Jag anser att som första bil ska man ha en riktig slit och släng bil om man är mer utav Rally Kalle i sinnet, är man mera laglydig och ansvarsfull så kan man skaffa en finare bil.
Min första bil var en Saab og900S (ltt 145hk) -90 med endast en ägare! 19.000mil, köptes för 6.000kr.
Det var en kanonbil på alla sätt, men eftersom jag ville verkligen "leka" av mig och växla som en dåre fick jag byta bil pga växellådan på saaben inte klarade av det, köpte då istället en Mazda 323F Dohc som jag tycker är ganska så sportig.
Ta reda på själv vilken sorts typ du är, vill du gasa som en galning eller kommer du köra lugnt och stilla?
Anpassa din första bil efter det tycker jag, alla verkar ha så bråttom att ha fin bil direkt när man fyllt 18 och skaffat kortet.
Jag skulle föreslå någon liten japansk bil (Honda Civic, Mazda 323 etc) pga de är små och känns som en go-cart på vägen.
Eller någon gammal volvo 740 om du vill lära dig meka (om du nu inte kan det) och vill sladda och inte behöva vara så rädd om bilen då den tål mycket stryk och sladda är ju alltid roligt
![smile](img/smilies/smile.png)
Nackdelen är väl att den inte är så rolig och tar mycket bränsle.
Att köpa en 540IA är inte så klokt när man är 18. Jag köpte min när jag var 20år för 25.000kr, fick lägga ut 25.000kr på 2mån i rep. Och försäkringen låg på 700kr hel i mån på pappa.
Det många glömmer är att försäkring, soppa, reservdelar måste räknas in i bilen.
Köper man en effektstark gammal bil är den generellt mer sliten än en som har effektsvag. Sen spelar märke och modell in, vissa bilar är tyvärr rena skiten från Fabrik.
Men men, lycka till i letandet!