3952
Sök

Första bil. Nackdelar, Fördelar, Synpunkter, Diskution.

blacken
27 december 2009
Rquired skrev:
blacken skrev:
Rquired skrev:

Beror helt och hållet på individen, men generellt blir Bmw lite dyrare.

Lite dyrare? prova avsevärt dyrare så är det mera sanningsenligare..

Jaså, min 328i är för mig billigare att försäkra än en 850 T5 (eller 850 turbo som de heter i Sverige) eller en V40 T4. Som sagt det varierar, men det är långt ifrån alla som får "avsevärt dyrare" premier för en Bmw. Därför skrev jag "generellt lite dyrare". smile

Ta en vild gissning varför jag inte har en BMW??.  Just det ja, försäkringen är asdyr, (och jag har max på allt i bonus och dylikt, haft samma försbolag sedan -77). Förståss Förenade Bil har en del i det hela också..

203 Inlägg
27 december 2009
Jag anser att som första bil ska man ha en riktig slit och släng bil om man är mer utav Rally Kalle i sinnet, är man mera laglydig och ansvarsfull så kan man skaffa en finare bil.

Min första bil var en Saab og900S (ltt 145hk) -90 med endast en ägare! 19.000mil, köptes för 6.000kr.
Det var en kanonbil på alla sätt, men eftersom jag ville verkligen "leka" av mig och växla som en dåre fick jag byta bil pga växellådan på saaben inte klarade av det, köpte då istället en Mazda 323F Dohc som jag tycker är ganska så sportig.

Ta reda på själv vilken sorts typ du är, vill du gasa som en galning eller kommer du köra lugnt och stilla?
Anpassa din första bil efter det tycker jag, alla verkar ha så bråttom att ha fin bil direkt när man fyllt 18 och skaffat kortet.

Jag skulle föreslå någon liten japansk bil (Honda Civic, Mazda 323 etc) pga de är små och känns som en go-cart på vägen.

Eller någon gammal volvo 740 om du vill lära dig meka (om du nu inte kan det) och vill sladda och inte behöva vara så rädd om bilen då den tål mycket stryk och sladda är ju alltid roligt smile
Nackdelen är väl att den inte är så rolig och tar mycket bränsle.

Att köpa en 540IA är inte så klokt när man är 18. Jag köpte min när jag var 20år för 25.000kr, fick lägga ut 25.000kr på 2mån i rep. Och försäkringen låg på 700kr hel i mån på pappa.

Det många glömmer är att försäkring, soppa, reservdelar måste räknas in i bilen.
Köper man en effektstark gammal bil är den generellt mer sliten än en som har effektsvag. Sen spelar märke och modell in, vissa bilar är tyvärr rena skiten från Fabrik.

Men men, lycka till i letandet!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 december 2009
blacken skrev:
Rquired skrev:
blacken skrev:

Jaså, min 328i är för mig billigare att försäkra än en 850 T5 (eller 850 turbo som de heter i Sverige) eller en V40 T4. Som sagt det varierar, men det är långt ifrån alla som får "avsevärt dyrare" premier för en Bmw. Därför skrev jag "generellt lite dyrare". smile

Ta en vild gissning varför jag inte har en BMW??.  Just det ja, försäkringen är asdyr, (och jag har max på allt i bonus och dylikt, haft samma försbolag sedan -77). Förståss Förenade Bil har en del i det hela också..

Ta en vild gissning till varför jag inte har en Volvo, jo för att försäkringen är lika dyr, bilen är dyrare att serva och Bmw ger så mycket mer. Se så det kan variera, därför det är lämpligare att kolla upp premien istället för att bara avfärda Bmw direkt.

Och angående verkstäder är det ingen skillnad, varken auktoriserade Bmw eller Volvo i stan hör till favoritverkstäderna tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

560 Inlägg
27 december 2009
En 850 är aldrig fel asså smile, om något går sönder så kryllar de om reservdelar samt om du vill "styla" den lite så finns det miljoner alternativ... Men varför inte en Ford Sierra? Bakhjulsdrivet är betydligt roligare. lycka till
Senast redigerat av Wilsgaard (27 december 2009)

blacken
27 december 2009
Rquired skrev:
blacken skrev:
Rquired skrev:

Ta en vild gissning till varför jag inte har en Volvo, jo för att försäkringen är lika dyr, bilen är dyrare att serva och Bmw ger så mycket mer. Se så det kan variera, därför det är lämpligare att kolla upp premien istället för att bara avfärda Bmw direkt.

