3211
Sök

Volvo 850 GLT - 93 blir varm som f-n

109 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#1
Saken e den att jag köpte en volvo 850 - 93. som jag visste så hade slangen längst ner till kylaren gått av under färd, förra ägaren fixade detta och kunde köra hem, cirka 8 mil.

bilen har stått still i cirka 4 mån, tills jag köpt den för 2 månader sen. nu till mitt problem:

när jag kör så kan jag köra ibland 1 timme och ibland bara 10 minuter innan tempmätaren skjuter i höjden. rakt upp på det röda.  jag kan fortsätta köra och sen bara dyker den ner till normal temp igen
( typ mitten på mätaren )   så fortsätter jag köra och sen flyger den upp igen.
Känns som det inte e allt rätt på denna bilen sad

Har haft den inne och fått bytat kamrem, vattenpump, olja, oljefilter och stift. och även termostat.  ska ut senare ikväll o byta tempgivare oxå för det kunde dom inte göra då dom inte hade nån hemma på verkstan.

har frågat många o vi har felsökt men hittar inte nåt fel. o det enda stället som vatten kommer ut ur är expandstionskärlet.  och det kommer ingen blå eller svart rök, och bilen går som en klocka men det e ju lite surt att den jävla tempmätaren skjuter i höjden hela tiden så man e ju lite orolig.

Någon som har några tips på vad det kan vara om det nu inte hjälper när jag byter tempgivaren senare ikväll?

jag e tacksam för alla tips o råd!!!


och om detta inlägg nu har hamnat fel så ber jag om ursäkt för detta.


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
23 april 2009
#2
Fläkten? (eller tempgivaren, men det märker du ju snart).
När blir bilen varm? (köer/landsväg o. dyl.), startar fläkten över huvud taget?

109 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#3
ska ut nu o byta tempgivare.

den kan bli varm när som helst.  om jag kör en timme eller tio minuter spelar ingen roll. 

ja fläkten funkar, den blåser. men vet inte om den blåser på "rätt" håll.  om jag sätter ner handen mellan motor o fräkt så blåser den in mot motorn.

men ska ut nu o byta, o köra en runda med bilen o se vad som händer

tack o hej så länge


109 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#4
kunde inte byta tempgivare, men körde ut o passade på att filma hur tempmätaren håller på när man e ute.

http://www.youtube.com/watch?v=3_hFmOGYl60

http://www.youtube.com/watch?v=j32j14eq3d4

http://www.youtube.com/watch?v=qODKYO1YCWg ( denna e typ 6 min, dom andra e lite mindre )

kan ju se här hur den beter sig.  tror ju inte att toppen e kass eftersom varmen sjunker så fort och det kan vara så att värmen bara skjuter i höjden, bara för att sen sjunka ner på normal temp direkt igen.

men titta gärna på filmerna o kanske säg vad ni tror, e som sagt väldigt tacksam för all hjälp.


140 Inlägg
23 april 2009
#5
Kokar den när den går upp på rött oxå? isåfall är säkerligen toppen eller topp packningen blåst...

109 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#6
nä, den kokar inte, den visar ibland på att vattenkärlet har lite vatten, ( glykol ) men den fylls upp igen.  och troligen luft i kylsystemet.

och kan det va toppackningen fast det inte kommer blå rök??

och det rycker ju inte i motor-rummet, det läcker ju inte där nånstans.

snälla   HJÄLP!!


143 Inlägg
24 april 2009
#7
men byt temp givaren kanske inte är så svårt att förstå att det är problemet? när den står på kok fast den inte kokar?

109 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#8
håller på att skruva med bilen nu, återkommer med svar.

o det e ju som du skriver cj:  tror att det e tempgivaren eftersom den inte kokar och den står på full värme,   så misstänker oxå tempgivaren.  men ska även byta termostathus och lyfta av insuget.  där e en slang till vevhusventilationen som inte är tät. så ska fixa det oxå nu på samma gång tänkte jag.

återkommer med svar när jag e klar


321 Inlägg
24 april 2009
#9
samma problem som mig !! jävla skit, skriv gärna när du vet vad som är fel smile


109 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
#10
kan säga så mycket att jag har bytat: vattenpump, termostat.   

ska byta: termostathus och tempgivare.

skriver här när allt e klart men blir tidigast måndag,  får min packning till insuget då.  så kan jag montera ihop allt igen


MED[liten]LEM
226 Inlägg
24 april 2009
#11
Skulle sätta en slant på att det är topplockspackningen som har gått. (eller möjligtvis luft i systemet) Ta ett komp-prov, det duger bra med en biltemaprovare.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

109 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#12
så nu har jag satt ihop skiten igen, ny termostat, nytt termostathus, ny temptgivare och fixat vevhusventilationen. satt ihop allt med nya packningar.

allt funkar bra men nu blir den fortfarande varm som fan.

bara en sak kvar att göra:  Byta toppa packning.

kan man kanske passa på att byta till andra kamar o annan topp?

det som sitter på nu e ju 850 GLT- original - 93.


Elektriker
139 Inlägg
13 januari 2010
#13
Har läst i haynesboken om fenomenent.. det kan ju vara så att du fyllt på glykolen för snabbt, o därmed fått luft i systemet..(eftersom du byter vattenpump vid kamremsbytet, så bör en byta glykolen me.) 
det kan la vara så enkelt bara att tappa ur allt, sen hälla i litelite i taget.. så det inte kommer luft..men bara en teori..

mvh Freddah850

En riktig volvo är bakhjulsdriven!


Sök