Sen skruvar du ur alla tändstift och skruvar i testaren i tex första. Dra runt startmotorn så motorn går runt. Gå ut och kolla, anteckna, nästa cylinder samma procedur.
Sen är det klart. Om man ska skratta eller gråta, det är ju upp till resultatet
Det dom ovan pratar om är kompressionstryck och du vill veta kompressionsförhållandet och det är något man räknar ut, för att kunna räkna ut det behöver du en mängd mått så det enklaste/snabbaste är nog att helt enkelt googla lite på din motor och få fram vilken kompression den har
Utan att veta något alls om opel egentligen så gissar jag på att motorn heter c16xe? X:et i modellbeteckningen betyder tydligen att kompressionen ligger någonstans runt 10-11,5:1
Motorn heter X16XE och har 106hk om det nu hjälper? Behöver nämligen veta om jag behöver byta till andra kolvar innan jag monterar turbon. det är därför jag frågar.
Har kikat lite på Kolvar, men hittar bara Högkompressions kolvar, Men om man ska ladda med turbo måste jag ju få ner Kompen. hur går man till väga? eller finns det låg komp kolvar?
Har kikat lite på Kolvar, men hittar bara Högkompressions kolvar, Men om man ska ladda med turbo måste jag ju få ner Kompen. hur går man till väga? eller finns det låg komp kolvar?
Wiseco hitta jag när jag googlade på din motor, 8.5:1 hade dom bl a. Finns ju andra sätt, svarva kolvarna, montera tjockare packning mm. Kolvarna går ju säkert på 8000kr så de är ju lite pengar.
Har kikat lite på Kolvar, men hittar bara Högkompressions kolvar, Men om man ska ladda med turbo måste jag ju få ner Kompen. hur går man till väga? eller finns det låg komp kolvar?
Har kikat lite på Kolvar, men hittar bara Högkompressions kolvar, Men om man ska ladda med turbo måste jag ju få ner Kompen. hur går man till väga? eller finns det låg komp kolvar?
Wiseco hitta jag när jag googlade på din motor, 8.5:1 hade dom bl a. Finns ju andra sätt, svarva kolvarna, montera tjockare packning mm. Kolvarna går ju säkert på 8000kr så de är ju lite pengar.
Om man ska montera en tjockare packning. vilken storlek ska man ha den på då? har inte tänkt att ladda mycket med turbon, så finns de andra sätt som är billigare så tar jag naturligtvis de.
Cometic gasket heter ett företag som till verkar topplockspackningar med namnet MLS, de borde finnas till din bil, de finns flera tjocklekar. Hur tjock får man räkna ut med borr/slag och förbränningsrummets volym. alt bara kompförhållandet så kan du få ett hum.
Okej. ingen som har koll på de där? jag och matematik var ingen bra idé sa lärarn när jag gick ut skolan. Ingen som kan tala om för mig vilken packning jag ska ha för att kunna köra med turbo?
Enligt wiseco: X16XE Borr: 79mm Slag: 81,50mm Längd på stakar: 129,75mm Tjocklek på packning 1,27mm Kompression: 10,5:1 Och toppens förbränningsrum är 34,50cc
Där är mer än tillräckligt med fakta för att räkna ut vilken komp en tjockare packning skulle ge
Med dubbla packningar skulle du i så fall komma ner på 9,3:1 i komp. Helt OK om man laddar försiktigt. Då beror det lite på om det är en 4v topp eller 2v topp. 4v tål lite mer utan att spika.