3235
Sök

Volvo 945 LTT-97(automat) Driver inte framåt...

27 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Hej har en Volvo 945 Ltt 97a som är i ganska gott skick förutom att igår märkte jag att det läckte atf olja,dock ifrån kylarslangen som tillhör på något sätt så då var det bara att dra åt bulten.Men när jag skulle sedan köra iväg och hamnade i en backe så la växlarna av och bilen bara tvärstannade i backen.Fick ställa mig på bromsen och lägga i parkering.Startade om och la i Drive,men ville inte fungera.Någon sekund efter startar jag om igen och då fungerar den. Men efter en stunds körning lägger växlarna av att fungera överhuvudtaget.Då var det bara att starta om men vägrade att ta oss framåt.Han visslade lite ifrån lådan också tyckte jag när jag startade den och till slut var det ingen atf olja kvar så då fick jag fylla på nytt men bilen ville som sagt inte driva framåt iaf.Men just nu idag fungerar han att köra på backen hur fint som helst,men fortfarande inte framåt..

Någon som vet vad det kan vara för fel? Att det kanske är något Filter ? osv... Hör gärna av er!

Volvo Fantast
194 Inlägg
3 januari 2010
Hur mycket olja är det på stickan då? Oljenivån i lådan kollas när motorn är igång,

Kan räcka med att det är för lite olja i lådan

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Örebro Racing Team
48 Inlägg
3 januari 2010
Byt olja i lådan och gör rent silen. Låter som det läckt ut lite olja

27 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Jag har varit i garaget nyligen och då tog jag bort all olja i lådan och rengjorde, Sedan tog jag bort filtret,I själva filtret så var det smuts med typ "spån,grusaktigt"Var tjockt ! Jag blåste ur det och gjorde rent allt ihop. Vet inte vad det kan vara för han går hur fint som helst på tomgången och backen,men han tar inte alls på att köra framåt. Han vägrar verkligen och när jag lägger i DRIVE så åker han upp i varv som fan,men inget händer som sagt.. :S

1 915 Inlägg
4 januari 2010
Var det mycket spån i lådan och den inte driver, så är det nog dags för en renovering av växellådan. Alternativt byta till bättre beg låda.

Har du fyllt på olja och testat växellådan efter rengöringen ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

27 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
Det var som slags spån/grus på filtret och rengjorde det,Har rengjort och den står på liften fortfarande..Det värsta var ju att det luktade ju bränt och äckligt som fasen så jag fick gå ut där ifrån.. Vet inte om jag ska göra den chansningen och fylla på nytt ... För jag tror det är lika bra att bara finna en låda(dock svårt) och sen sätta dit den direkt och fylla på olja och massa annat nytt direkt efter.. smile

27 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
Om det är någon som har en/eller vet någon som har en Automat Låda(Volvo 945 Ltt 97a) att sälja så kan ni väl höra av er..
Börjar bli lite tajt här nu.. hmm

27 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Det Behövs Inget Mer. Har Hittat Ny Låda,tack I Alla Fall!

Sök