4235
Sök

Skarpt vinande ljud framifrån(?) i Volvo 944 ltt -96 (video upplagd)

6 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Ja god dagens! Tillägnar mitt första inlägg till felsökning (blev dirigerad hit för att få möjlig hjälp).

Har en stackars 944 2.3l ltt -96 (manuell) som har börjat grina lite.

Det började för en dryg vecka sen, då härliga -20 visades på vädertempen. Bilen står i cart-port utan motorvärmare.
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara ljudet, annat än "som en buss låter när den motorbromsar", just detdär aningen tjutande / vinande ljudet (dock högre och tydligare i mitt fall). Kanske en aning metalliskt, vibrerande? Till och med tonläget förändras vid motorbromsning (från en ton till en annan, inte "oroligt skiftande"). Skulle kunna spela in en liten video o försöka snäppa upp ljudet imorgon, eller när så önskas. Det låter som att det kommer framifrån, ganska 99% om det.
Ljudet uppkom till en början vid 50 km/h. Nu börjar det dock låta vid omkring 40. Jag har testat att gasa upp i tomgång, kommer dock inget ljud. Har även "nästan stillastående" dratt hjulspinn till 4e växeln, men inte låter det något mer förrän jag är uppe i en sådär 50-slänget. Ljudet viner vid både acceleration, motorbromsning och inbromsning.

Jag hade tankar på hjullager i fram, att det är något av dem som är slut. Dock till min förvåning igår var att det inte lät någonting alls från bilen när jag hade kört några kilometer (kör mest korta sträckor), o jag var uppe i 110. Gjorde samma test idag, dock uppkom starka vinande ljud. Testade jazza för att se om det lät mer eller mindre åt någon riktning, men så var inte fallet. Så där fallerade min lilla gissning, tror jag.

Vore jäkligt tacksam för aningar eller kanske till och med en eventuell lösning! (

Å här är en liten video (inspelad bara för att snäppa upp ljud, såklart).
http://www.youtube.com/watch?v=uR7bWazxu58
Senast redigerat av Wabban (31 december 2009)

6 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
Jag körde med den idag. Nu låter det värre än någonsin mer eller mindre. Det viner inte bara, utan till gränsen till tjuter. Märker ingen skillnad när jag svänger, så jag börjar tvivla på att det är hjullagren. Någon som har nån idé?

Smålänning
7 887 Inlägg
30 december 2009
HAr du kollat oljan i växellådan?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 062 Inlägg
30 december 2009
ökar ljudet när du gasar? och kommer det från motorn?

84 Inlägg
30 december 2009
Skulle gissa på ett framhjulslager, som du beskriver ljudet så låter det som när framhjulslagret va slut på farsan 850, ven utan hlv, ljudet blev starkare/svagare med 1 sek imellan typ. låter lite som när man slipar big_smile

6 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
Oljan i växellådan är inte checkad, kan jag ta o göra.

Ljudet kommer både när jag gasar och motorbromsar och det kommer framifrån. Från motor eller hjulhus vet jag dock inte..

Japp har också aning om att det är hjullagren, men tycker att det verkar så konstigt med att det låter mer konstant, än att det varierar med svängningar, vilket jag tycker att det ska göra om det är hjullager.

Jag gjorde en nästintill Hollywood-aktig film igår ute i svängarna, för att spela in ljud (bara ljudfil har knasigt format vilket jag inte orkat krångla till).

tackar för svar o funderingar!
Senast redigerat av Wabban (31 december 2009)

Cupra_
31 december 2009
Wabban skrev:
Oljan i växellådan är inte checkad, kan jag ta o göra.

Ljudet kommer både när jag gasar och motorbromsar och det kommer framifrån. Från motor eller hjulhus vet jag dock inte..

Japp har också aning om att det är hjullagren, men tycker att det verkar så konstigt med att det låter mer konstant, än att det varierar med svängningar, vilket jag tycker att det ska göra om det är hjullager.

Jag gjorde en nästintill Hollywood-aktig film igår ute i svängarna, för att spela in ljud (bara ljudfil har knasigt format vilket jag inte orkat krångla till).

tackar för svar o funderingar!

