3775
Sök

Chip till guldbox (tändbox)

DennisM
24 december 2009
Trådstartare
#1
hejsan, har nu skaffat mej en guldbox, men har inte hittat nåt ställe som säljer enbart chip till tändning.
svara gärna om ni vet nån som säljer och ca effekt. och så undrar jag hur stora spridare som matchar en 3"lmm

bilen är en 940 ftt

Mvh Dennis smile
Senast redigerat av DennisM (24 december 2009)

1 196 Inlägg
24 december 2009
#2
kontakta dom som säljer viking chip dom är tydligen bra på 740 och 940 bilar, och dom ska kunna fixa det mesta med dom där boxarna

DennisM
24 december 2009
Trådstartare
#3
Spiike skrev:
kontakta dom som säljer viking chip dom är tydligen bra på 740 och 940 bilar, och dom ska kunna fixa det mesta med dom där boxarna

okej, ska göra det, tack för tipset smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 december 2009
#4
Jag skulle säga skit i guldboxen å chippet å släng dit något vettigare istället...så länge du har orginal turbon behöver du varken guldbox eller större luftmassemätare... släng dit större turbo + lmm å större spridare istället...

GULDBOX E REN SKIT


DennisM
24 december 2009
Trådstartare
#5
Xuri skrev:
Jag skulle säga skit i guldboxen å chippet å släng dit något vettigare istället...så länge du har orginal turbon behöver du varken guldbox eller större luftmassemätare... släng dit större turbo + lmm å större spridare istället...

GULDBOX E REN SKIT

det är det att jag laddar 1,4. så jag ska skaffa 3" lmm, för det blir vakum i tryckrören, så den dör om jag släpper av om det inte hinner bli lite tryck igen, så jag undrar lite vilka spridare som passar till 3" lmm

svetsare
70 Inlägg
24 december 2009
#6
viking chip

1 915 Inlägg
25 december 2009
#7
vikingchip.com har tändchip, finns fler som har tändchip oxå, fast alla har inte det på hemsidan, utan du får ringa lr maila dom o fråga.
Finns även piratchip på tradera osv, men vad som är ändrat i dom vet jag inte.

Till 3" LMM ska du ha -968 spridare.


DennisM skrev:
hejsan, har nu skaffat mej en guldbox, men har inte hittat nåt ställe som säljer enbart chip till tändning.
svara gärna om ni vet nån som säljer och ca effekt. och så undrar jag hur stora spridare som matchar en 3"lmm

bilen är en 940 ftt

Mvh Dennis smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 december 2009
#8
DennisM skrev:
Xuri skrev:
Jag skulle säga skit i guldboxen å chippet å släng dit något vettigare istället...så länge du har orginal turbon behöver du varken guldbox eller större luftmassemätare... släng dit större turbo + lmm å större spridare istället...

GULDBOX E REN SKIT

det är det att jag laddar 1,4. så jag ska skaffa 3" lmm, för det blir vakum i tryckrören, så den dör om jag släpper av om det inte hinner bli lite tryck igen, så jag undrar lite vilka spridare som passar till 3" lmm

De blir inte vakuum i tryckrören...

Har du öppen dumpventil ?

1.4 bars ladd är inte så mycke..

om du bara sätter på spridare å lmm i dagsläget kommer du inte få bättre drag..
du behöver större turbo å bättre kamaxel för  att komma nån vart'

Edit: de du skrev om att din bil dör e pga av att du har öppen dumpventil å inget annat...använd du orginal dumpventil som sitter i turbon så kommer de funka prima...
Senast redigerat av Xuri (25 december 2009)


Pan
25 december 2009
Trådstartare
#9
tänkt köra med.
3" lmm
bosh 968 spridare

Fick jag som svar från Göran på vikingchip.


