4170
Sök

Hur mäter man kompression?

12 086 Inlägg
11 januari 2010
#21
Jag får siffrorna till 10.8 med originalpackning, 9.5 med dubbla och 8.7 med MLS 3.5mm.

Med 10.8 får du det svetigt med överladd, ett halvkilo med etanol bör du nog inte gå över.
9.5 kan du ladda hur mkt du vill med etanol, med 98 oktan klarar du 1 kg om du har en bra mapp.
8.7 kan du ladda på rätt fint, 1.5kg iaf.
Senast redigerat av JapMax (11 januari 2010)

926 Inlägg
11 januari 2010
#22
JapMax skrev:
Jag får siffrorna till 10.8 med originalpackning, 9.5 med dubbla och 8.7 med MLS 3.5mm.

Med 10.8 får du det svetigt med överladd, ett halvkilo med etanol bör du nog inte gå över.
9.5 kan du ladda hur mkt du vill med etanol, med 98 oktan klarar du 1 kg om du har en bra mapp.
8.7 kan du ladda på rätt fint, 1.5kg iaf.

Enligt info så är orginalkomp 10,5:1  ... eller?
Att volymen i toppen är xxx så vet man ju inte vad kolv och packningsvolymen är.

Mats

12 086 Inlägg
11 januari 2010
#23
mats757 skrev:
JapMax skrev:
Jag får siffrorna till 10.8 med originalpackning, 9.5 med dubbla och 8.7 med MLS 3.5mm.

Med 10.8 får du det svetigt med överladd, ett halvkilo med etanol bör du nog inte gå över.
9.5 kan du ladda hur mkt du vill med etanol, med 98 oktan klarar du 1 kg om du har en bra mapp.
8.7 kan du ladda på rätt fint, 1.5kg iaf.

Enligt info så är orginalkomp 10,5:1  ... eller?
Att volymen i toppen är xxx så vet man ju inte vad kolv och packningsvolymen är.

Mats

Har man borr, slag packningstjocklek och förbränningsvolymen så kan du räkna ut exakt kompförhållande.
Vilket jag gjort och fått värdena jag skrev avrundade till en decimal.

926 Inlägg
12 januari 2010
#24
JapMax skrev:
mats757 skrev:
JapMax skrev:
Jag får siffrorna till 10.8 med originalpackning, 9.5 med dubbla och 8.7 med MLS 3.5mm.

Med 10.8 får du det svetigt med överladd, ett halvkilo med etanol bör du nog inte gå över.
9.5 kan du ladda hur mkt du vill med etanol, med 98 oktan klarar du 1 kg om du har en bra mapp.
8.7 kan du ladda på rätt fint, 1.5kg iaf.

Enligt info så är orginalkomp 10,5:1  ... eller?
Att volymen i toppen är xxx så vet man ju inte vad kolv och packningsvolymen är.

Mats

Har man borr, slag packningstjocklek och förbränningsvolymen så kan du räkna ut exakt kompförhållande.
Vilket jag gjort och fått värdena jag skrev avrundade till en decimal.

Det är sant, men någonstanns blir det motstridiga uppgifter, frågan är vad som gäller?
Om det är positiv eller negativ dome på kolven uppges inte.....
Jag tycker att kompförhållandet är en bra uppgift att utgå ifrån, om det nu är angivet.

Mats

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
12 januari 2010
#25
JapMax skrev:
mats757 skrev:
JapMax skrev:
Jag får siffrorna till 10.8 med originalpackning, 9.5 med dubbla och 8.7 med MLS 3.5mm.

Med 10.8 får du det svetigt med överladd, ett halvkilo med etanol bör du nog inte gå över.
9.5 kan du ladda hur mkt du vill med etanol, med 98 oktan klarar du 1 kg om du har en bra mapp.
8.7 kan du ladda på rätt fint, 1.5kg iaf.

Enligt info så är orginalkomp 10,5:1  ... eller?
Att volymen i toppen är xxx så vet man ju inte vad kolv och packningsvolymen är.

Mats

Har man borr, slag packningstjocklek och förbränningsvolymen så kan du räkna ut exakt kompförhållande.
Vilket jag gjort och fått värdena jag skrev avrundade till en decimal.

Förbränningsvolymen jag angav gällde toppen. Det saknas info om vilken volym som det blir på kolven, förutsatt att den inte är helt plan dvs och vänder precis i höjd med blocket smile

Så du kan inte räkna ut vilken komp det blir original utan får helt enkelt utgå från att 10,5:1 stämmer.

Och när ni räknar ut volymen som packningen ger så kan ni minst lägga till 1mm över borret då packningen brukar vara liiite större, inte för att det gör någon stor skillnad men många bäckar små smile
Senast redigerat av DrKamikaze (12 januari 2010)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

12 086 Inlägg
12 januari 2010
#26
Ok.. ni har rätt. Kolvens ev volym räknade jag inte med. Packningen därimot är verkligen inte 1mm tjockare än vad som skrivs, tjockleken brukar skrivas i 0ihopklämt förhållande. Och jag har aldrig hört talas om en standardkolv som inte går ända upp.

Men ta mina värden och dra av 0.3 så är de ungefär då tongue

Till trådskaparen kan jag ju meddela, oavsätt annat, att originalkompet inte är lämpat för större laddtryck.
10.5:1 har M50B25 vilket folk laddar 1kg med etanol, men nu är de ju en opel vi pratar om.

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
12 januari 2010
#27
JapMax skrev:
Ok.. ni har rätt. Kolvens ev volym räknade jag inte med. Packningen därimot är verkligen inte 1mm tjockare än vad som skrivs, tjockleken brukar skrivas i 0ihopklämt förhållande. Och jag har aldrig hört talas om en standardkolv som inte går ända upp.

Inte tjocklek, diametern på "hålet" i packningen

Och angående kolven var det som exempel på när där inte finns någon volym att räkna på, sa inte att det var så, läs om läs rätt smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)


Sök