Tjena!
Har försökt söka i varenda forum jag känner till och även googlat så gott det går, men kommer inte fram till någonting så ni ska få hjälpa mig här.
Ska ta mig ett försök att skriva lugnt och fint här på forumet om mitt lilla problem med min tänkta vinterbil, utan att få något större dampryck som jag haft här ute på gården tidigare idag!
I allafall, bilen är en Volvo 740 GL -88a med höfläkt och hela köret..
Jag vet att i dessa bilar brukar det gå att få en mycket, mycket behaglig värme som kan vara alldeles för mycket ibland, men detta gäller inte min bil. Värmen kommer, men det blir inte så varmt som jag vet att det kan. Fläkten fungerar som den ska på alla fyra lägen.
Drar jag värmereglaget så långt till vänster det går, så blåser fläkten kallt. Drar jag reglaget så långt till höger det går, så blåser det varmt. Men som sagt, inte så varmt jag vet att det ska göra.
Har även tittat på värmekranen, och dragit i reglaget samtidigt och vajern justerar "armen" på kranen som den ska göra. Ser heller inga läckage runt omkring kranen, och inte blött på golvet.
Kylarslangarna i motorutrymmet är varma, ser inga eller känner inte av några läckage på några slangar heller. Även slangarna in till värmepaketet, via torpeden är varma. Den ena är dock svalare än den andra, men det förmodar jag är vattnet som kommer ut ifrån värmepaketet?
Kan ju tillägga att vattnet i expansionskärlet är kallt, jag kan alltså vispa runt med fingrarna i kärlet.
Bad dem på Volvo att plocka fram en ny termostat ur deras lager och åkte hem och bytte denna. Men det blev varken bättre eller sämre. Det är en 92 graders termostat om det hjälper er (och mig....)
Tempmätaren i bilen står rakt upp när bilen är varm, så som det skall vara med andra ord..
Har även lagt märke till att när bilen får arbeta och gå hårt, typ när man är ute och sladdar, så känns det som att den pushar ut mer värme än vad den gör när den går lugnt..
Jag blir verkligen inte klok på detta och ordentligt med värme vill man ju ha i bilen när det börjar bli riktigt kallt ute så man slipper sitta o frysa
Någon annan som har haft liknande problem och kanske vet lösningen på detta eller bara har tips och förslag på hur man ska gå vidare.
Tack på förhand garaget!