2265
Sök

Ventilkåpa lim volvo 850

878 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Hej.
Då min 850 läcker liteolja ur ventilkåpan då jag ej har limmat ihop den som man ska.
Vilken lim ska man använda?

Var på en random verksta idag och dom sa att dom använder "Silikon" ifrån biltema?, kan det verkligen funka?????
MVH
Jonas.L

All The best
MVH
Jonas .L

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 januari 2010
Köper på Volvo. Packningsklister och en roller.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

878 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
det vart en jävla pris på volvos vad jag hört?

All The best
MVH
Jonas .L

961 Inlägg
21 januari 2010
såndär blå silikon från swedol funkar kanon .. kommer inte ihåg namnet på de nu

Pure DieselPower

878 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Jockefors skrev:

Hm du kan inte fixa namnet?, har du testat så det VERKLIGEN funkar?

http://www.jula.se/bygg/fogmassa-lim-skum-och-silikon/

nåt därifrån??
Senast redigerat av ejon_850 (22 januari 2010)

All The best
MVH
Jonas .L

961 Inlägg
22 januari 2010
ejon_850 skrev:
Jockefors skrev:

Hm du kan inte fixa namnet?, har du testat så det VERKLIGEN funkar?

http://www.jula.se/bygg/fogmassa-lim-skum-och-silikon/

nåt därifrån??

ne inget från jula , det är från swedol .. för han som äger garaget där jag brukar vara jobbar på swedol här i stan och han använder då de till sina v8 motorer , jag själv använde det silikonet till oljetråget när jag bytte packning där .. skulle kunna kolla med han imorgon om jag träffar på han om namnet på silikonet , är iaf en mörkare tub med en strut som man vinklar åt sidan så kommer det ut silikon smile har du swedol i stan så åk dit o kolla smile ..

Pure DieselPower

73 Inlägg
22 januari 2010
jag köper alltid limmet på volvo, tror jag betalade 250 - 300kr se till att du får det röda limmet som ska vara till toppen på bilen, dom har en förmåga att ge fel lim!

NissanMotorsport
22 januari 2010
lind_skog skrev:
jag köper alltid limmet på volvo, tror jag betalade 250 - 300kr se till att du får det röda limmet som ska vara till toppen på bilen, dom har en förmåga att ge fel lim!

Va är det för skillnad på limmen då?

878 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
300 spänn är ju vackert pris för en lim då jag behöver endast använda det själv och en gång :p,. Tänkte mest om någon köpt ifrån mekonomen eller något samma "slags" lim som fungerar lika bra smile

LOCKTITE har någon slags packningslim som är även röd färgat
Nåt som kan funka ?

Fick fram exakt summa nu kostar det 374 spänn, det är snor dyrt tycker jag ????
Senast redigerat av ejon_850 (22 januari 2010)

All The best
MVH
Jonas .L

184 Inlägg
22 januari 2010
Ja det är dyrt, Köpte själv för inte så länge sedan. Men o andra sidan har jag hört att det är i princip enda limmet som funkar tyvärr. Det är nå special med det där limmet nämligen big_smile

719 Inlägg
22 januari 2010
Köp från volvo om du vill slippa att skruva ner igen

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
22 januari 2010
NissanMotorsport skrev:
lind_skog skrev:

Det "rosa" Som ska användas till te.x ventilkåpan blir som ett lim när det stelnar. Det blir hårt det vill säga smile
Den svarta är som en silikon massa, fortfarande mjuk efter den har härdat. Den används te.x när man tätar om dem gamla D5:orna som läckte mellan blocket och mellandelen. smile

Köper förövrigt alltid det rosa limmet när man ska ihop med mellandelen och ventilkåpan, Inte värt att snåla in om man ändå ska göra det seriöst. En korthårig roller hade också varit att föredra. annars får man klippa till en långhårig. smile

Mvh

73 Inlägg
22 januari 2010
NissanMotorsport skrev:
lind_skog skrev:

det röd/rosa limmet stelnar och blir stenhårt när det torkar, det gör inte dom andra!

Vill man slippa skruva i onödan efteråt så tycker jag inte att 400kr för att få det tätt i toppen är mycket..

8 250 Inlägg
22 januari 2010
ejon_850 skrev:
Var på en random verksta idag och dom sa att dom använder "Silikon" ifrån biltema?, kan det verkligen funka?????

Silikon är ingen riktigt bra lösning. Det brukar ha en förmåga att även täppa igen alla små kanaler med lyftarproblem som föjld för att inte tala om små bitar som kan lossa och hamna på fel ställen i motorn. Visst kan det funka om man gör det riktigt noga och har bra silicon. Men det kan lika gärna börja läka direkt när man startar så man får riva igen, speciellt om det är silicon som behöver värme för att härda vilket inte volvos lim behöver. Finns ju folk som använt flänstätning och hävdar att det funkar vilket kan vara ett bättre alternativ om man vill spra nån krona.

Oavsett vad man använder så måste det vara nåt man kan lägga på i ett väldigt tunt lager som ändå tätar och något som inte kräver värme för att härda.

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 januari 2010
Om vi bortser från läckage så är lagerspelet något som styrs av tjockleken på den flytande packningen. Både när man drar dit mellangården på blocket och när man monterar topplockets överdel.  För tjock packning där och kamaxlarnas lager får fel tolleranser.

Man lagar ju bilen för att man skall slippa problem, att då själv börja experimentera för att spara 200kr känns väldigt avlägset för mig iaf.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök