2953
Sök

Saab 9000 -90. Ihopmontering av topp & Kamaxlar..

132 Inlägg
13 september 2006
Trådstartare
#1
Tjenare..

Ni tycker säkert jag e tjatig nu, men jag vill bara vara på den säkra sidan..
När jag nu ska montera tillbaka toppen efter planing, och packningar utbytta, behöver jag tänka på något speciellt när kamaxlarna ska på plats?
Jag vet att motorn ska stå i OD, och att dreven t axlarna ska peka på sina markeringar..
Men är det något utöve detta? Något bra tips som gör det hela lättare?

Tacksam för alla svar ni kan ge smile

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

5 710 Inlägg
13 september 2006
#2
Njaa... det kan vara värta att dubbellkolla-trippelkolla, vrid runt motorn ett varv och kolla igen.
Glöm inte att nollställa kedjespännaren wink

MVH Jonas
..............

132 Inlägg
14 september 2006
Trådstartare
#3
Men om man vrider runt motorn ett varv, så sitter ju inet alla markeringar på rätt ställe.. Eller vad menar du? Kolla om ventilerna slår i?
Det kanske rekomenderas att byta kedjan på bilen?!
Jag vet inte när der gjordes senast på denna, men bilen har ju gått 30k..
Glömde mäta av spännaren när jag tog ut den..

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

132 Inlägg
16 september 2006
Trådstartare
#4
En sak till jag funderar på..
Jag har fått som tips att byta O-ringen till oljepumpen..
Men jag funderar på vilken O-ring det talas om?!
När jag kollar i EPC-programet så hittar jag ingen separat O-ring i närheten av Oljepumpen, så jag fuderar på om jag kollar på fel ställe, eller hur jag ska få tag på en ny?!
Tackasm för hjälp!

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

5 710 Inlägg
17 september 2006
#5
9000Turb0 skrev:
Men om man vrider runt motorn ett varv, så sitter ju inet alla markeringar på rätt ställe.. Eller vad menar du? Kolla om ventilerna slår i?

Sorry....2 varv skll du vrida.
Anledningen är att man kan tycka att man fått dit allting rätt men när alla glapp har gjort sitt, spännare gått ut osv kan det endå vara en kugge fel och då är det bra att vrida runt några varv bara för att ha 100koll innan man startar.


9000Turb0 skrev:
Det kanske rekomenderas att byta kedjan på bilen?!
Jag vet inte när der gjordes senast på denna, men bilen har ju gått 30k..
Glömde mäta av spännaren när jag tog ut den

Då kan det vara dags....men spännarens utgång och ljudet från kedja/släpor får avgöra.

9000Turb0 skrev:
Jag har fått som tips att byta O-ringen till oljepumpen..
Men jag funderar på vilken O-ring det talas om?!

Sitter en o-ring i locket som täcker pumpen, om det är ett måste att byta vetti f... men där sitter den iaf.
Finns att köpa separat.

MVH Jonas
..............

132 Inlägg
17 september 2006
Trådstartare
#6
jonTe skrev:
9000Turb0 skrev:
Men om man vrider runt motorn ett varv, så sitter ju inet alla markeringar på rätt ställe.. Eller vad menar du? Kolla om ventilerna slår i?

Sorry....2 varv skll du vrida.
Anledningen är att man kan tycka att man fått dit allting rätt men när alla glapp har gjort sitt, spännare gått ut osv kan det endå vara en kugge fel och då är det bra att vrida runt några varv bara för att ha 100koll innan man startar.


9000Turb0 skrev:
Det kanske rekomenderas att byta kedjan på bilen?!
Jag vet inte när der gjordes senast på denna, men bilen har ju gått 30k..
Glömde mäta av spännaren när jag tog ut den

Då kan det vara dags....men spännarens utgång och ljudet från kedja/släpor får avgöra.

9000Turb0 skrev:
Jag har fått som tips att byta O-ringen till oljepumpen..
Men jag funderar på vilken O-ring det talas om?!

Sitter en o-ring i locket som täcker pumpen, om det är ett måste att byta vetti f... men där sitter den iaf.
Finns att köpa separat.

Tackar för denna detaljrika förklaring smile

Jag vill bara känna mig säker innan jag vrider på nyckeln, efter jag satt ihop motorn igen..
Men det är väl bara en massa överdrivna rädslor som spökar i en..

O-ringen har jag hittat, men ja har inte hittat någon som säljer den..
Saab reservdelar har ju inte öppet under de tider jag har möjlighet att komma dit, så får la c hur jag gör med den smile

Men nu har jag "puttsat" upp motorn och de detaljer som jag monterat ner..
Ventilkåpa och insprut ska blästras till veckan, sen är det bara montering och många svordommar som återstår!

Har också beställt en drös med nya leksaker som kommer smällas i samtidigt.. smile

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

5 710 Inlägg
18 september 2006
#7
9000Turb0 skrev:
Ventilkåpa och insprut ska blästras till veckan,

Var noga med att täcka så undersidan av ventilkåpan eller hålet till VV inte kommer i kontakt med blästersand.
Det bästa är om man kan montera kåpan på en gammal topp då man får bra tätning mot sanden.

MVH Jonas
..............

Vilse i pannkakan...
28 Inlägg
18 september 2006
#8
Glöm inte att montera kamöverfallen på rätt sätt! De är ju märkta och ska således inte blandas ihop smile Viktigt är även i detta skede att inte blanda ihop skruvarna till överfallen då en av dem har ett spår i sig som agerar oljekanal till överfallet!

Läs mer om detta här! -> http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=86927

Mvh Magnus



Sök