2657
Sök

Volvo 240 dc error

41 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
hej, jag har lite problem med min volvo 240 GLT 1988.

För cirka en månad sen byggde jag en ny ljud anläggning i bilen och när jag lyssnar på musik när jag är ute och kör så sprakar det till i högtalarna och sedan står det dc error på sterion... men det roliga är att basslådan fortsätter att dunka på konstigt nog.

Nu undrar jag om det kan ha och göra med min generator att göra, kanske kolen är slut eller något liknande?

finns det generatorer till volvo 240 som har en högre laddnings ström?

volvoraggare
4 776 Inlägg
17 januari 2010
mät upp hur mycket batteriet laddar vad har du för generator nu är det en 70 ampere eller

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

21 761 Inlägg
17 januari 2010
Eftersom baslådan fortfarande verkar fungera (som dessutom drar betydligt mer ström än stereon) så kan det ju vara strömförsörjningen till stereon som är dålig, kanske glapp i någon av strömkablarna. Du bör göra en spänningsmätning dels på batteriet och dels vid slutsteget, då syns det direkt om spänningen sviktar kraftigt.

Ifall spänningen håller sig på åtminstone 11,5-12 V vid slutsteget så ska även stereon fungera utan större problem, i så fall får du mäta vid stereon hur spänningen är där. smile

Till 240 går det att tex sätta en 100 A universalgenerator från Biltema utan att behöva modifiera någonting, jag har själv en sån generator på min 240-86.
Senast redigerat av Drönirettab (17 januari 2010)

Trafikledare
563 Inlägg
17 januari 2010
Låter som om någon högnivå kanal på stereon blir kortsluten, tex plus och minus till höger fram går ihop..

Prova att ohm mäta högnivå kablarna nästa gång det händer..
Senast redigerat av Melin (17 januari 2010)

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Dieselpower!
534 Inlägg
17 januari 2010
Melin skrev:
Låter som om någon högnivå kanal på stereon blir kortsluten, tex plus och minus till höger fram går ihop..

Prova att ohm mäta högnivå kablarna nästa gång det händer..

Tänkte precis säga detsamma, kortslutning någonstans i högtalarkablarna! smile
vad har du för stereo ? borde stå i manualen!

Sök