3596
Sök

Hu kan man trimma upp en 205gti 1.9 motor utan att byta motor?

4 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
Tja jag äger en 205gti 1.9 motorn. jga undrar hur man kan piffa upp den utan att byta till en annan motor. jag har sportluftfilter och 2.5 tums simons men jag vill ha hästar inte halva hästar??

Skulle va trevligt om ni kan komma på nåra förslag?

Only that you se of me is dust!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 september 2006
Hej, vill du ha mycket mer så är det bara överladdning som gäller... Visst du kan byta kam och porta men det kanske ger 15-20 pollar ma lite tur... Bästa sättet är att ta bort vikt, ut med stereo och all skit i bagaget, mattor och annat bjäfs...

4 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
Men vet du vart man kan få tag på turbokit till en sån?? de skulle va trevligt om det fanns kit..
jag hade tänkte o byta kam o plana top o sådär.. mm turbo låter dyrt finns inte nå mer man kan göra på motorn kanske ett helt race avgas ger ju 10 hästar mer men ja e inte duktig på att trimma men meka kan ja så:smile

Avstängd
1 031 Inlägg
2 september 2006
Sök lite på franska forum så hittar du mer info.

730 Inlägg
2 september 2006
vart fyller man på olja på 205 gti 1,9 liter.
ska man skruva bort den lilla slangen på toppkåpa eller vartr fyller man på??????

Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 september 2006
205gti-Zebbe skrev:
Men vet du vart man kan få tag på turbokit till en sån?? de skulle va trevligt om det fanns kit..
jag hade tänkte o byta kam o plana top o sådär.. mm turbo låter dyrt finns inte nå mer man kan göra på motorn kanske ett helt race avgas ger ju 10 hästar mer men ja e inte duktig på att trimma men meka kan ja så:smile

avgas 10hk? drömm vidare kan ge dig MINDRE eller någon häst mer..1000kr/hk när det är sugmotor finns fina kompressor/turbo  satser till 205 men räkna med 30k+.......
Vill du bara ha piggare och roligare motorkaraktär så kan du chippa,porta,plana,montera extraktorrör och byta kamm ger inte mycket hästar men "Roligare" motor....sen är det bara fortsätta listan kan göras lång men mest valuta ger kompressor/turbo kit....

4 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
okej jag e inte så haj på vad olika trimm ger men de va ren gissning men tack för svaran men isåfall vet du vart man kan hitta kompressor de skulle va lite kul. jag såg massa chiptrimm men dom ger knapp 10 hästar mer?? jag tror de lönnar sig o plana o porta toppen o extrator grenrör coh en annan kam jag borde ha kanske 20 häst mer efter det sen skulle jag villa ha överladning men då e de lika bra att byta till en annan motor..

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 september 2006
205gti-Zebbe skrev:
okej jag e inte så haj på vad olika trimm ger men de va ren gissning men tack för svaran men isåfall vet du vart man kan hitta kompressor de skulle va lite kul. jag såg massa chiptrimm men dom ger knapp 10 hästar mer?? jag tror de lönnar sig o plana o porta toppen o extrator grenrör coh en annan kam jag borde ha kanske 20 häst mer efter det sen skulle jag villa ha överladning men då e de lika bra att byta till en annan motor..

skruvkompressorer finns i "Kit" hos enem och stylingkompaniet är du ute efter riktiga saker är det import som gäller.....chip till sugmotor ger inte värst mycket nej....porta/Plana/Kamm är det som behöves för att bilen ska kännas rejält piggare samt extraktor på det vore bra....

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 september 2006
Ja, turbo kit är lite överskattade, egentligen behövder du bara turbo med wastegate, andra spridare och en piggyback box... Sen måste du ju ha någon som mapapr åt dej med... Detta är ju snik versionen men det funkar...

4 Inlägg
4 september 2006
Trådstartare
tack för alla svar det har hjälpt mkt jag tror det lutar mot att kanske byta motor lr byta kam o plana o porta toppen mm. för en m16i motor har 150kussar så det borde va biligare o trycka ner en sån? men tack igen för alla svar!!!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 september 2006
Ha helt klart billigare, du kan ju sälja orginalmotorn med... Sen har du ju redan avgas så det hjälper ju nya motorn lite med big_smile

Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 september 2006
bumpe skrev:
Ja, turbo kit är lite överskattade, egentligen behövder du bara turbo med wastegate, andra spridare och en piggyback box... Sen måste du ju ha någon som mapapr åt dej med... Detta är ju snik versionen men det funkar...

"Bara" du glömde grenrör,insug mm mm mm mm mm är ALDRIG bara!

Edit: Han ville ha effekt = andra kolvar /Stakar och komsänk så är vi uppe i 20.000kr wink
Senast redigerat av MeloveGolf (4 september 2006)

460 Inlägg
5 september 2006
205gti-Zebbe skrev:
tack för alla svar det har hjälpt mkt jag tror det lutar mot att kanske byta motor lr byta kam o plana o porta toppen mm. för en m16i motor har 150kussar så det borde va biligare o trycka ner en sån? men tack igen för alla svar!!!

Det finns färdiga kit för konvertering med 16v motorn i 205:an
köp en citroen bx med 16v motor som donator (samma motorsom i peugeot),en sån brukar man hitta för nån tusenlapp.

A.E

4 586 Inlägg
16 september 2006
jag har chip gav en rejäll knuff. har en 0-100 tid på 7.7 sekunder

Sök