2728
Sök

Fläktproblem Volvo 740

VolvoPerformance_
11 januari 2010
Trådstartare
Tjenare! Försökte kolla runt noga i forumet ang mitt fläkt problem men lyckades inte hitta något som stämmer in. Det är så här va att fläkten fungerar på alla lägen men den brummar väldigt högt och kan även låta som den slirar? Men till sak riktiga felet är att det inte kommer ut någon som alls luft ur något av munstyckerna. Något som kan tänka sig en ledtråd vad felet kan va med tanke på att själva fläkten " fungerar " ? Haha inte så kul att köra när rutorna immar igen eller fryser på insidan så jag får köra med isskrapan i handen hela tiden, snacka om Gökboet! Tacksam för svar :-)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 januari 2010
fläkten är slut, gnisslar i lagrena sen dör den.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

VolvoPerformance_
11 januari 2010
Trådstartare
Hmm kan du ha rätt i.. Den har iaf inte dött en så länge! Får jag byta skiten med andra ord.. Tack! Finns det andra teorier så skriv gärna alltid kul och veta..

664 Inlägg
11 januari 2010
Om du inte riktigt vet hur du byter den, så sitter just bakom och lite nedan för handsfacket. Jag brukar ta lös handsfacket, två stjärnskruvar på varje sida och två stycken 10:ans muttar under. Sedan givetvis bort med plasten ovanför där man har fötterna. Sedan så sitter den i stjärn skruv, sedan vrider du ut den 1/4 varv till vänster.

Där efter så sitter motorn i två stycken 7:ans skruv på undersidan, sedan är det bara att dra ut den och in med den nya.

Du kanske redan visste, men ville vara snäll smile.

151 Inlägg
11 januari 2010
VolvoPerformance_ skrev:
Tjenare! Försökte kolla runt noga i forumet ang mitt fläkt problem men lyckades inte hitta något som stämmer in. Det är så här va att fläkten fungerar på alla lägen men den brummar väldigt högt och kan även låta som den slirar? Men till sak riktiga felet är att det inte kommer ut någon som alls luft ur något av munstyckerna. Något som kan tänka sig en ledtråd vad felet kan va med tanke på att själva fläkten " fungerar " ? Haha inte så kul att köra när rutorna immar igen eller fryser på insidan så jag får köra med isskrapan i handen hela tiden, snacka om Gökboet! Tacksam för svar :-)

Är det så att fläktmotorn går men inte själva fläktsnurran? Muttern till den har släppt kanse så bara  motorn går:P För är fläkten slut så ska det ju komma luft iaf:P Och går den tungt eller gnisslar så brukar alltid motståndet brinna av så fläkten bara går på 4ans läge. Men ta bort och kolla så fläkt hjulet inte har lossat från motorn av någon konstig anledning:P

Sök