"
Jag skuller vilja rekommendera chip med mappning från kombin på hemsidan, http://www.vikingchip.com/040605.html
Justerbar BTR är ett måste, injustering av bränslemängd till just din setup krävs. Börja med ett rejält bränsletryck så motorn inte går rent. Backa sedan trycket tills motorn svarar ordentligt och turbotrycket "kommer" som det ska - där ligger man på feta sidan om max effekt. Orginaltändning fungerar helt OK upp över 300hk, i undantagsfall kan den behöva sänkas på mellanregistret, KG har nå'n variant på sådan chip (botar spikningar på låg/mellan registret)

Gröna "R" spridare räcker väl. Som du ser på bromskurvan når man lätt 280-300hk. Detta chip ligger på 2000:-
Ditt Ecomax kan hantera en större turbo och lite mer laddtryck - men spridarna tar snart slut...

//Göran"


Det chippet tänkte jag testa från Vikingchip smile Finns det ju bromspapper på så man ser iaf. Tänkte bara tipsa.

MVH Gurra

23 Inlägg
25 december 2009
#10
Xuri skrev:
DennisM skrev:
Xuri skrev:
Jag skulle säga skit i guldboxen å chippet å släng dit något vettigare istället...så länge du har orginal turbon behöver du varken guldbox eller större luftmassemätare... släng dit större turbo + lmm å större spridare istället...

GULDBOX E REN SKIT

det är det att jag laddar 1,4. så jag ska skaffa 3" lmm, för det blir vakum i tryckrören, så den dör om jag släpper av om det inte hinner bli lite tryck igen, så jag undrar lite vilka spridare som passar till 3" lmm

De blir inte vakuum i tryckrören...

Har du öppen dumpventil ?

1.4 bars ladd är inte så mycke..

om du bara sätter på spridare å lmm i dagsläget kommer du inte få bättre drag..
du behöver större turbo å bättre kamaxel för  att komma nån vart'

Edit: de du skrev om att din bil dör e pga av att du har öppen dumpventil å inget annat...använd du orginal dumpventil som sitter i turbon så kommer de funka prima...

Exakt, ta bort dumpen och använd original!
Köpte själv tändchip hos någon privat person som har syssla med både soppa och tändchip till volvo länge.
Börja med att köpa kam som passar de du ska bygga (kan göra underverk), sen går du över till spridare, turbo osv.

Och va jag tror om 1,4 bars ladd är att du spikar skiten ur 940in, man brukar inte kunna ladda på nå mer än Absolut högst 1,2 och de är på gränsen, man hör någon spik när man skuter på ibland.


One Man Clan
4 287 Inlägg
25 december 2009
#11
Pan skrev:
tänkt köra med.
3" lmm
bosh 968 spridare

Fick jag som svar från Göran på vikingchip.


"
Jag skuller vilja rekommendera chip med mappning från kombin på hemsidan, http://www.vikingchip.com/040605.html
Justerbar BTR är ett måste, injustering av bränslemängd till just din setup krävs. Börja med ett rejält bränsletryck så motorn inte går rent. Backa sedan trycket tills motorn svarar ordentligt och turbotrycket "kommer" som det ska - där ligger man på feta sidan om max effekt. Orginaltändning fungerar helt OK upp över 300hk, i undantagsfall kan den behöva sänkas på mellanregistret, KG har nå'n variant på sådan chip (botar spikningar på låg/mellan registret)

Gröna "R" spridare räcker väl. Som du ser på bromskurvan når man lätt 280-300hk. Detta chip ligger på 2000:-
Ditt Ecomax kan hantera en större turbo och lite mer laddtryck - men spridarna tar snart slut...

//Göran"


Det chippet tänkte jag testa från Vikingchip smile Finns det ju bromspapper på så man ser iaf. Tänkte bara tipsa.

