3600
Sök

Basarna slår igenom på hög volym trots rätt volym på lådan.

Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Sökte runt på forumet men hittade inte några direkta svar på min fundering. Nu när jag fått basarna och steget till att funka med varandra så börjar nu basarna bråka ist. När man drar på volymen så låter det som att basarna inte orkar mer och börjar ist slå igenom.

Läste i några trådar jag hittade att det kan bero på att lådans volym är för liten eller att den eventuellt läcker. Men jag har själv byggt lådan med exakta mått ifrån MDS hemsida för just dom MDS-basarna jag har. Det är dubbla MDS CFR10" och lådan till dom ska ha en volym på 51 liter. Lådan är även supertät! Så vad kan det bero på tro? I lådan har jag även dämpningsmaterial ifrån biltema med "waveform" på väggarna förutom väggen basarna är monterade på.

Steget jag har är ett Proson 4-kanals på 1000watt. Kör det bryggat och 8ohms koppling på basarna.

Länk till basarna jag har:
http://www.mds.se/sv/product/40/MDS-CFR10
Senast redigerat av Steveoo (7 januari 2010)

1 468 Inlägg
7 januari 2010
Flera punkter kan juh va fel
*För lite ström
*gainat felaktit på steget
*du kör basarna i 8 ohm på ett 4ohm steg

Ja menar. 1, 2, 4 ohm har du juh för det mesta i en bil.
8ohm e PA eller stereo för hemmabruk.
O Pa o hemmahögtalare funkar inte så där himla bra i bilen.

Kolla över strömmen o koppla högtalarna i 4ohm eller 2 ohm ist så ska du nog se att du får lite bättre ljud smile

Rätta mig gärna om jag har sagt nåt galet smile

Personlig servicetekniker på Volvo
91 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
Leo86 skrev:
*För lite ström

Kolla över strömmen o koppla högtalarna i 4ohm eller 2 ohm ist så ska du nog se att du får lite bättre ljud smile

Körde även 2ohms koppling innan med bryggning med det pallade inte steget med innan det gick in i protect. Så testade jag skita i bryggningen och då gick det iaf dra på utan att det gick in i protect men då slog dom också igenom på hög volym. Fick även tips här på forumet om att jag skulle köra på 8ohm för att det skulle funka med bryggning på mitt steg.

För lite ström bör det inte va för testar grejerna på rummet och batteriet är fräscht och nyladdat innan jag kopplade ihop grejerna.

Vad menar du med felaktig gaining? Är det volymreglaget på steget?

Kan tillägga att jag inte kör med någon bassbooster eller liknande saker på steg eller stereo.
Senast redigerat av Steveoo (7 januari 2010)

MR
295 Inlägg
7 januari 2010
Kan nog med all säkerhet säga att steget är för klent....  så det är nog distorition du hör...

Sen att köra 8ohm på bilsteg är inga som helst problem utan du får bara mindre effekt..... så det drar inge mer ström.

Sen en ganska bra sak o kolla så att båda basarna är i fas... annars kan det låta som att dom slår igen...

1 523 Inlägg
7 januari 2010
Steveoo skrev:
Leo86 skrev:
*För lite ström

Körde även 2ohms koppling innan med bryggning med det pallade inte steget med innan det gick in i protect. Så testade jag skita i bryggningen och då gick det iaf dra på utan att det gick in i protect men då slog dom också igenom på hög volym. Fick även tips här på forumet om att jag skulle köra på 8ohm för att det skulle funka med bryggning på mitt steg.

För lite ström bör det inte va för testar grejerna på rummet och batteriet är fräscht och nyladdat innan jag kopplade ihop grejerna.

Vad menar du med felaktig gaining? Är det volymreglaget på steget?

Kan tillägga att jag inte kör med någon bassbooster eller liknande saker på steg eller stereo.

e det ett 2 kanaligt steg? kör en bas per kanal! e det enda sättet att det kommer funka annars så köper du ett monoblock! finns en kille på blocket som säljer ett mds T5 för 1000 kr! http://www.blocket.se/alvsborg/Mds_torq … 14&w=3

stahre
7 januari 2010
skriver som föregående, tror det är ett för klent steg du har. Och att du gainat upp till om inte max näst in till. Då antar jag att signalen steget sänder inte är speciellt ren, och du hör dist... Ett vettigt monoblock till basarna skulle jag säga

MR
295 Inlägg
7 januari 2010
stahre skrev:
skriver som föregående, tror det är ett för klent steg du har. Och att du gainat upp till om inte max näst in till. Då antar jag att signalen steget sänder inte är speciellt ren, och du hör dist... Ett vettigt monoblock till basarna skulle jag säga

WORD.... eller ett 2ch steg...

1 634 Inlägg
7 januari 2010
Sedan slår såklart alla basar igenom till slut. Kanske förväntar du dig för mycket? Men hur som helst håller jag med om att steget antagligen är för klent.

Numera Saab 9-5 Aero -00

2 665 Inlägg
7 januari 2010
Proson steg är ju inga seriösa grejer så det är nog så att det inte orkar med så mycket som du tror.

När proson säger 1000watt kan det ju betyda 4x250watt med 10% i dist. Läser du sedan det finstilta så är det 4x75w med 0,1 i dist.

Med 2x75 watt kan man inte spela hur högt som helst. Bara lagom högt.
Senast redigerat av Rickard-v (7 januari 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

MR
295 Inlägg
7 januari 2010
Rickard-v skrev:
Proson steg är ju inga seriösa grejer så det är nog så att det inte orkar med så mycket som du tror.

När proson säger 1000watt kan det ju betyda 4x250watt med 10% i dist. Läser du sedan det finstilta så är det 4x75w med 0,1 i dist.

Med 2x75 watt kan man inte spela hur högt som helst. Bara lagom högt.

med 2x75 ÄRLIGA A-Class watt kan du nog spela bra jävla högt... så det beror på vad för steg o vilket märke osv det är .. wink

Sök