligt.

4 586 Inlägg
8 juni 2007
#10
min luftmassemätare är kass den vill inte varva upp tänkte rengöra den pga allt för mkt skit på tråden. det finns ingen tråd länge men bilen går utmärkt men vill inte ladda. farligt att köra med ?


1 Inlägg
9 juni 2007
#11
Hejsan kör en Audi 80 2,0E.. När den är kall hoppar tomgången upp och ner.. Har provat koppla ur lmm då går tomgångsvarvet upp till 1800 varv den brukar ligga på typ 1000..

Undrar om det det kan vara lmm som det är fel på då?? Den misständer även lite så jag  misstänker att kammen står någon grad fel eller något.. eller hade den gått ännu värre då?

38 Inlägg
25 december 2009
#12
det är svårt att mäta med ohm mätare och se om den är trasig.


Sök