3642
Sök

Opel Rekord -68 med Rekord E 2.2 motor - Äter brytare och dör då den blir varm

177 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#1
Den startar riktigt lätt och går bra på tomgången, men efter ett tag dör den och då måste man upp med fördelarlocket och ställa in brytaravståndet igen, även innan då den inte åt brytare så gick den bra i ungefär 10-15 minuter sen suckade den sakta ihop igen.
Vi provade att byta till en lite nyare tändspole och då gick den märkbart bättre, men tändspolen blir riktigt varm istället.
Lagret till fördelaren är helt paj nu, igen, så den måste vi byta, antagligen därför den äter brytare. Men kan det bara vara det som är fel? Eftersom då brytaravståndet höll sig precis likadant så dog den då den blivit varm?
Vet inte heller riktigt vad det är för motor egentligen, står bara 22E. Vi har provat med olika tändspolar och provat att ta bort vakumslangen som går mellan förgasare och fördelare också utan framsteg. Ska vara insprutning men den är rensad, så nu sitter det en Weber 32/36 istället, och förgasaren fungerar som den ska för den har vi kollat säkert 15 gånger också.
Tacksam för lite hjälp.


Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
18 januari 2010
#2
Har haft ett liknande problem med en rekord diesel som blev bensinare.
Hade kopplat plus till spolen på en överbliven 12 v anslutning + opels egen spole
Resulterade i att brytarklackan smalt brytarna gick ihop etc.
Orsaken visade sig vara att nyare oplar (rekord D) har ett förkopplings motstånd inbyggt i kabeln till b + på spolen
dvs att spolen går på 6 volt!
Kopplade in ett dylikt motstånd köpt hos bosch och sen försvann problemet.

Ps
Om du ska ta ur fördelaren så tänk på att ta dän bulten som sitter innanför vattenpumpen yikes

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

177 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#3
Aha men hur stort ska det motståndet vara isåfall? Kanske man kan fråga där man köper motståndet iof.

Jo vi har ju bytt fördelaren en gång tidigare fast då var det bara att ta lös några skruvar nere vid bränslepumpen.


Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
18 januari 2010
#4
Dissection skrev:
Aha men hur stort ska det motståndet vara isåfall? Kanske man kan fråga där man köper motståndet iof.

Jo vi har ju bytt fördelaren en gång tidigare fast då var det bara att ta lös några skruvar nere vid bränslepumpen.

Storleken minns jag inte men det var ett standard till bosch tändspolar,
Opel rekord (D) hade en koppling som gav 12 volt till spolen för att underlätta kall/fukt start
drevs av den extra flatstiftskontakten på starten. Minns inte om C hade samma koppling,  kan två kablar vara vända i s f?
Det är nog idé att köpa en ny universal tändspole och mäta volten  i plusledningen
(förmodar att du har den lite nyare platta spolen)

Min motor var nog äldre än din en 2.0 e från en manta gsi och weber 36 dcd på 1.9 insug

lite OT-kul Opel nitade en plåt med typ/motor nummmer ovanpå det gamla på sina original utbytesmotorer
Pilade man loss en sån från en 1.7 utbytesmotor var det lätt att bes med 2.0......roll

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

3 182 Inlägg
18 januari 2010
#5
kan vara fördelar armen som har blivit böjd vanligt fel på oplar. ta ut fördelaren och kolla om den är rak.

Motborgare
1 099 Inlägg
18 januari 2010
#6
Om den "äter" brytarspetsar pga materialöverföring från den ena kontakten till den andra (titta efter grop och tand på respektive kontakt) så är mitt tips att kondensatorn är kass.

-- K

177 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#7
Q-less skrev:
Dissection skrev:
Aha men hur stort ska det motståndet vara isåfall? Kanske man kan fråga där man köper motståndet iof.

Jo vi har ju bytt fördelaren en gång tidigare fast då var det bara att ta lös några skruvar nere vid bränslepumpen.

Storleken minns jag inte men det var ett standard till bosch tändspolar,
Opel rekord (D) hade en koppling som gav 12 volt till spolen för att underlätta kall/fukt start
drevs av den extra flatstiftskontakten på starten. Minns inte om C hade samma koppling,  kan två kablar vara vända i s f?
Det är nog idé att köpa en ny universal tändspole och mäta volten  i plusledningen
(förmodar att du har den lite nyare platta spolen)

Min motor var nog äldre än din en 2.0 e från en manta gsi och weber 36 dcd på 1.9 insug

lite OT-kul Opel nitade en plåt med typ/motor nummmer ovanpå det gamla på sina original utbytesmotorer
Pilade man loss en sån från en 1.7 utbytesmotor var det lätt att bes med 2.0......roll

Har 12 volt till spolen så långt vet jag iallafall. Så svårt å veta vilken motor det är då det bara står 22E på den. Men där jag köpt brytarna och andra grejer så säger dom att det är till en senare 80 tals opel.

pukan2: då ska vi ta och kolla den, ska man bara vrida runt motorn lite så ser man eller?
kavli: det är själva plasten som ligger emot fördelaren som smälts bort, vi har försökt med att både våtslipa på axeln och fettat in den men eftersom fördelaren rör på sig så blir det nog ändå för mycket friktion.


3 182 Inlägg
18 januari 2010
#8
alltså du måste ta ur fördelaren från motorn, det går in en axel i motorn den brukar bli skev men det låter mest som att du har kortis nån stans eller att du har en jävla värme runt fördelaren. annars kan du ta fördelaren med el från en opel manta så får du brytar löst eller du kanske till o med har kvar elen till 22an.

177 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#9
pukan2 skrev:
alltså du måste ta ur fördelaren från motorn, det går in en axel i motorn den brukar bli skev men det låter mest som att du har kortis nån stans eller att du har en jävla värme runt fördelaren. annars kan du ta fördelaren med el från en opel manta så får du brytar löst eller du kanske till o med har kvar elen till 22an.

Ja nu förstod jag va du menade smile
Men jag tror det är fördelaren som är trasig, för jag fick den av en kompis som fick den av nån och den var antagligen trasig redan då.
Vi har bytt tillbaka till den gamla tändspolen och den gick på samma sätt och vi har provat massa annat. Så det blir till att köpa en fördelare sen ska den gå smile

Tack för hjälpen.



Sök