2682
Sök

Hur mäter man kompression?

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#1
Vill veta hur högt kompression jag har på corsan, Nån som vet hur man mäter eller redan vet hur hög kompression de brukar ha?


Det är en Opel Corsa b 1.6 16v GSi..

Nån som har koll?


16 197 Inlägg
10 januari 2010
#2
man köper en komptestare.. tror tom att de finns på biltema,   en liten prylar med en tryckmätare på som man skruvar ner i tändstiftshålet.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 482 Inlägg
10 januari 2010
#3
Som skrivet, finns komptestare på biltema.

Sen skruvar du ur alla tändstift och skruvar i testaren i tex första. Dra runt startmotorn så motorn går runt. Gå ut och kolla, anteckna, nästa cylinder samma procedur.

Sen är det klart. Om man ska skratta eller gråta, det är ju upp till resultatet wink

BLT Service
Theracords Music Label

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#4
Jag har inget fel på motorn big_smile behöver bara veta hur hög komp de är för framtida modifikationer big_smile


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
10 januari 2010
#5
Det dom ovan pratar om är kompressionstryck och du vill veta kompressionsförhållandet och det är något man räknar ut, för att kunna räkna ut det behöver du en mängd mått så det enklaste/snabbaste är nog att helt enkelt googla lite på din motor och få fram vilken kompression den har smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
10 januari 2010
#6
Utan att veta något alls om opel egentligen så gissar jag på att motorn heter c16xe? X:et i modellbeteckningen betyder tydligen att kompressionen ligger någonstans runt 10-11,5:1

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#7
Motorn heter X16XE och har 106hk om det nu hjälper? Behöver nämligen veta om jag behöver byta till andra kolvar innan jag monterar turbon. det är därför jag frågar.


224 Inlägg
10 januari 2010
#8
Tjena.

X     = 94/12/EC or EC 96
16   = Litervolym

X     = : >10.0-11.5:1
E      = Fuel Injection

Så ja du behöver byta kolvar och sänka kompressionen.
Eller kan du ju fjuttköra lite på 0.1bar på orginalkolvar

Ge fan i TexasBoB!

12 086 Inlägg
10 januari 2010
#9
106hk på 1.6l motor borde bli relativt högt komp, jag skulle tippa på 10:1, vilket jag har i min 540 som jag tänker ladda på knappt 1 kg etanol wink

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#10
Har kikat lite på Kolvar, men hittar bara Högkompressions kolvar, Men om man ska ladda med turbo måste jag ju få ner Kompen. hur går man till väga? eller finns det låg komp kolvar?


12 086 Inlägg
10 januari 2010
#11
LuCiiifer skrev:
Har kikat lite på Kolvar, men hittar bara Högkompressions kolvar, Men om man ska ladda med turbo måste jag ju få ner Kompen. hur går man till väga? eller finns det låg komp kolvar?

Wiseco hitta jag när jag googlade på din motor, 8.5:1 hade dom bl a.
Finns ju andra sätt, svarva kolvarna, montera tjockare packning mm.
Kolvarna går ju säkert på 8000kr så de är ju lite pengar.

224 Inlägg
10 januari 2010
#12
LuCiiifer skrev:
Har kikat lite på Kolvar, men hittar bara Högkompressions kolvar, Men om man ska ladda med turbo måste jag ju få ner Kompen. hur går man till väga? eller finns det låg komp kolvar?

Finns att få tag på här:
http://www.importperformanceparts.net/i … _opel.html

Bara 549$

Ge fan i TexasBoB!

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#13
JapMax skrev:
LuCiiifer skrev:
Har kikat lite på Kolvar, men hittar bara Högkompressions kolvar, Men om man ska ladda med turbo måste jag ju få ner Kompen. hur går man till väga? eller finns det låg komp kolvar?

Wiseco hitta jag när jag googlade på din motor, 8.5:1 hade dom bl a.
Finns ju andra sätt, svarva kolvarna, montera tjockare packning mm.
Kolvarna går ju säkert på 8000kr så de är ju lite pengar.

Om man ska montera en tjockare packning. vilken storlek ska man ha den på då? har inte tänkt att ladda mycket med turbon, så finns de andra sätt  som är billigare så tar jag naturligtvis de.


12 086 Inlägg
10 januari 2010
#14
Cometic gasket heter ett företag som till verkar topplockspackningar med namnet MLS, de borde finnas till din bil, de finns flera tjocklekar. Hur tjock får man räkna ut med borr/slag och förbränningsrummets volym. alt bara kompförhållandet så kan du få ett hum.

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#15
Okej. ingen som har koll på de där? jag och matematik var ingen bra idé sa lärarn när jag gick ut skolan. big_smile Ingen som kan tala om för mig vilken packning jag ska ha för att kunna köra med turbo?

får bara huvudvärk på att ens försöka räkna.


DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
925 Inlägg
10 januari 2010
#17
Tala om vilken slagläng och cylinderdiameter du har så kommer du att få hjälp med det!


Mats

12 086 Inlägg
10 januari 2010
#18
..och kompförhållande så kan jag räkna åt dig

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
11 januari 2010
#19
Enligt wiseco:
X16XE
Borr: 79mm
Slag: 81,50mm
Längd på stakar: 129,75mm
Tjocklek på packning 1,27mm
Kompression: 10,5:1
Och toppens förbränningsrum är 34,50cc

Där är mer än tillräckligt med fakta för att räkna ut vilken komp en tjockare packning skulle ge smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

925 Inlägg
11 januari 2010
#20
Med dubbla packningar skulle du i så fall komma ner på 9,3:1 i komp. Helt OK om man laddar försiktigt.
Då beror det lite på om det är en 4v topp eller 2v topp. 4v tål lite mer utan att spika.

Mats


Sök