2467
Sök

Besikta i förtid?

140 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Hej!
Min vinterbil är besiktad tills slutet på mars, men står i valet om jag ska chansa på att behålla den till mars då besiktning ska göras..ifall det finns massor fel, tänkte om man boka en besiktning nu ist. å ser om man får igenom den, men om jag kuggar besiktning nu,är den fortfarande laglig i trafik tills i mars?

MVH Filip

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 januari 2010
Besiktar du den nu, och du får en anmärkning så måste denna åtgärdas inom 2 månader, och efter en så får du körförbud.

Logiken säger väl det mesta, de hittar ett fel på din bil som gör den trafikfarlig. Således måste du åtgärda det.
Senast redigerat av Tom (3 januari 2010)

Braaaaap?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
3 januari 2010
du har ju en besiktningsperiod som du kan besikta bilen på! missar du så har du en månad på dig att fixa felen, precis som vanligt!

alltså går den inte igenom så har du en månad att köra!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 januari 2010
båge skrev:
du har ju en besiktningsperiod som du kan besikta bilen på! missar du så har du en månad på dig att fixa felen, precis som vanligt!

Nu tänkte han ju besikta den utanför besiktningsperioden, och undrade om han fortfarande fick köra tills denna tog slut även om de hittar ett fel nu.

Braaaaap?

140 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Tom skrev:
båge skrev:

Nu tänkte han ju besikta den utanför besiktningsperioden, och undrade om han fortfarande fick köra tills denna tog slut även om de hittar ett fel nu.

exakt, tänkte besikta nu för att se om det var ngt. att behålla:P

16 197 Inlägg
3 januari 2010
Tom skrev:
båge skrev:

hittar dom fel så gäller de som vid en vanlig besiktning.. efter en månad så blir de körförbud..

å även om den skulle gå igenom så måste han iaf besikta om den inom perioden.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 672 Inlägg
3 januari 2010
men måste han inte besikta i besiktningsperioden också? fick jag höra av en gubbe på lokala stationen! likaså när jag besiktat BMWn på våren så har jag fått kallelse under perioden på hösten!

EDIT:
Evil hann före!
Senast redigerat av båge (3 januari 2010)

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

140 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
båge skrev:
men måste han inte besikta i besiktningsperioden också? fick jag höra av en gubbe på lokala stationen! likaså när jag besiktat BMWn på våren så har jag fått kallelse under perioden på hösten!

EDIT:
Evil hann före!

Så egentligen spelar det ingen roll om jag skulle få igenom den nu?, måste ändå besiktas i mars igen..då väntar jag å chansar i vår sen!

2 672 Inlägg
3 januari 2010
jopp, vänta iaf till perioden börjar!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

43 Inlägg
3 januari 2010
Detta känns precis som det du söker, bilen blir kontrollerad men varken godkänd eller kuggad utan du får bara veta vilka fel som finns.

http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … nt&m=4

Sen finns även denna som verkar vara en lite dyrare och mer grundlig genomgång:

http://bilprovningen.se/Externt/bpweb.n … nt&m=1

140 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Frankisch skrev:
Detta känns precis som det du söker, bilen blir kontrollerad men varken godkänd eller kuggad utan du får bara veta vilka fel som finns.

Där har vi det!
Ska boka tid imorn, tack så mycket!big_smile

43 Inlägg
3 januari 2010
e30racing skrev:
Frankisch skrev:

Där har vi det!
Ska boka tid imorn, tack så mycket!big_smile

Nice smile Lycka till!

261 Inlägg
4 januari 2010
Man har 5 månader på sig.Ska du besikta i Mars,har du 2 månader innan och 2 efter som du också får besikta i.
Dessutom får man INTE köra med bilen mer än vad som behövs för att få felet åtgärdat.Många tror man får köra "hur som helst" bara man besiktat även om man fått 2:or.Men det är fel!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 januari 2010
orkade inte läsa hela tråden men förmodligen har nån säkret sagt de rätta svaret att besar man innan man ska in måste man ändå in när de är ens period dvs meninglöst för man inte orkar vänta på de ev felen
en sak om man fått ombes i flyganbes och måste in..

men om de är fel du är ute efter så kan man ju lämna in bilen på vissa verkstader "gratis förbes" dvs de letar upp alla brister ..  vet inte exakt vilka som har de just gratis men vet iaf tex volvo har de. om de inte tagit bort de för 2010

888 Inlägg
4 januari 2010
Vad har du för slutsiffra på regnumret?

Mvh Henke

1 853 Inlägg
4 januari 2010
En annan grej med att förbesikta bilen är: att man blir kallad endå i mars (som i detta fallet) då du inte kan ändra på din besiktnings period. Dvs att du inte får ett år från det datum du besiktar bilen.

Så det är typ helt meningslöst om du inte ska sälja den som ny besiktad då ifs...

EDIT: detta var redan sagt... sorry smile

/mvh soyd
Senast redigerat av soyd (4 januari 2010)

140 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
Vad har du för slutsiffra på regnumret?

Mvh Henke

Har en 1:a..

MVH

888 Inlägg
4 januari 2010
Då har du ju besiktningsperiod nu. bara att köra in på vanlig besiktning.

261 Inlägg
4 januari 2010
1:a är Januari plus/minus 2 månader.

Sök