2472
Sök

Volvo 850 t5 -95 Tvärdog och oljig!

20 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Hej hej ! Åkte med min 850 här om dagen och helt plötsligt så började bilen att blöddra o h gå dåligt sen tvär dog den bara. Öppnade huven och de va olja som har stänkit överallt. Bogsera hem den till garaget och kollade lite på den dagen efter . Man kan inte se vart oljan kommer i från. Men gjorde rent vevhusventilationen ifall de kunde va stopp i den men de gjorde ingen skillnad. Sen helt plötsligt startade bilen och gick bra igen men efter en stund samma problem men dock ingen olja som sprutade ut.
Någon som har en ide om va de kan vara ? mvh

80 Inlägg
14 januari 2010
Hej! starta bilen, spring ut framför huven och kolla så oljan inte kommer ifrån oljestickan. kommer det därifrån kan jag säga med 97% säkerhet att det är vevhusventen som är igentäppt riktigt ..

Annars låter det som att en packning är trasig/uttorkad. Att när bilen vart igång 2-4 sek så får den upp oljetrycket och skjuter ut olja då.
Vet inte hur det ser ut på 850's motor dock, men du har ingen packning som sitter mellan oljefilterhållarn och blocket t.ex?
Alla oljeslangar är intakt osv?

Volvo & Audi!

20 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
okej okej . Har gjort rent vevhusventilatioen  och den verkade vara okej. Men de konstiga är att de inte kommer någon olja längre ? bilen startar iinte längre. mvh

123 Inlägg
14 januari 2010
de sitter en packbox innanför fördelarlocket som kan flygga ut vid tät vevhusventilation. kolla detta.
du säger att du har kollat vevhus ventilationen.. inte bara att kolla oljefällan.
kolla ventilen som sitter på insuget innan turbon. skall va öppen.
kan va en kanal i oljetråget som är igentäppt. de nedersta hålet på oljefällan.

20 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
okej okej . är det ventilen som sitter ner tryckt i plaströret till turbon från luftburken ?

123 Inlägg
14 januari 2010
Nilssonhbg skrev:
okej okej . är det ventilen som sitter ner tryckt i plaströret till turbon från luftburken ?

ja. men jag skulle först kolla i fördelarlocket. min t5 sköt ut den p-boxen bakom rotor i fördelaren å då stanna min bil helt. gick lite dåligt en bit sen tvär dog den. kolla detta. är nästan 100% på att du har samma fel.

obs! tänk på att de är oljetryck bakom den p-boxen så starta inte motorn om den har hoppat ut!
Senast redigerat av turbo_freak_89 (14 januari 2010)

20 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
okej okej ska kolla det i morgon smile

Sök