Ja god dagens! Tillägnar mitt första inlägg till felsökning (blev dirigerad hit för att få möjlig hjälp).
Har en stackars 944 2.3l ltt -96 (manuell) som har börjat grina lite.
Det började för en dryg vecka sen, då härliga -20 visades på vädertempen. Bilen står i cart-port utan motorvärmare.
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara ljudet, annat än "som en buss låter när den motorbromsar", just detdär aningen tjutande / vinande ljudet (dock högre och tydligare i mitt fall). Kanske en aning metalliskt, vibrerande? Till och med tonläget förändras vid motorbromsning (från en ton till en annan, inte "oroligt skiftande"). Skulle kunna spela in en liten video o försöka snäppa upp ljudet imorgon, eller när så önskas. Det låter som att det kommer framifrån, ganska 99% om det.
Ljudet uppkom till en början vid 50 km/h. Nu börjar det dock låta vid omkring 40. Jag har testat att gasa upp i tomgång, kommer dock inget ljud. Har även "nästan stillastående" dratt hjulspinn till 4e växeln, men inte låter det något mer förrän jag är uppe i en sådär 50-slänget. Ljudet viner vid både acceleration, motorbromsning och inbromsning.
Jag hade tankar på hjullager i fram, att det är något av dem som är slut. Dock till min förvåning igår var att det inte lät någonting alls från bilen när jag hade kört några kilometer (kör mest korta sträckor), o jag var uppe i 110. Gjorde samma test idag, dock uppkom starka vinande ljud. Testade jazza för att se om det lät mer eller mindre åt någon riktning, men så var inte fallet. Så där fallerade min lilla gissning, tror jag.
Vore jäkligt tacksam för aningar eller kanske till och med en eventuell lösning! (
Å här är en liten video (inspelad bara för att snäppa upp ljud, såklart).
http://www.youtube.com/watch?v=uR7bWazxu58