MVH Gurra

där har vi de svart på vitt " sänker tändningen låg/mellanregister"
Släng på lite mer varvande kam å större turbo så är du utanför spikgränsen


One Man Clan
4 287 Inlägg
25 december 2009
#12
ohman464 skrev:
Xuri skrev:
DennisM skrev:

det är det att jag laddar 1,4. så jag ska skaffa 3" lmm, för det blir vakum i tryckrören, så den dör om jag släpper av om det inte hinner bli lite tryck igen, så jag undrar lite vilka spridare som passar till 3" lmm

De blir inte vakuum i tryckrören...

Har du öppen dumpventil ?

1.4 bars ladd är inte så mycke..

om du bara sätter på spridare å lmm i dagsläget kommer du inte få bättre drag..
du behöver större turbo å bättre kamaxel för  att komma nån vart'

Edit: de du skrev om att din bil dör e pga av att du har öppen dumpventil å inget annat...använd du orginal dumpventil som sitter i turbon så kommer de funka prima...

Exakt, ta bort dumpen och använd original!
Köpte själv tändchip hos någon privat person som har syssla med både soppa och tändchip till volvo länge.
Börja med att köpa kam som passar de du ska bygga (kan göra underverk), sen går du över till spridare, turbo osv.

Och va jag tror om 1,4 bars ladd är att du spikar skiten ur 940in, man brukar inte kunna ladda på nå mer än Absolut högst 1,2 och de är på gränsen, man hör någon spik när man skuter på ibland.

Jag körde nått halvår med 1.5 bar med 850 t5 turbo å de var inga problem,,,körde även nån vecka innan jag märkte att wg slangen hade hoppat bort..inge spik då å den gick jävligt bra när laddtrycket gick utanför skalan på  1.5bars mätarn tongue


23 Inlägg
25 december 2009
#13
Xuri skrev:
Pan skrev:
tänkt köra med.
3" lmm
bosh 968 spridare

Fick jag som svar från Göran på vikingchip.


"
Jag skuller vilja rekommendera chip med mappning från kombin på hemsidan, http://www.vikingchip.com/040605.html
Justerbar BTR är ett måste, injustering av bränslemängd till just din setup krävs. Börja med ett rejält bränsletryck så motorn inte går rent. Backa sedan trycket tills motorn svarar ordentligt och turbotrycket "kommer" som det ska - där ligger man på feta sidan om max effekt. Orginaltändning fungerar helt OK upp över 300hk, i undantagsfall kan den behöva sänkas på mellanregistret, KG har nå'n variant på sådan chip (botar spikningar på låg/mellan registret)

Gröna "R" spridare räcker väl. Som du ser på bromskurvan når man lätt 280-300hk. Detta chip ligger på 2000:-
Ditt Ecomax kan hantera en större turbo och lite mer laddtryck - men spridarna tar snart slut...

//Göran"


Det chippet tänkte jag testa från Vikingchip smile Finns det ju bromspapper på så man ser iaf. Tänkte bara tipsa.

MVH Gurra

där har vi de svart på vitt " sänker tändningen låg/mellanregister"
Släng på lite mer varvande kam å större turbo så är du utanför spikgränsen

Men! De som lär komma senare/närsomhelst är de vanliga kopplings sliret, oavsett om kopplingen är ny eller inte. De är ett måste att byta!


Pan
25 december 2009
Trådstartare
#14
Ja kopplingen är ju prio 1 att byta! Köp även stålomspunnenslang till kopplingen så slipper du att slangen flexar.

EDIT Sen kommer du säkert även märka av dubbelmassesvänghjulet då det brukar vibrera och skit. Dock försvann detta när bytte till 531 och vx3 kam. Teori att jag inte fick lika mkt vrid i botten som med gamla kammen. Nu är detta utbytt mot ett enkelmasse. Får jag lite bättre respons i koppligen med då detta svänghjulet inte flexar och lamellen inte är fjädrad.

Men då såg nu att du har ju m46 låda hehe. Läste fel! Detta gäller m90 lådan!!!
Senast redigerat av Pan (25 december 2009)


Sök