Och angående verkstäder är det ingen skillnad, varken auktoriserade Bmw eller Volvo i stan hör till favoritverkstäderna tongue

Ta en annan chans på att man nogrannt hava jämfört mellan dom, och Volvon vann med hästlängder i allt över bmw:n, framför allt ekonomiskt sett. Var faktiskt inne på att skaffa en 318 touring, men den är åtskilliga tusenlappar dyrare i försäkring än en 745/945:a för mig. (Bor i ett ghetto alldeles vid dom södra reservaten i fjollträsk, så halvförsäk är minikrav för en).

Förenade Bil är mycket mera bängare, drygare, dummare, ohederligare än någon annan märkesverkstad jag har haft "nöjet" att interagera med. tongue Dom är nog det största skälet (efter försäkringskostnaden) till att jag förmodligen aldrig kommer att skaffa en BMW.
Har faktist ägt en BMW en gång en 2002 Ti, fasen vad den gick!, innan den rasade..
Senast redigerat av blacken (27 december 2009)

387 Inlägg
27 december 2009
vill du ha en rollig första bil som nt e så dyr å äga å köra så säger ja ford sierra :d bakhjulsdrivet också tongue

annars skulle ja valt en saab 9000 eller 900 ,

63 Inlägg
27 december 2009
Har själv nyss köpt mig en e36 328 cupé och ja e grymt nöjd smile  ja tkr att du borde kolla in bmws 3 serie. de har ju rätt så bra effekt orginal och så låter de ju för jäkla gott wink

Ointresserad.
936 Inlägg
27 december 2009
steifan skrev:
Köp ingen Turbo-bil, blir bara "toktrim" och nedkörda lyktstolpar! hehe  wink

Klart "pysen" ska ha turbo wink

Teabag appreciation club.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
27 december 2009
Rquired skrev:
blacken skrev:
Rquired skrev:
Beror helt och hållet på individen, men generellt blir Bmw lite dyrare.

Tänkte på att killen som ska ha den är inte så gammal, då har han troligen ingen bonus heller. Så försäkringen kommer bli rätt hög. Men för en som har kört ner sin bonus är det ju mycket billigare för wink Men annars är Bmw riktigt trevliga och snygga bilar. Gäller bara att läsa på vilka motorer man ska passa sig för wink Autopower.se har fina guider och bra info.
Senast redigerat av Marcus_89 (27 december 2009)

87 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
Tjaba ! Tack för alla grymma svar , NICE! , har kollat runt lite änså länge och spanar blickarna mot Volvo T5 , audi v8 eller saab 900t. Saab gillar jag så där , samma med volvo men audi ÄLSKAR JAG. Turbo ska det vara men en fin v8 är ju heller aldrig fel tongue lite svårt att bestämma mig men tror det kommer bli volvo t5 eller en saab 900t. Grymma svar ! tack wink

F.S.N.
2fast4u
bränt gummi = LOVE

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 januari 2010
Marcus_89 skrev:
Rquired skrev:
blacken skrev:

Tänkte på att killen som ska ha den är inte så gammal, då har han troligen ingen bonus heller. Så försäkringen kommer bli rätt hög. Men för en som har kört ner sin bonus är det ju mycket billigare för wink Men annars är Bmw riktigt trevliga och snygga bilar. Gäller bara att läsa på vilka motorer man ska passa sig för wink Autopower.se har fina guider och bra info.

Tänkte också att killen inte var så gammal, så försäkringen kommer säkert stå på hans farsa wink

Och det är egentligen bara en motor att passa sig för; M40. Dom andra är bra konstruktioner även om det naturligtvis finns saker som kan krångla. Oljepumpsbultarna till V8an tex...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

181 Inlägg
2 januari 2010
Personligen skulle jag aldrig köpa en framhjulsdriven bil som första bil, men då bor jag i och för sig i norrland och vi har väldigt mycket snö på vintern och då är det självklart kul att leka av sig, har du kollat något på mercedes w124 serien? sköna bilar att köra, lättskruvade, billiga delar. Finns soppa snåla som ändå inte går allt för segt

"Endast de bästa är gott nog." - Carl Benz - 1886

Sök