2519
Sök

Mycket konstigt elfel på BMW 328 E46

125 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
Tjena! Har de senaste veckorna upptäckt mycket konstiga elfel på min BMW.
När jag ska öppna bilen med fjärrlåset, så låser först dörrarna upp sig, men sen åker
varenda ruta ner, både fram och bak. (Häromdagen öppnade jag bilen och 10 cm snö
trillade in i bilen)
När jag väl sätter mig i bilen sen så kan jag inte med hjälp av knapparna hissa upp rutorna. Utan vad jag måste
göra är att samtliga dörrar måste låsas på nytt när jag är inne i bilen, sen måste jag starta tändningen och sen hissa upp rutorna en i taget. Vad tusan kan detta bero på?

Häromdagen när jag gick förbi bilen så stötte jag på ytterligare ett märkligt fel. Ljuset stod på inne i kupén. Samtliga belysningslampor i tak osv lyste, men endast i ca 10 sekunder, sen slockna dom, och 30-60 sekunder senare tändes dom igen, och höll på så.

Nu har det ju varit vinter och ovanligt kallt den senaste tiden, snittar över -5 i kanske 2 veckors tid, men kan verkligen kylan ha en sån inverkan på elen?

Vad tror ni allihop? Är detta något som brukar kunna hända på bilar under vintern?

125 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
Ingen som har nån aning?

1 587 Inlägg
3 januari 2010
ett spöke ?

151 Inlägg
3 januari 2010
hör med dom på autopower så lär du få hjälp.smile
hoppas det löser sig

Play It Loud

BMW entusiast
579 Inlägg
3 januari 2010
Låter som att det kan vara fukt/kondens någonstans, brukar ge riktigt mysko elfel..

I min bil hade jag lite fukt/kondens i förardörren vilket ledde till att c-låset krånglade, elhissarna levde sitt eget liv, ville man dra ner rutan så stanna den och börja åka upp istället, när ja låste upp bilen så åkte även rutorna ner nån gång (dock snöade det inte då som tur var tongue) osv..
Har även haft problem med innerbelysningen vid ett annat tillfälle då bilen fick för sig att dörren fortfarande var öppen och innerbelysningen inte stängdes av av sig själv, även detta var fukt..
Att plocka ner dörrsidorna och spruta in WD40 vid kontakter m.m. var lösningen för mig iallafall smile

Ja du har väldigt liknande symptom på din bil så jag är övertygad om att det är fukt/kondens som spökar för dig.
Lycka till iallafall smile
Senast redigerat av dfine (3 januari 2010)

564 Inlägg
3 januari 2010
Kolla så inte kabelstammen från förardörren in i karossen har blivit skadad eller klämd. Kanske den har fasnat i rutmekanismen innanför dörrsidan? Eller i kläm vid gångjärnen?

125 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Härligt, några bra tips till slut. Jag ska ta o se vad jag kan göra!
Tack för hjälpen!

Sök