3528
Sök

Volvo 945 -96 LTT monterat öppen dump, tappar tomgången

65 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Som sakt, Jag bytte till en öppen dumpventil på min 945a, efter jag hade gjort det och var ut och prövade den lite så märkte jag att jag var utan tomgång...

det konstiga är att så länge jag håller mig under ungefär 2500 rpm så har jag fortfarande tomgång..
går jag över 2.5 så tappar jag tomgången då ja släpper gasen och bilen dör..

någon som har några tips?

820 Inlägg
16 januari 2010
Vet flera stycken som blivit av med tomgången när dom monterat öppen dump på 900seriens turbomodeller, mitt råd är nog att köpa en återcirkulerande och på med sportluftfilter så dumpar den fortfarande gott smile

Om man säger

Smålänning
7 887 Inlägg
16 januari 2010
Styrboxen räknar med att få tillbaka luften som dumpas, och får de inte det surar den ner sig... Därför dör den smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

65 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
Styrboxen räknar med att få tillbaka luften som dumpas, och får de inte det surar den ner sig... Därför dör den smile

går det att säga åt den att ge fan idet? tongue
gå in med dator tex å ställa om något?
eller är det bara meningslöst att försöka få det att funka?

Operatör
346 Inlägg
16 januari 2010
Man kan mappa bort det.

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

Whatever :)
1 652 Inlägg
16 januari 2010
hmm men går de inte att sätta dumpen nära LMM så finns de ju fortfarande luft kvar till insuget... de som redan är finns i IC och tryckrör?

eller jag kanske tänker helt j*vla galet ?
Senast redigerat av XeptiQ (16 januari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

102 Inlägg
16 januari 2010
vad för dumventil satte du dit? kvaliteten på dumpen spelar ganska stor roll ifall att den är otät eller Tät, en öppen dump till en bil som har luftmassemätare är ganska dumt att sätta dit, 
Styrenheten gör ständiga beräkningar på hur mycket bränsle som krävs i förhållande till luftmängden som passerar. En öppen dumpventil gör att den uppmätta luften släpps ut och blir då för fet bränsle blandning. som då får sämmre funktonen och prestanda.. bränsleblandning kan antändas efter förbränningsrummet och kan då förorsakar skador på katalysatorn och turbon.. välj istället endra en återcirkulerande eller en Hybrid dump som är anpassad för bilar med luftmassemätare. Hybrid dumpen fungerar både som en återcirkulerande och öppen. Resultatet blir att hälften av luften återcirkuleras och samtidigt som resten dumpas ut i luften smile

1 652 Inlägg
16 januari 2010
Är de typ som en sån här man behöver för att de ska lira bra med LMM?

http://www.creatix.se/Shop/Page/Art/pgA … p?iId=2608

Trafikledare
563 Inlägg
16 januari 2010
Johan945 skrev:
Som sakt, Jag bytte till en öppen dumpventil på min 945a, efter jag hade gjort det och var ut och prövade den lite så märkte jag att jag var utan tomgång...

det konstiga är att så länge jag håller mig under ungefär 2500 rpm så har jag fortfarande tomgång..
går jag över 2.5 så tappar jag tomgången då ja släpper gasen och bilen dör..

någon som har några tips?

Bygg tillbaka som det var från början och kör med öppet filter.. Dumpar rätt friskt det med, om du laddar lite då alltså. Vad kör du på för ladd??

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

65 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Johan-114 skrev:
vad för dumventil satte du dit? kvaliteten på dumpen spelar ganska stor roll ifall att den är otät eller Tät, en öppen dump till en bil som har luftmassemätare är ganska dumt att sätta dit, 
Styrenheten gör ständiga beräkningar på hur mycket bränsle som krävs i förhållande till luftmängden som passerar. En öppen dumpventil gör att den uppmätta luften släpps ut och blir då för fet bränsle blandning. som då får sämmre funktonen och prestanda.. bränsleblandning kan antändas efter förbränningsrummet och kan då förorsakar skador på katalysatorn och turbon.. välj istället endra en återcirkulerande eller en Hybrid dump som är anpassad för bilar med luftmassemätare. Hybrid dumpen fungerar både som en återcirkulerande och öppen. Resultatet blir att hälften av luften återcirkuleras och samtidigt som resten dumpas ut i luften smile

http://www.collexstyling.se/Shop/Index. … d=CRBOV05L
använder en sådan..

lechen_volvo skrev:
Spänn fjädern i dumpen så den behöver mer vacum för att öppna... Det går att ha öppen dumpventil med LMM om man gör det "rätt"... Är ju såklart inte bra med öppen dump på jusst din bil //Andreas

följde med en hårdare fjäder som jag kan byta ut..
varför är det inte bra på just min bil?

vet inte vad den laddar just nu.. har inte gjort några större justeringar än..

Fetast i stan !!
991 Inlägg
17 januari 2010
polaren hade sin öppna dump på samma sida som lmm  och han hade inte några problem med tomgången på den
bilen var en 940 turbo

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

1 652 Inlägg
17 januari 2010
Klorin_Elvis skrev:
polaren hade sin öppna dump på samma sida som lmm  och han hade inte några problem med tomgången på den
bilen var en 940 turbo

satt dumpen strax efter lmm ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 januari 2010
Detta är en så pass vanlig fråga så att vi har en klistrad tråd som förklarar problembilden.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök