3614
Sök

Missljud från startmotor på 740 -87

Elektrotekniker
37 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Motorn startar relativt snabbt och fint, men precis när den hoppat igång låter det ibland från startmotorn, har börjat låta oftare och oftare. Låter ungefär som man försöker lägga i en växel utan att frikoppla - ett kärvande ganska HÖGT gnissel typ som varar i max 1,5 sekunder. En bilmek sa att det troligen va att "startmotorn inte gick tillbaka" riktigt. Vad betyder det?

Är det något att oroa sig för? Kan man göra något för att åtgärda det.

Tacksam för svar

Fritzell
Senast redigerat av Fritzell (3 januari 2010)

37 Inlägg
3 januari 2010
#2
Precis så betedde sig min startmotor innan den la av helt och hållet. Jag skulle köpt en begagnad på skroten, det gjorde jag, betalade 100kr för den.

Annars, kan du ta smörja den lite. Kanske funkar bättre då..
Senast redigerat av General_power (3 januari 2010)

446 Inlägg
3 januari 2010
#3
det du hör är startmotorn som hänger kvar i startkransen när motorn startar. beror på att drev och eller startkrans är slitna och har grader som gör att drevet fastnar och när motorn startar varvar startmotorn många ggr snabbare än vad den är avsedd för.

du kan köra så ett tag, men det är inte att rekommendera då startmotorn slits ut väldigt fort tongue

drevet behöver bytas med största sannolikhet och startkransen kan behöva filas till så att graderna försvinner (om det är skadat alltså) annars kommer problemet tillbaka ganska snart. dreven är dyra att köpa lösa, och rep kostar mer än en ny start.

plocka lös startmotorn och kolla om drevet är slitet och har grader på kuggarna, snurrar det även lätt på axeln så är det totalt slut (det ska kunna snurra fritt åt ena hållet, men inte gå lätt), i så fall köp en ny start. biltema har billiga till volvo smile
när starten ändå är lös så kan du kolla hur startkransen ser ut, inga grader får finnas för då kommer som sagt problemet tillbaka snart.

behöver kransen filas så är det inte en så stor operation då den oftast bara slits på två ca 2dm långa ställen mitt emot varandra, av den enkla anledningen att motorn bara stannar på ställen.

Lastbilschaffis
64 Inlägg
3 januari 2010
#4
Du har tre alternativ.
1, skruva loss dom två bultarna som håller startmotorn, inklusive pluskabel på batteriet för att undvika kortis. Ta lämplig lättflytande olja och häv i lagom mängd på axeln.
2, byt startmotor, tjäna tid genom att slippa stå utanför snabbköpet med rasad startmotor. ca 100:-
3, renovera startmotor (dyraste alternativet)

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!

446 Inlägg
3 januari 2010
#5
att smörja startmotorn kommer INTE att hjälpa då det är drevets skador som orsakar det hela tongue

37 Inlägg
3 januari 2010
#6
VW_67 skrev:
att smörja startmotorn kommer INTE att hjälpa då det är drevets skador som orsakar det hela tongue

Kom på detta efteråt, men som jag trodde så la någon annan till de smile

Men att köpa ny är väl som sagt bäst som även några andra skrivit här smile

Elektrotekniker
37 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#7
Fantastiskt snabba svar! Tack till er alla!

Okej, låter som det vore enklast att byta hela startmotorn. Men detta som ni pratar om: drev, startkrans etc - sitter allt det i startmotorn eller är det kugghjul i själva motorn som kan ha gått sönder? Är inte så hemma på startdelarna. Inte så hemma på nått under huven egentligen förutom elsystemet men vill gärna lära mig!
Senast redigerat av Fritzell (3 januari 2010)

446 Inlägg
4 januari 2010
#8
Fritzell skrev:
Fantastiskt snabba svar! Tack till er alla!

Okej, låter som det vore enklast att byta hela startmotorn. Men detta som ni pratar om: drev, startkrans etc - sitter allt det i startmotorn eller är det kugghjul i själva motorn som kan ha gått sönder? Är inte så hemma på startdelarna. Inte så hemma på nått under huven egentligen förutom elsystemet men vill gärna lära mig!

byta starten är enklast, helt rätt. man vill inte renovera en startmotor om man kan slippa, jag gör det alldeles för ofta då jag jobbar som bilelektriker och det är bara tråkigt tongue och till volvo är det billigare att köpa nytt än att renovera..

startkransen är alltså drevkransen som sitter på motorns svänghjul, som startmotorns drev hakar i när solenoiden drar ut det.

om någon undrar så fungerar den vanligaste typen av startmotor såhär:

solenoiden har två spolar, en drag och en hållspole.
-när spolarna får spänning från tändlås eller startrelä går en ström på ca 10A genom håll-lindningen och ca 15A genom draglindningen.
-spolarna drar en järnkärna som samtidigt drar en gaffel som skjuter ut drevet, andra änden av kärnan har en kontaktyta för att sluta kretsen till själva motorn.
-när järnkärnan nått ändläget sluts kretsen för motorn över två "kontaktbleck" samtidigt som draglindningen kortsluts mot +, drevet är nu helt utskjutet och bara håll-lindningen håller kvar drevet.
-motorn driver drevet som är fjäderbelastat tills det finner en lucka i startkransen, griper i och vrider runt svänghjulet.

när motorn startat frihjular startmotordrevet tills du bryter strömmen till solenoiden, när den är bruten stannar startmotorn smile

Elektrotekniker
37 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#9
Okej intressant svar.

Så om jag fattar det rätt är alltså: Startkransen ett jättekugghjul som har direktkontakt med vevaxeln i bilmotorn. När man vrider om nyckeln skjuts alltså drevet i startmotorn ut en bit och hakar i startkransen och börjar då snurra runt. När bilmotorn hoppar igång ligger startmotorns drev kvar i kransen men frihjular, tills bilmotorn stängs av då drevet skjuts tillbaka till sitt orginal-läge?

Isåfall beror alltså ljudet på att den inte frihjular ordentligt utan istället börjar varva järnet? Detta löses genom byte av startmotor men har man otur är även startkransen kass?

General_power: Vilken skrot var du på? På Eklunds i Skövde tar de 500 spänn för en startmotor. Tyckte det var ganska dyrt.. Men ska kolla på skroten i tidaholm dom är billigare.
Senast redigerat av Fritzell (4 januari 2010)

446 Inlägg
4 januari 2010
#10
Fritzell skrev:
Okej intressant svar.

Så om jag fattar det rätt är alltså: Startkransen ett jättekugghjul som har direktkontakt med vevaxeln i bilmotorn. När man vrider om nyckeln skjuts alltså drevet i startmotorn ut en bit och hakar i startkransen och börjar då snurra runt. När bilmotorn hoppar igång ligger startmotorns drev kvar i kransen men frihjular, tills bilmotorn stängs av då drevet skjuts tillbaka till sitt orginal-läge?

Isåfall beror alltså ljudet på att den inte frihjular ordentligt utan istället börjar varva järnet? Detta löses genom byte av startmotor men har man otur är även startkransen kass?

General_power: Vilken skrot var du på? På Eklunds i Skövde tar de 500 spänn för en startmotor. Tyckte det var ganska dyrt.. Men ska kolla på skroten i tidaholm dom är billigare.

frihjulet i drevet är till för att det ska kunna snurra med en liten liten stund efter att motorn startar, av den enkla anledningen att man inte hinner släppa nyckeln så fort wink
men i ditt fall finns antagligen grader på startmotordrev och/eller startkrans vilket gör att drevet hänger kvar i flera sekunder efter att motorn startat. annars var det rätt smile

Elektrotekniker
37 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#11
Aha, då fattar jag smile

Nu har jag monterat bort startmotorn. Det hela gick ganska enkelt trots att det var första gången. Tricket var att använda en lednyckel, mycket 5-56 och ett järnrör som extra hävarm. Behövde inte gå under bilen.

Först lossade jag bultarna och skruvade fast dom igen för jag skulle åka bort ett annat garage och då vart det inget missljud. Precis som man gav den en smäll så funkar det.. Men lär väl återkomma om det är fel i den.

Tog lite bilder: http://img97.imageshack.us/gal.php?g=dsc4470.jpg

Det står 740 -88 på den så det verkar ju som den varit bytt en gång tidigare.

Det går att snurra drevet (lite trögt) åt ena hållet men inte åt andra. Vad jag kan se ser inte drevet speciellt slitet ut men jag vet ju inte hur den såg ut i orginalskick. Vänder man upponer på motorn är det något som klickar/tickar till.

Startkransen i motorn såg heller inte direkt sliten ut, iallafall inte på just det partiet som var framme.

446 Inlägg
4 januari 2010
#12
det drevet såg ju hyfsat fint ut, bortsett från att det har slitits mot drevstoppet, men det är ingen fara eftersom slitmärkena visar att drevet inte gått för långt fram. om inga grader på startkransen finns så är allt du kan göra att smörja bussningarna med lite motorolja och stoppa tillbaka starten smile om du känner för det kan du öppna och kolla hur kolen ser ut, är dom väldigt slitna så kan man ju vara beredd på att den ger upp snart wink

Elektrotekniker
37 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#13
Okej smile.

Det slutade dock med att jag köpte en beggad motor på skroten och stoppade i, så nu är alla missljud borta smile. Tack för alla svar


Sök