3509
Sök

Audi 4,2 vs 2,7T

7 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#1
Är väldigt sugen på en quattro, men är väldigt osäker på om jag bör välja v8n eller biturbon. Om jag skulle välja turbon skulle jag givetvis chippa den.

Så frågan är hur dom står sig mot varandra?

Och vilken som skulle va billigast att äga?

2 982 Inlägg
13 januari 2010
#2
4,2an är given för min del.
RÅÅÅ-kraft och mustigt ljud!


2 982 Inlägg
13 januari 2010
#3
om jag inte har fel så har 2,7T Biturbo och inte bara singelturbo. motorn har mycket att ge även vid turbobyte och mappning


7 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#4
Residence skrev:
om jag inte har fel så har 2,7T Biturbo och inte bara singelturbo. motorn har mycket att ge även vid turbobyte och mappning

Den har biturbo ja, jag vet ju att båda har mycket att ge. Men jag har inte en blekaste hur bra respektive håller osv, har ju hört att turbona ofta rasar så v8n kanske är mer driftsäker?

181 Inlägg
13 januari 2010
#5
Som tidigare nämnts är väl turbosarna lite sådär i 2.7:an, håller för orginaleffekt men ska du chippa så blir livslängden ganska kort.

Är lite rädd för 4.2:an då den har kamrem, är väl bara vidskeplig men, det drar ner lite med en sju mil lång rem som kan pajja allt för en, tkr jag iaf tongue

Annars är det ju en beprövad motor som ska funka helt okey, om man följer vätskebyten och tänddelar osv.


7 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#6
hest skrev:
Som tidigare nämnts är väl turbosarna lite sådär i 2.7:an, håller för orginaleffekt men ska du chippa så blir livslängden ganska kort.

Är lite rädd för 4.2:an då den har kamrem, är väl bara vidskeplig men, det drar ner lite med en sju mil lång rem som kan pajja allt för en, tkr jag iaf tongue

Annars är det ju en beprövad motor som ska funka helt okey, om man följer vätskebyten och tänddelar osv.

Fast att laga en kamrem måste va mycket billigare än 2 turbos?

Administratör
2 980 Inlägg
13 januari 2010
#7
Kamremmen sitter i princip identiskt på 8an som på 6an.

En kopp av den svarta såsen...

7 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#8
Goffen skrev:
Kamremmen sitter i princip identiskt på 8an som på 6an.

Det säger inte mig så mycket, vad spelar det för roll?

Thorssa
13 januari 2010
#9
S4 B6 med 4,2 fick väl kamkedja från årsmodell -04?

7 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#10
kan tillägga att jag inte tänkt mig en sån ny bil, jag hade tänkt mig något i 100.000 kr klassen. så runt 00

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
13 januari 2010
#11
Visst a6 4,2 är en skön glidar bil. Men jag skulle nog satsat på en S6 istället för en vanlig 4,2.
Med egen erfarenhet av 2,7T är att det är en riktigt skön bil. Jag hade en chippad med automatlåda och den hängde av en a6 4,2.
De flesta 2,7T är sålda med sportchassi vilket gör dem mer körvänliga medan de flesta 4,2 har ett vanligt chassi för att är inriktade mer på komfort.
Så enligt mitt tycke så bör valet stå mellan en S6 lr en A6 2,7T
Senast redigerat av p-nyhlen (13 januari 2010)

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
13 januari 2010
#12
Mulliy skrev:
hest skrev:
Som tidigare nämnts är väl turbosarna lite sådär i 2.7:an, håller för orginaleffekt men ska du chippa så blir livslängden ganska kort.

Är lite rädd för 4.2:an då den har kamrem, är väl bara vidskeplig men, det drar ner lite med en sju mil lång rem som kan pajja allt för en, tkr jag iaf tongue

Annars är det ju en beprövad motor som ska funka helt okey, om man följer vätskebyten och tänddelar osv.

Fast att laga en kamrem måste va mycket billigare än 2 turbos?

Med tanke på vad som kan hända om en kamrem ryker av så är turbobyte i sammanhanget en billig historia... i värsta fall innebär ett kamremsras att motorn blir skrot eller nära på om man har farten och varvet uppe ordentligt när den ryker...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

7 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#13
TS_quattro skrev:
Mulliy skrev:
hest skrev:
Som tidigare nämnts är väl turbosarna lite sådär i 2.7:an, håller för orginaleffekt men ska du chippa så blir livslängden ganska kort.

Är lite rädd för 4.2:an då den har kamrem, är väl bara vidskeplig men, det drar ner lite med en sju mil lång rem som kan pajja allt för en, tkr jag iaf tongue

Annars är det ju en beprövad motor som ska funka helt okey, om man följer vätskebyten och tänddelar osv.

Fast att laga en kamrem måste va mycket billigare än 2 turbos?

Med tanke på vad som kan hända om en kamrem ryker av så är turbobyte i sammanhanget en billig historia... i värsta fall innebär ett kamremsras att motorn blir skrot eller nära på om man har farten och varvet uppe ordentligt när den ryker...

Det lät inge kul sad

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
13 januari 2010
#14
Mulliy skrev:
TS_quattro skrev:
Mulliy skrev:

Fast att laga en kamrem måste va mycket billigare än 2 turbos?

Med tanke på vad som kan hända om en kamrem ryker av så är turbobyte i sammanhanget en billig historia... i värsta fall innebär ett kamremsras att motorn blir skrot eller nära på om man har farten och varvet uppe ordentligt när den ryker...

Det lät inge kul sad

Så länge bilen är väl servad så är det inte nått bekymmer med kamrem.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

251 Inlägg
14 januari 2010
#15
Farsan har en 2,7T och den är otroligt härlig att köra. Riktigt landsvägslok.
Accelerationsmässigt känns det knappt att man gasar, resultaten syns på hastighetsmätaren istället.
Riktigt fina bilar bägge 2.
Ang ägar och servicekostnader så är bygge dyra tyvärr.

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 januari 2010
#16
p-nyhlen skrev:
Mulliy skrev:
TS_quattro skrev:

Med tanke på vad som kan hända om en kamrem ryker av så är turbobyte i sammanhanget en billig historia... i värsta fall innebär ett kamremsras att motorn blir skrot eller nära på om man har farten och varvet uppe ordentligt när den ryker...

Det lät inge kul sad

Så länge bilen är väl servad så är det inte nått bekymmer med kamrem.

Nejdå, det är det inte, men det finns många som fuskar med kamremsbyten, dvs de kör längre än vad som är avsett...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

7 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#17
Då tror jag det blir en 4,2 när en bra annons kommer upp, tack för hjälpen.


Sök