Gjordes 940 med jetmotor? tongue Haha skämt åsido.. Låter som ett hjullager som är tvärslut..

Dolk
146 Inlägg
31 december 2009
Ställ bilen direkt och kör inte en meter till. Dina rull lager är slut och bör bytas illa kvikt.
När dom låser är det bara o ringa bärgaren, bilen kommer inte en meter.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
31 december 2009
Dolkis skrev:
Ställ bilen direkt och kör inte en meter till. Dina rull lager är slut och bör bytas illa kvikt.

du såg att han körde en gammal volvo va? ska till mycket innan dom pajar så hårt att det tar tvärstopp

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Dolk
146 Inlägg
31 december 2009
turboforssen skrev:
Dolkis skrev:

du såg att han körde en gammal volvo va? ska till mycket innan dom pajar så hårt att det tar tvärstopp

ojdå såg inte att det va en -96, och det har du så rätt i. Dock var jag med om att det börja vina 2 mil senare stog jag stilla efter jag stannat vid en korsning, det va lite halt ute och bilen orkare inte driva sad

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
31 december 2009
men lyft upp bilen fram å känn lite på hjulen
testa oxå att lägga i friläge när ljudet kommer å se om det slutar

6 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
Hahah ja jag hade samma tanke angående jetmotor där en stund!

Ja en korsningsförödelse vill jag helst inte vara med om, men får chansa på att de fjuttiga kilometer jag ska köra nu ordnar sig..

Tackar så mycket för era svar, då har jag fått det klart. Bara o lägga en beställning på mekonomen på 1400~ å se glad ut. Tur att julen + nyår gör att man har väldans massa kronor över smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
31 december 2009
Dolkis skrev:
turboforssen skrev:
Dolkis skrev:

ojdå såg inte att det va en -96, och det har du så rätt i. Dock var jag med om att det börja vina 2 mil senare stog jag stilla efter jag stannat vid en korsning, det va lite halt ute och bilen orkare inte driva sad

jo det blir ju ett visst motstånd med trasigt hjullager å kan vissligen va lite svårt att köra med när det är halt
men det brukar gå att köra bra länge så länge man inte plågar bilen smile
men det är ju klart att kan man undvika att köra med bilen så ska man smile

6 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
turboforssen skrev:

Jajamän, skall göra båda grejerna. Frilägeschecken kan jag göra nu när jag kilar iväg. Tack!

Okejbratja
255 Inlägg
31 december 2009
Wabban skrev:
turboforssen skrev:

Jajamän, skall göra båda grejerna. Frilägeschecken kan jag göra nu när jag kilar iväg. Tack!

Har du gått å köpt en el-bil? mad haha pröva även att dra i friläge och stänga av motorn i ca 60 å rulla ner i 40..... då kan du ju se om det fortfarande låter?hmm hoppas de löser sig iaf! GOTT NYTT ÅR GRABBAR & GUMMOR!
Senast redigerat av SoNic- (31 december 2009)

469 Inlägg
31 december 2009
Dolkis skrev:
turboforssen skrev:
Dolkis skrev:

de e väl inte alltid man märker när det nyper? om du kör i ca 100km/h så kan jag nästan garantera att du bara märker ett litet ryck sen så drar bilens tyngd rynt hela lagret och svarvar sig sakta men säkert av "axeln". det är iaf av egen erfarenhet!
men det behöver ju inte vara så (=

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

6 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
Jag ska testa detdär 60-40-grejen, men inte nu för nu har jag öppnat min öl.. sent nog. Överlevde turen idag också, lät inte så fasligt denna gång. Nåväl, tack igen för alla svar. Jag tar o byter hjullagren nästa år!

Gott nytt år, gubbar och gummor!

Whatever :)
1 652 Inlägg
31 december 2009
asså de låter vekligen som ett hjullager.. så lät de på min 740 ett tag innan jag bytte mitt höger fram.. men de lät även så för en polare när oljan i lådan var slut typ..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Sök