Fritzell skrev:
Fantastiskt snabba svar! Tack till er alla!
Okej, låter som det vore enklast att byta hela startmotorn. Men detta som ni pratar om: drev, startkrans etc - sitter allt det i startmotorn eller är det kugghjul i själva motorn som kan ha gått sönder? Är inte så hemma på startdelarna. Inte så hemma på nått under huven egentligen förutom elsystemet men vill gärna lära mig!
byta starten är enklast, helt rätt. man vill inte renovera en startmotor om man kan slippa, jag gör det alldeles för ofta då jag jobbar som bilelektriker och det är bara tråkigt
och till volvo är det billigare att köpa nytt än att renovera..
startkransen är alltså drevkransen som sitter på motorns svänghjul, som startmotorns drev hakar i när solenoiden drar ut det.
om någon undrar så fungerar den vanligaste typen av startmotor såhär:
solenoiden har två spolar, en drag och en hållspole.
-när spolarna får spänning från tändlås eller startrelä går en ström på ca 10A genom håll-lindningen och ca 15A genom draglindningen.
-spolarna drar en järnkärna som samtidigt drar en gaffel som skjuter ut drevet, andra änden av kärnan har en kontaktyta för att sluta kretsen till själva motorn.
-när järnkärnan nått ändläget sluts kretsen för motorn över två "kontaktbleck" samtidigt som draglindningen kortsluts mot +, drevet är nu helt utskjutet och bara håll-lindningen håller kvar drevet.
-motorn driver drevet som är fjäderbelastat tills det finner en lucka i startkransen, griper i och vrider runt svänghjulet.
när motorn startat frihjular startmotordrevet tills du bryter strömmen till solenoiden, när den är bruten stannar startmotorn